Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Micke_goteborg

Serienummer Maxi 68 - Segelnumret?

Rekommendera Poster

Hej,

Här har ni en stolt nybliven båtägare :D

Jag undrar hur jag vet vilket nummer i ordningen båten jag har köpt är? Båten har ett segelnummer och ett nummer som står på båten. Numret på båten är tre bokstäver och två siffror. Är båtens segelnummer samma som tillverkningsnumret (serienumret) eller är jag ute och cyklar?

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalfallet att segelnumret är samma. Men det förekommer ju att någon har köpt begagnade segel från en annan båt. Bokstäverna och siffrorna på skrovet är från den gamla tidens båtregister och har idag inget egentligt värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betr segelnummer så är det väl dessutom så att det finns "2 varianter"?

Dels det "riktiga"/ursprungliga samt SWE-nummer? För de 2 är väl inte alltid identiska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För snabb att trycka Skicka...

Det gamla reg.numret kan troligen användas för att hitta historik och sannolikt tillv.uppgifter på båten. Kommer inte ihåg vart man vänder sig men uppgifterna finns kvar och kan begäras ut iaf. Sök på forumet eller hoppas på att nån som vet tillvägagångssättet hittar in till tråden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segelnumret är till 99% säkerhet rätt nummer.

Som påtalats ovan är numret på skrovet från gamla båtregistret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För snabb att trycka Skicka...

Det gamla reg.numret kan troligen användas för att hitta historik och sannolikt tillv.uppgifter på båten. Kommer inte ihåg vart man vänder sig men uppgifterna finns kvar och kan begäras ut iaf. Sök på forumet eller hoppas på att nån som vet tillvägagångssättet hittar in till tråden

Registreringsnumret med tre bokstäver och två siffror tex KGC 09 (min gamla Storfidra) förvaltas av Riksarkivet och det går att få ut uppgifter  därifrån. Registreringsnumret har dock inget med segelnumret att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...