Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
hbengtsson

Högljudda inombordare

Rekommendera Poster

En del motorbåtar med inombordare väsnas väsentligt mer än andra och är lite nyfiken på vad de bakomliggande orsakerna är. Det är väl mest äldre båtar men även en del nya tycker jag har ett jobbigt ljud som stör efter flera distans. Jag pratar inte om några off-shore båtar med raka rör nu utan helt traditionella båtar.

Min fråga är om det beror på en viss typ av motor, sämre isolering från motorrummet, dålig dämpning eller kanske en kombination av allt? Kort sagt - varför låter det så jävligt?  :huh:

Följdfrågan är om det finns några motorer som är erkänt högljudda (kan vara både bensin och diesel)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en ung arbetskompis som köpte sig en båt med en V8 (tror jag det var) Han monterade nån sak så att han kunde koppla om avgasröret för att det verkligen skulle höras att det var en V8 när han körde tex i hamnen, sen kunde han koppla tillbaka så att han inte blev så störd själv när han inte kunde imponera på nån annan. 

Killen var snäll och duktig och allmänt omtyckt, en kille som man verkligen gillade (som många av dagens ungdomar är) men dom har väl ganska mycket ego i 20-30 års ådern. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde vara lag på hur mycket en båt får "störa" omgivningen.

Raka rör på V8or hörs flera sjömil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv störs jag inte av en massa ljud i naturen ,naturliga eller inte ,kanske lite då kanotister kommer för nära ett tärnbo ,pga. kanotisterna som inte fattar bättre, annars så har gammla motorer ett motor ljud som är ganska lågt

frekvent och det ljudet kan låta ganska länge om vinden ligger på .Underbart att höra en tändkula eller 02a från norr till söder en vacker kväll .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en ung arbetskompis som köpte sig en båt med en V8 (tror jag det var) Han monterade nån sak så att han kunde koppla om avgasröret för att det verkligen skulle höras att det var en V8 när han körde tex i hamnen, sen kunde han koppla tillbaka så att han inte blev så störd själv när han inte kunde imponera på nån annan.

Killen var snäll och duktig och allmänt omtyckt, en kille som man verkligen gillade (som många av dagens ungdomar är) men dom har väl ganska mycket ego i 20-30 års ådern. :)

Kallas för "silent choise" (tyst alternativ) och är ett bra sätt att dämpa ner bullret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte lite som "egna barn och andras ungar"? Jag tycker många båtar låter förskräckligt, men får gåshud när jag drar igång min egen spis ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kallas för "silent choise" (tyst alternativ) och är ett bra sätt att dämpa ner bullret.

Det var så det hette - "tur jag kom påt" som min morbror brukar säga, när man talar om för honom nåt som han inte har en aning om.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte tala om det visuella störningselement alla vita trekantiga segel utgör, de kan synas hela vägen till horisonten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte lite som "egna barn och andras ungar"? Jag tycker många båtar låter förskräckligt, men får gåshud när jag drar igång min egen spis ;-)

Jag får gåshud när mina motorer inte startar efter ca. 2 varv på start motorn , då har jag glömt att trycka ner stopp reglaget .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte tala om det visuella störningselement alla vita trekantiga segel utgör, de kan synas hela vägen till horisonten!

Blir du störd av det har du nog en störning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drömmer sedan många år om att ha en blank och fin Chris Craft Lancer med 350 och silent choice... En på båtklubben har en jätte fin och jag kan stå och titta på den leendes hela dan när han åker iväg. Är det med raka rör ler jag ännu mer. Det är verkligen jättefina linjer på dessa båtar.

Vattenskotrar och jetski däremot är bara oljud:)

När det gäller oljudet från båtar, är det primärt 2 saker jag tänkt på. Den ena är drevet. Gamla drev, exvis 100-270(minns det som att snea kom på 280) har rakskurna drev vilka ger det karakteristiska vinandet som kan störa. Det är en lite vass frekvens.

Det andra är avgasutsläppen... På 100-drevet sitter det separat och väsnas mycket om det hamnar vid vattenytan i vissa hastigheter(på min gamla båt vid sväng åt babord).

Framför allt dieslar har turbo och har därför ett mjukare avgasljud, men kompenserar med vinandet från laddet. Det brukar dock vara väldämpat då det är på insugssidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några av dom värsta marodörerna är snipor utan ljuddämpare, ibland undrar jag hur hur dom står ut att åka i den, det tar en evighet för dom att passera också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några av dom värsta marodörerna är snipor utan ljuddämpare, ibland undrar jag hur hur dom står ut att åka i den, det tar en evighet för dom att passera också.

, det finns CD skivor att köpa ( alt.tanka ner ) med motor ljud allt från tändkulor till nittro laddade V8 or och S1 dubbla V12 or ,finns säkert att ladda ner tysthet också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stör mig på min egen kad 43a som jag tycker låter en del, kan dock samtala med frugan i marschfart(3300 varv) så allt är relativt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ägt en hel del motorbåtar genom åren med alltifrån 2 hk 2-takt utombordare till 225 hk V8 inombordare.

Och min åsikt är att en modern större 4-takt utombordare är bland det tystaste och mest behagliga man kan åka med.

Kommer nog aldrig att köpa båt med inombordare igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...