Barton3000 0 Postad 12 Juli , 2015 (redigerade) Har funderingar på att byta propp från 19" stigning till 17". Jag har en Ockelbo DC19 som trollingbåt med en Mariner 100 (1989) på. På tomgång gör den 2,4-2,7 knop, vilket är för mycket. Kör med drivankare och får ner farten till 1.5-1,7 knop, vilket fortfarande är lite för mycket. Vill helst slippa drivankare helt. Hur mycket tror ni att farten minskar vid ett propellerbyte? Med originalproppen som sitter på vill båten också gräva ner sig i fören efter planing. om man ger mer gas. Varvtalet stannar vid 4400 sedan sjunker båten bara i fören och går tungt känns det som. Kan ett byte till 17" hjälpa även mot detta fenomen? Den bör väl i vilket fall varva lite mer med en 17" Är inte intresserad av någon toppfart utan den skall gå så sakta som möjligt på tomgång. Många här kanske tycker att jag skall skaffa en liten trollingmotor men den stora går väldigt bra och pålitligt samt drar lite soppa då motorn bara går på 2 cylindrar upp till ca: 1800 rpm. Redigerad 12 Juli , 2015 av Barton3000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 12 Juli , 2015 (redigerade) Drivankarna(för du använder väl två?) kommer du att vilja ha oavsett, då det gör båten mycket stabilare i låg fart, framför allt i lite sjö. Jag trollar själv med en 300hk utombordare, och med två drivankare anpassade till min båt kommer jag ner på 1 knop på tomgång, och man skan släppa ratten och båten går spikrakt. Dessutom, du vill inte ligga på tomgång med den motorn du har, snarare skulle du ha större drivankare så att du får upp motorvarvet något(över 1000rpm, under 1800) så maskinen inte beckar igen. Att minska stigning gör väldigt liten skillnad utan drivankare. Betänk att i låg fart kommer din båt att vara som en tvålkopp, så du kommer knappast märka någon skillnad om du går ner en eller två tum i stigning. Vad det gäller beteendet vid 4400 rpm, har du powertrim, dvs trimmar du upp motorn för att lyfta fören? Låter mer som din motor är felvinklad än att propellern skulle vara fel. Redigerad 12 Juli , 2015 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2015 Kanske du skulle behöva den jag vill bli av med http://www.varnamotorget.se/annons/1227968/propeller_bytes_eller_saljes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 12 Juli , 2015 (redigerade) Drivankarna(för du använder väl två?) kommer du att vilja ha oavsett, då det gör båten mycket stabilare i låg fart, framför allt i lite sjö. Jag trollar själv med en 300hk utombordare, och med två drivankare anpassade till min båt kommer jag ner på 1 knop på tomgång, och man skan släppa ratten och båten går spikrakt. Dessutom, du vill inte ligga på tomgång med den motorn du har, snarare skulle du ha större drivankare så att du får upp motorvarvet något(över 1000rpm, under 1800) så maskinen inte beckar igen. Att minska stigning gör väldigt liten skillnad utan drivankare. Betänk att i låg fart kommer din båt att vara som en tvålkopp, så du kommer knappast märka någon skillnad om du går ner en eller två tum i stigning. Vad det gäller beteendet vid 4400 rpm, har du powertrim, dvs trimmar du upp motorn för att lyfta fören? Låter mer som din motor är felvinklad än att propellern skulle vara fel. Tack för svaret! Jo, jag använder 2 drivankare stl: Large. Jag tror det fanns en storlek större!. Kanske skall börja med det, för du har helt rätt att båten blir stabilare av dem. Tomgångskörning har aldrig varit ett problem jag kan trolla 6-7 timmar i sträck utan att den blöddrar eller blir sur. Det blir ett litet blått moln när man drar på efter några timmar på tomgång men inte mycket. Så stigningen påverkar inte nämnvärt då tror du? Jag har powertrim och trimmar ut motorn efter planing. då ökar varvet och hastigheten något men den vill ändå "gräva" ner sig med fören. jag har trimmat ut så långt att propellern börjar släppa lite men det hjälper inte. Jag har två hål att flytta ner motorn men det känns som det bara skulle förvärra problemet. Planingsproblemet är inte hela världen, jag brukar ligga på 3400-3600 rpm 21-22 knop. räcker bra tycker jag, och där går den som lättast känns det som. Men tomgångsfarten är ju helt avgörande för om man får fisk eller inte. Går det för fort får man ju bara gädda! Jag beställde mina drivankare av någon känd kille som tillverkade själv, minns inte vad han heter. Har du något bra namn på någon? Redigerad 12 Juli , 2015 av Barton3000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 Juli , 2015 Beställde mina troligen av samma tjomme som du. Annons på blocket. Största modellen ggr 2 blev perfekt till min Rocad 706. http://www.blocket.se/orebro/Drivankare__trollingbroms_for_roding__lax_m_m_51372589.htm?ca=23_11&w=3 Med drivankare i vattnet kan skillnaden bli större om du går ner två tum i stigning, men du kommer att höja varvtalet vid marchfart till ~4000 eller strax därunder vilket är synd både på bränsleförbrukning och ljudnivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 13 Juli , 2015 OK, bra. Tack för länken Jag köper nya drivankare i stl 3, det är ju ingen större investering. Hur har du dina drivankare monterade? Mina sitter med stora öppningen ungefär på mitten av båten. Blir det stabilare att flytta dem mer mot fören? Eller skall de sitta närmare aktern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 Juli , 2015 Här får man prova sig fram lite beroende på båt, men generell regel säger att man skall dom så långt bak som möjligt. Mina smala ändar ligger i linje med akterspegeln efter att ha provat lite olika placeringar, och infästning(som man också kan experimentera med) ligger strax för om midskepps. Längre bak än så och man riskerar tampar i propellern, och det är ingen hit...... Infästning för långt fram kan ge konstiga effekter. Prova lite olika placeringar tills du hittar den mest stabila. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Juli , 2015 Har kört det skrovet.....men inte till fiske. Ville bara säga att många jagar toppfart så det är bra att du håller igen - för skrovet gjordes när motorerna var lite klenare. Skrovet får en tendens till överplaning ( lutar framåt, gräver ner sig ) och är inte gjort för övermotorisering helt enkelt... Trolling... Tja? Med en väsentligt mindre propeller får du så klart lägre trollingfart. Men båten blir inte körbar i planingsfart. Du ska ju hem efter fisket? Tror större drivankare är bättre metod att testa. ( Eller gör som seglarna i storm, häng ett lastbilsdäck efter båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 15 Juli , 2015 Ja, ni har nog rätt! Större drivankare blir det. och lite experiment med placeringen. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser