Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
EndZone

"Räcker" en 4 Hk till plasteka på 4,30?

Rekommendera Poster

Ja den här typen av frågor finns lite överallt, men har inte hittat något som passar in på de dimensioner jag funderar över. Så ursäkta om det känns tjatigt med ännu en prestandafråga.

Jag har en HR 430S, dvs en roddbåt/plasteka på 4,30 meter. Max motorstyrka är 15 hk och man kan enligt uppgift få den att plana redan vid 10 hk. Det vore ju förstås trevligt, men nu hittar jag inga motorer i min närhet som antingen ligger i rätt pris eller med rätt storlek.

Jag kan nu få tag i en 4 Hk till ett riktigt bra pris. Tänker mig eventuellt att den kan fungera under sommaren och att jag i lugn och ro till hösten får se mig om efter större. Det är inte så att jag prompt måste få båten att plana, jag ska bara ut på små fisketurer, men min elmotor på 45 lbs får båten att puttra i kanske 3 knop på maxfart. Frågan är vad en 4 Hk bensinmotor skulle kunna göra? Vad kan man förvänta sig för fart tro?

Jag behöver inte åka tokfort men det vore ju trevligt om den gick klart snabbare än elmotorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad man eftersträvar.

Köpte bohusjullen på min profilbild. Det fanns ingen aktersnurra, så jag frågade en bekant, som säljer snurror efter en 9 hk motor. 

Hans förlag var att det räcker med en 4 hk, sen talade han om vad en 9 hk kostade och vad den 4 hk som företaget sålde till reducerat pris kostade. 

Det blev en 4 hk. 

Skulle egentligen räckt med en 2 hk. Kör man fullt gräver bara båten ner sig och den drar fruktansvärt med bensin. 

Nu är ju det en detachementsbåt. Den kan alltså inte plana och det kanske är en viss skillnad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag eftersträvar väl egentligen en fart runt 6-7 knop helst, så att det i alla fall händer något om man gasar på. Jag ska inte ut på jättestora vatten, men vill ändå känna att jag tar mig framåt, hemåt om exempelvis åska rullar in över sjön. Med elmotorn tar det en evighet :)

Eftersom båten är planande är det förstås bäst att ha en starkare motor, men det är inte just bara farten jag är ute efter. Och så är man ju en smula prismedveten också....  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4hk blir bättre än elmotorn, men med 15hk så blir det fart på båten. Beror helt på hur långt du ska åka. Jag har under flertalet år haft en 2hk motor till min askeladd 430. Fungerar ju bra rent fiskemässigt, rent ut sagt perfekt men vill man däremot längre ut så tar det ju en himla tid att komma dit och hem. Köpte i våras en 15hk motor som jag nu har på båten, den planar ut med 2 vuxna och 2 barn om man fördelar tyngden rätt.

Tänk på att det är svårt att köpa begnade motorer under lågsäsong, utbudet minkar rejält och möjlighet till provkörning likaså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Köp 4 hk, den dan du vill byta får du sålt den motorn hur lätt som helst(perfekt storlek till gummijollen)

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Askeladden 14 och just nu sitter en Mariner 4hk och det funkar perfekt.

Med elmotor går den marginellt fortare än att ro medans 4hästarn säkert går tre- fyra gånger så fort.

Ska du åka snabbt mellan fiskeplatser finns det bättre alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för alla svar! Jag köper nog den där 4-hästarn och som ni säger, den lär bli såld om jag byter upp mig till en starkare motor på sikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 8hk på min 4,50m båt. Den båten är ej planerade och gör 5knop på 30% gas. Vid 100% gör en ca 5,5knop men drar enorma svall och gräver ner sig.

Nu är ju din planande, men tänk dig för när du köper motor så den antingen verkligen orkar upp i plan å kan ligga där vid ca 80% gas. Eller nöj dig med en liten 4hk för det räcker gott till ca 4,5-5 knop. Fortare än så kommer det inte gå. Förenklat kan man säga att båtens längd i meter är så många knop båten kan göra deplacerande, sen måste den upp i plan. Räcker 9 hk för det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...