Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
jawo

Automatchoke

Rekommendera Poster

Hej, Jag har provat på i princip alla olika utbordarmärken och har mycket goda erfarenheter av Honda. När jag för ett år sedan fick en Yamaha fyrtakts 15-hästare (som aldrig gick bra och bara drog olja) stulen valde jag så att köpa en 15-hästars Honda för försäkringspengarna. Innan jag slog till tvekade jag när jag såg att det var automatchoke på den. Hondan har hittills gått bra när den väl är varm, men mina farhågor kring automatchoken har verkligen besannats. Så länge automatchoken funkade var varvet initialt så högt att det inte gick att lägga in växeln innan varvet sjönk. När varvet väl sjönk tjuvstannade den alltid. Sedan en tid funkar inte choken överhuvudtaget, men det löser jag med att vrida gashandtaget till fullgas några gånger innan jag kallstartar motorn. Med en manuell choke kan man hela tiden justera så att motorn går bra på låga varv innan den hunnit bli varm, men automatchoke är helt värdelöst. Jag har även en fyrtakts 50-hästars Suzuki med insprutning. Den har funkat perfekt i fem år. Min slutsats är att om motorn har förgasare så ska choken vara manuell. Är det någon mer som har liknande erfarenheter? - Janne -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Automatchoke, nej tack

Min motormek avråder från att skaffa en båtmotor med automatchoke. Han anser att tekniken är för känslig och sårbar för den marina miljön. Alternativen förgasare med manuell choke (mekarvänlig) och insprutning (bränslesnål)är båda betydligt driftsäkrare än förgasare med automatchoke. Då jag ändå undviker att meka själv föredrar jag motorer med insprutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Instämmer helt med tidigare inlägg. Båtmotormecken som anser att automatchoke inte funkar i båtar har helt rätt, men det funkar inte i några andra typer av motorer heller. Jag hade en gång i tiden en Saab V4 med automatchoke. Den gick inte att starta förrän jag hade byggt om förgasaren och satt dit en manuell choke. Automatchoke är ett missfoster. Automatiserad mekanik hör inte hemma i saker som ska funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...