Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Blarwp

Lämpligaste motorn för bygge? B20 - B23

Rekommendera Poster

Halloj! Funderar på att renovera vår gamla Triofoiler 650. Planera är att skära upp durken å slita ut allt gammalt flymaterial som nu är genomsurt å väger hur mycket som helst samt att byta ut den ruttna akterspegeln. Nu när allt detta ändå sker funderar ja på om man skulle byta ut den gamla 70-tals mercrusiern på 100 häst mot en innombordare. Har både ett par B20 samt nån B23 motor liggande samt dubbla 45mm weberförgasare och en trimkam till B23an. Vilket av detta är lämpligast att bygga på och vad e de för drev man ska titta på?? Ha de gött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har kommer nog ett lite långt inlägg.För enligt mig, beror det på vad du vill få ut av ditt båtliv, var båten ligger (vad det är för vatten du kör i, ifall du har sjövatten eller färskvattenkylning och hur bråttom du har på sjön). Vidare bör du ta de galvaniska strömmarna i beaktande, gäller först och främst B 23. När det gäller motorbygget du nog i första hand tänka på vridmoment, varför stora insugskanaler och hög komp inte är att förorda. Sedan har vi Webrarna vilka aldrig är fel. Du skall bara vara medveten om att det låter lite, kanske. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej =) Har kollat runt lite å det verkar som att det e lättats att få tag i delar till b20. Nån som har lite tips på var man kan läsa sig till mer kunskap på detta område ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog kört på B23:an. Om det är b23E dvs. Här är en kille som gjort detta,samt jag själv. . http://ockelbo.plars.org/ Problemet är väl att få tag på kylvattendetaljer. De lär inte passa från B20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja, det är inte lätt att välja motor. Mickes idé om en B23 E är inte helt fel. Men man måste komma ihåg att aluminium och gjutjärnsblandningen är stygg mot aluminiumen. Ni vet väl att det sitter en zinkring i toppen på marinmotorerna! En B 20 är idiotsäker, Den drar lite mer sopp och har inte lika mycket hästkrafter men livslängden lär vara över 20 år. Man kan läsa/få fram tips på www.kgtrimning.com /må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Skulle det inte vara att föredra sötvattenskylning och en B23. Den har ju bättre förutsättningar att avgasventilerna ska hålla. Gör en värmeväxlare och kör glykolblandning i motorn så håller den mot korrosion. Den får samma betingelser (kylmässigt) som den är van vid på landbacken. Köp några meter kopparrör som du kyler med sjövatten från separat pump. Eller köp färdigt (inte så kul och dyrare). Lägg in en stor zinkklump i värmeväxlaren lätt åtkomlig för byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju som att det skulle va roligare att bygga på B23an.. men hur e de med dreven.. Passar tex ett VP100 drev till B23an ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

b20 struten till 280 dreven passar på b23:an Dock så måste struten vridas några grader på b23:an efter som att den lutar. Så min gissning är att det inte skall vara några problem att montera en b23 på hundra drevet. / Plarsa http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga, att nu blev det en svår fråga. B20:an har mycket billiga delar, och det är lätt att hitta begagnade delar till den. Men samma sak gäller även B23/B230 motorer, speciellt i Sverige (bor själv i Finland). 100 drevet igen, det skulle jag nog glömma, har aldrig ångrat mig, att jag böt mitt 100B drev mot ett 280. Åtminståne bakom en B23 kan 100 drevet ha hårda tider, då det är gjort för max. en 2,0L motor med 160-170Nm vrid och 100-130hk, så B23E med sina 140hk och 190Nm söndrar det lätt, speciellt i en över 1000kg båt. B23 behöver naturligtvis sötvattenkylning, det är inget att distkutera om, nojaa, det går visserligen att köra med råvatten kylning i insjöar, men även insjövatten innehåller salt i små mängder. Och även B20:an tar ingen skada av sötvattenkylning. Om jag själv skulle börja meka med en B20:a till båten, skulle valet naturligtvis vara sötvattenkylning, även för B20:ans avgaslimpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog B23an ja.. kom på att ja har en till som funkar klockrent i en bil som rosten åt upp. Men har lite funderingar på avgaslimpan.. borde man inte kunna köra med ett orginal grenrör å gänga i en tapp som man kan köra i kylvattnet i ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee det där med grenrör går nog inte. En limpa är ju dubbelmantlad för att det inte ska kunna gå vatten in i toppen. risken finns ju att det gör det med ett grenrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Jag spekulerar om det skulle vara möjligt att linda kopparrör runt om grenröret för att få kylning. Kopparrör är lättböjt - du kanske kan köpa på VVS-butiken för några kronor. Du låter alltså sjökylvattnet från värmeväxlaren passera genom kopparrören och vidare till avgaskröken och ut i avgasslangen. Kunde vara kul att höra om det fungerar. Det är avsevärda mängder värme som ska bort från en motor men grenröret går ju luftkylt i bil och det fungerar ju utan större problem även då bilen går tungt uppför kraftiga backar då motorn går för fullt och bilen ganska sakta. Det gäller dock att tänka på brandsäkerheten så värmen inte antänder bensinslangar el dyl. Brandsläckare lätt tillgänglig rekommenderas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore trevligt ifall man kunde få en uppföljning på vad det egentligen blev och på hur det gick med projektet./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare ! Jag har monterat isär min AQ140 i bestånds delar, utan att hitta en enda Zink anod. Om du vet att det finns en, skulle det vara synerligen intressant och veta var den sitter ? mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, att linda kopparrör runt ett vanligt grenrör?

 

Skulle inte tro att det funkar speciellt bra, det blir för liten kontaktyta som kan kyla det...

 

Då är det bättre att göra ett eget i RF... och mantla det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Vaför skulle inte lindade kopparör funka. Jag har aldrig provat men jag tycker iden låter kanon. 

 

Anliggningsytan spelar ju ingen roll alls, kopparrören ska ju bara skärma av värmestrålningen. I bilar som man trimmar lindar man ju avgasrör/grenrör med avgasbandage för att minska värmestrålning.

 

Det borde funka kanon med en B23 som ha crossflowtopp och därför gott om plats runt grenröret som inte trängs med insuget.

 

På med Weber 45or, toppmed stora ventiler och ett maffigt extraktorrör men kopparrör runt om. Och så ett fritt blås rakt ut genom akterspegeln för avgaserna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar roll och spelar roll....

 

beroende på hur man för ut avgaserna ... Genomföringen i skrovet klarar inte hur mycke värme som helst, visst fungerar det att avskärma men då blir det varmare längre bak i systemet...

 

Värmen måste bort i vilket fall som helst..

(på en bil så har du luftkylt avgassystem som tar en massa plats och som inte behöver kyla egentligen)

 

Du har inte samma enkla och luftiga konstruktion på en båt...eller hur? Fast de e klar, man kan köra med öppna motorluckor och leva med oväsenet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janne

Om du hänger på 16 ventilstoppen kan du lätt plocka ut 200-250 hk.

 

Extraktorgrenröret behöver ju inte vara långt alls. Kortaste vägen från motorn och så bara rakt ut genom akterspegeln. Lindar du hela röret även där det går ut genom akterspegeln med kopparröret så får du inga värmeproblem alls.

 

Om du låter bli att blanda in vattnet i avgaserna på detta sätt så får ju avgaserna fritt flöde direkt från cylindrarna och rakt ut i fria luften med en mycket kort väg. Det kommer att ge MAXIMAL effekt.

 

Du behöver inte åka med motorluckan öppen då det inte blir någon värme i motorrummet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...