dynaflux 12 Postad 12 Juli , 2015 Jag håller på att göra om elsystemet, egentligen var tanken bara att dra om några sladdar till innerbelysning och lanterna men eftersom mycket var så dåligt kom det att innefatta lite mer än vad som var tänkt från början, bl.a. ska jag byta säkringspanelen. Kablarna som går från batteriet och jorden till motorn (ca 1,5 meter) är 8 mm² och måste bytas men dessvärre verkar det inte vara standard i båttillbehörsaffärer. Det naturligaste vore att gardera och gå upp till 10 mm² men då måste jag ha kabelskor som blir väldigt grova för den nya säkringspanelen. Frågan är om jag vågar gå ner till 6 mm² - möjligen skulle detta vara befogat då jag har bytt ut alla lampor i hela båten till LED. Dessutom är det ett 24 voltssystem. Alla förbrukare har antingen 2,5 eller 4 mm² ledare. Innerbelysning, 10 LED-lampor (varav maximalt hälften används samtidigt) Lanternor, fyra LED-lampor Instrument (gammaldags VDO) Cigarrettändaruttag med konverter 24-12 volt(som huvudsakligen används för att ladda iPad) 2 vindrutetorkare Signalhorn Kylskåp, ca 10-15 år gammalt Isotherm, vet inte modell eller strömförbrukning (det kan vara så att den går via en separat säkring, jag har inte grävt så djupt än). Jag skulle kunna räkna på allting men jag undrar egentligen bara vilken dimension kablarna från batteri till säkringspanel ”normalt” har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 12 Juli , 2015 (redigerade) Den rekommenderade kabelarean beror på strömförbrukningen, längden av kablarna samt hur stort spänningsfall du kan tänka dig. I allmänhet är det väl säkrast att öka snarare än att minska. Redigerad 12 Juli , 2015 av petter_b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Juli , 2015 Här är lite bra information och en lathund för att dimensionera elsystemet. http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juli , 2015 Som du beskriver det så kan du lugnt ersätta befintlig (AWG8?) med 6 mm2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 13 Juli , 2015 Utan att räkna skulle jag lugnt köra på 6 mm2. Det viktiga är att inte bara summera alla förbrukare utan försöka uppskatta vad hög normalförbrukning är och dimensionera efter det avseende spänningsfall. Jag skulle t ex inte räkna in torkarna i detta eftersom de används sällan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 13 Juli , 2015 Jag har gjort en överslagsräkning och ser också att det borde vara fullt tillräckligt med 6 mm². Det skulle jag kunna ha gjort från början men jag ville bara kolla om det fanns någon "standard". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juli , 2015 6m ledningslängd (2x3m) och 6kvmm är som jag brukar säga ett bra val då det är enkelt att räkna på. Kopparlednings motstånd är ledningslängd dividerat med area multiplicerat med 0, 018. Dvs 6/6x0,018=0,018Ohm. Sen kan ju kabeln vara hälften så lång och motståndet blir ju därefter. Dvs hälften så stort. 10A på 3m avstånd blir 0,18V spänningsfall vilket i sammanhanget inte är nåt att gråta över. Men 25kvmm rekommenderas säkert om man frågar nån som kan båtel. I båtar har man nytta av tyngden som då helst ska placeras jäms med köl brädan. Lätt ironi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juli , 2015 En 6 mm2 kabel bör säkras med max 35A, dvs detta "tål" kabeln utan risk för varmgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Juli , 2015 (redigerade) Och du går ner i storlek trots att trenden är att plocka ner mer och mer i båtarna som drar ström därför att... den valda panelen inte klarar tjockare kabel/tjockare kabelsko än för 6 kvadrat? Ärligt talat, en modern panel för säkringar och brytare som förutsätter att du använder 6 kvadrat tycker jag är för liten. Sätt en plint bredvid och dra klenare de centimetrar som är mellan plint och panel då? Vad är det för panel du valt, har du bild eller en länk? Redigerad 13 Juli , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Juli , 2015 Och du går ner i storlek trots att trenden är att plocka ner mer och mer i båtarna som drar ström därför att... den valda panelen inte klarar tjockare kabel/tjockare kabelsko än för 6 kvadrat? Ärligt talat, en modern panel för säkringar och brytare som förutsätter att du använder 6 kvadrat tycker jag är för liten. Sätt en plint bredvid och dra klenare de centimetrar som är mellan plint och panel då? Vad är det för panel du valt, har du bild eller en länk? Eller så får du väl fuska och klippa bort en och annan tråd i 10 mm2 RK, så att det går in i 6mm2 kabelskon - fast tala inte om för nån att jag har sagt det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juli , 2015 Och du går ner i storlek trots att trenden är att plocka ner mer och mer i båtarna som drar ström därför att... den valda panelen inte klarar tjockare kabel/tjockare kabelsko än för 6 kvadrat? Ärligt talat, en modern panel för säkringar och brytare som förutsätter att du använder 6 kvadrat tycker jag är för liten. Sätt en plint bredvid och dra klenare de centimetrar som är mellan plint och panel då? Vad är det för panel du valt, har du bild eller en länk? Men 35A, samtidigt? Jag förutsätter att en ev inverter kopplas direkt (via säkring) till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juli , 2015 Eller så får du väl fuska och klippa bort en och annan tråd i 10 mm2 RK, så att det går in i 6mm2 kabelskon - fast tala inte om för nån att jag har sagt det Jag har t o m hört om de som löder kabelskor med resterande trådar utanpå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Juli , 2015 Eller så får du väl fuska och klippa bort en och annan tråd i 10 mm2 RK, så att det går in i 6mm2 kabelskon - fast tala inte om för nån att jag har sagt det Jag har t o m hört om de som löder kabelskor med resterande trådar utanpå! Fast då får man ju större area längre fram - om man kan löda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Juli , 2015 När du hade lanternor och lampor av gamla glödlampstypen gick det nästan 10 ggr mer ström så av den anledningen skulle jag inte vara orolig att gå ned ett hack i area. Man skaffar mer utrustning som drar ström är sant så mindre än 6kvmm vore synd. Dock är de riktigt krävande grejerna inte nödvändigt att dra in i säkringspanelen. Ankarspel, 230V AC inverter, bogpropeller och liknar kopplar man helst direkt på batterierna via säkring. 24V ger ju halva strömmen mot 12V system så 6mm2 motsvarar 12mm2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser