Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen köpt en Bosjö 25.Kylboxen fungerar men manöverpanelen till kylboxen blir stekhet.

Kan någon ge förslag på varför och hur man åtgärdar det.Mvh Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej jag har inte noterat det jag måste kolla upp det och återkomma.Det jag kan säga är att den är integrerad i en bänk i förarkabinen.Manöver panelen är monterad på väggen i akterruffen. Mvh Jakob

Redigerad av Fendermannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror elektriker brukar säga att gränsen till när det är för varmt är när man inte kan/vill lägga handen på?

Är det så varmt är det något fel. Något i panelen drar så stor effekt att det blir varmt. Så ska det inte vara.

Förstår att det är en special-lösning som är inbyggd? Men det finns kylelement med samma mått som kyllådans element du redan har och med modern kompressor...

Frågan är om inte din kyl är mogen för ett byte? Alternativet är att skicka på felsökning (dyrt) eller köpa en ny panel ( dyrt) och Supercool är inte kända för sin energieffektivitet direkt. Tråkigt besked men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla fläkten på baksidan av kylenheten och kylflänsarna, det brukar bli en massa damm som samlas på baksidan,

dammet isolerar kylflänsarna och stör luftflödet över fläkten.

En gång i tiden var supercool det mest el effektiva man kunde använda, och kompressor det sämsta.

Jag vet inte vad som hänt på kompressorsidan, kanske mest marknadsföring.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var förr det, skulle nog säga att det är tvärt om idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så värst eleffektiva var aldrig Supercool, det var mest marknadsföring. Men de var betydligt billigare.

En kylenhet som Supercool med sitt Peltierelement kan aldrig sänka temperaturen mer än 15-20°. Jag hade ett amerikanskt aggregat som fungerade som Supercool dvs man stoppade värmeläckaget när aggregatet inte behövde gå. Det gjorde det effektivare än de vanliga, billiga kylboxarna. Men som sagt, speciellt effektivt har Peltierelementen aldrig varit.

Dåtidens kompressorkylar hade remdrift, sen gick över till samma typ av hermetiskt kapslade kompressorer som funnits i hemmakylar sen 40-talet. Med anpassade drivelektronik så blev de särklassikt mest energieffektiva. Ett mellanting var Engel med sin Swing-kompressor, betydligt bättre än Supercool.

En del hade hade en kylkompressor som drevs av motorn och en "kylackumulator". De som hade detta lovprisar de aggregaten. En kvart med motorn på tomgång så klarade man ett dygn. Jag fick en sådan kompressor som krånglade, tyvärr fick jag aldrig någon ordning på det, med tiden gav alltid kompressorn upp.

Min tanke var att driva kompressorn med gräsklipparmotor som också drev en generator. Men sen kom solpanelerna till bra priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he

säger man en sak tillräckligt många gånger blir det en sanning.

Till TS kolla och rensa bort dammet på fläkten, så blir ditt kylaggregat lite mindre dåligt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag tackar och bugar för era tips.Det stämmer att panelen blir så varm att man bränner sig. Kommer att göra rent och se om det funkar alt.byta ut mot nyare modell. Mvh Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...