Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
annamodin

hydraulstyrning..

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej gott folk, Har ett problem som redan får oss nybörjare att kasta in handduken. Har en Finnsport 650, skulle byta från vajerstyrning till hydraulstyrning, allt gick bra med att få dit slangar och kablar, men när vi kom till att vi skulle fästa själva kolven på motorn så inser vi att det inte kommer gå att tilta upp motorn, då det tar i på sidorna. Måste vi nu såga upp på sidorna och plasta igen?! Känns sådär faktiskt. Ha googlat på detta problem och det verkar inte som att det är ett vanligt problem, så är det vi som är dum??

Redigerad av annamodin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att få en uppfattning exakt var du behöver plats men här är i alla fall två tips. Ofta föreslår monteringsanvisningarna att oket på cylindern skruvas underifrån i styrarmen men man vinner några centimeter på att istället montera oket ovanpå styrarmen. Kanske svårt att begripa vad jag menar så jag googlade fram två bilder, tyvärr inte tagna i samma vinkel men jag tror du förstår ändå. Som synes på första bilden hänger oket under styrarmen medan på andra bilden ligger oket ovanpå styrarmen och styrarmen sticker följdaktligen ut mellan oket och kolven. Detta gör att kolvens bullhorn vinklas upp lite och även att själva kolven kommer lite högre upp. 

post-76039-0-58112100-1436662582_thumb.jpg

post-76039-0-79313100-1436662628_thumb.jpg

Ett annat alternativ om ovanstående inte är tillräckligt är att kolla höjden på motorn. Ofta är motorerna på äldre båtar monterade alldeles för lågt vilket leder till minskad fart och ökad förbrukning. Lagom brukar vara att AV-plattan ligger i höjd med förlängda bottenlinjen eller nån centimeter över. Ligger AV-plattan under förlängda botten skulle du säkert vinna på att flytta upp den och kanske även få frigång för styrningen vid tiltning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden lite då detta har med cylinderns att göra.

Jag har problem med att jag inte får full styrning på cylindern, kolven går inte fullt ut åt styrbord sida då styrfästet får kontakt med axeln på kolven.

Har denna http://www.ultraflexgroup.com/easyStore/SchedeVedi.asp?SchedaID=527

Får fullt utslag åt babord sida.

Bad kan man göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Såhär ser det ut

post-107523-0-88545700-1436699896_thumb.jpg

Redigerad av annamodin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ser man ju inte hur styrarmen är fäst till kolven på den bilden men även om det går att lägga oket på styrarmen kommer det inte va tillräckligt. Däremot ser man att mtorns brackett vilar direkt mot toppen på akterspegeln och det kan va idé att se på möjligheten att höja motorn..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...