Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
coke

Mälaren!

Rekommendera Poster

Hej! Undrar om det finns nån här som vill dela med sig av mälaren? Vad finns det för smultron ställen! Vart ska man åka! Finns det nå att upptäcka? Vi som ska utforska mälaren i sommar är jag och min sambo med en dotter på 5 år! Kan nog bli lite längre om alla ombord vill och båten vil! MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nått specielt som ni har som intresse? Birka ön är väl ett mål som är värt å se, sen har vi Adelsö som har haft vikingar. Vad vill ni se eller göra, vill ni ha tips om bra badställen? bra fika ställen, bra matvaru ställen... mvh Håkan (Adelsö)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej En sak jag som mälarpirat brukar gjöra är att åka till sunbyholms slot och ta bussen (tar ca 15 ) in till eskeltuna och gå till djurparken där. Det uppskattas av barnen //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det jag skulle vilja ha tips på är ställen som är bra att liga vid! Är intresserad av det mesta som har med natur och båtliv att göra! Kan ju även tillägga att vi har en dotter som är 5 år! MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jocke

Kan tipsa om Granskär 111 NW N 59°27,7 O 17°16,0 . Populärt mål om man inte har något emot sällskap.Även Killingen som ligger vid Granskär är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jocke

Nej, kolla på denna sida --> [LINK]web.telia.com/~u22704919/hamnar/[/LINK] Klicka på sjökortet 111 NW. Hittar tyvärr inte någon bra länk till själva sjökortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är uppväxt (och har så även nu) med båt i Mälaren under vinter/vår/höst, men flyttat ut båten i Saltsjön så fort det är möjligt. Seglat en del i Mälaren och lekt mkt med motorbåtar av olika storlek. Min sammanfattning är att det jämfört med skärgården är värdelöst. Naturhamnar är lika vanliga som bilar i skärgårn, man är ganska hänvisad till gästhamnarna pga öarnas ogästvänlighet. Små runda saker med en himla massa träd på, visst går det med rätt båt det med, men jag undviker det. Gästhamnarna haglar inte heller, och de flesta landar sig i någon småstad som Enköping, Strängnäs, Mariefred (oj osäker) osv.. Det finns några ställen med värdshus osv som kan vara värda ett besök. Men på det hela taget upplever jag mälaren som en aning överbebyggd liten sjö med en alltför ogästvänlig ö-miljö.

Titta i ett sjökort, de flesta platserna du kommer in på går säkert sedan att söka på nätet eller liknande.

Lycka till (ursäkta bitterheten ;-) )

/ Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...