Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
odysseus65

Hjälp! Aftonbladet el Expressen?

Rekommendera Poster

Boutrymme kontra sjöduglighet å minimal servicekostnad.

 

Hydra 20 el Marieholm s20?

Magnifik Midget el Triss Magnum?

O 22 el Maxi 68?

Amigo 23 el Viggen?

Ek-kryssare el Tomahawk 25?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller nej. Nu får du snart bestämma dig innan sommaren är över. Beslutsångest?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte GT. Den har ju en mer lokal tusch och inte så Stockholmsfixerad.

 

Express seglar ju bra. När jag seglade sväronens do var jag med om något jag aldrig upplevt med mina långkölade tröga båtar. Den gick ju lika lätt att segla på kryssa som att segla  åt nåt annat håll. Problemet var bara att hinna med innan den slog tillbaka.  :P

 

När det gäller båt håller jag ändå på Storfidra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med GT är ju att man kommer över 0,2-gränsen. Själv föredrar jag f ö Grape Tonic i min GT, även om många tycker det är barbariskt har jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Peter, du är drabbad av Stockholmssyndromet! Landet Sverige finns även utanför Stockholms stadsgräns även om du inte vill tro det. ;-)

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde jag hade en köpare på hojen imorrn så att jag skulle bli tvungen att ta ett båtbeslut snart, men så verkar han ändrat sig. Känns bra att ha lite mer tid att kolla på fler båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, du är drabbad av Stockholmssyndromet! Landet Sverige finns även utanför Stockholms stadsgräns även om du inte vill tro det. ;-)

post-53200-0-56072300-1436647978_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig tvingad att ta ett beslut kanske det inte är rätt läge att köpa båt överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvingad å tvingad.. Har ju ställt in mig på att segla i sommar. Inte lätt att välja när man nästan aldrig varit på en båt. Snart är det ju vinter igen å då har jag ju ännu mindre chans att kolla båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Har ju ställt in mig på att segla i sommar.

 

Var det inte vid Vättern du bodde, eller var det Vänern?

Det finns med största sannolikhet någon trevlig medlem i detta forum, som bor kring en av dessa sjöar och som har sin segelbåt liggandes där. Ta kontakt med denne och be om att få segla med honom eller henne några gånger... Då får du kunskap och vetskap och vet vad att leta efter, och så köper du en båt i höst istället..

Att ta ett förhastat beslut är aldrig bra, tro mig, jag vet... ;) 

 

Och gällande frågan så hade jag inte valt någondera, då jag har slutat läsa tidningar (dagspress), för det står bara dynga, avundsjuka, krig, skit och elände i dem ändå... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Viggen så finns det en aktiv Viggenklubb där man kan få många bra svar och även möjlighet att kolla en Vigg i verkligheten utan att behöva vara spekulant. Kolla in Viggenklubben.com

 

Mvh gladius även ordf i svenska Viggenklubben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kostar en Misil 2 Viggen-pengar - lägg en sådan på din lista också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar å bockar för alla tips! Å angående Misilen så har jag kollat lite på såna efter att blivit upplyst om modellen förut. Var det kanske av dig?

 

Tyvärr ligger den lite över min prisklass. Har endast sett en Misil 1 på mina blocketsökningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med GT är ju att man kommer över 0,2-gränsen. Själv föredrar jag f ö Grape Tonic i min GT, även om många tycker det är barbariskt har jag förstått.

 

Det är ju som det är med er Stockholmare.  ;) Ni känner till Stockholm - resten av landet har ni igen aning om. 

 

För en annan som är bohuslänning och nykterist står GT för Göteborgstidningen.

 

Det första du tänkte på när du såg GT är sånt som jag inte har en aning om. Sen får vi akta oss så att inte Harry råkar läsa tråden när man flikar in såna detaljer.

 

Upplysningsvis står GP för Göteborgsposten.

 

Under de perioder som jag kollat på annan båt konstaterade jag att ca 70% av alla båtar som var till salu fanns i Stockholmsområdet. Jag var där och tittade på båtar vid olika Tillfällen.

 

Vid ett till fälle fick jag bekräftat Stocholmarnas totala okunskap om Sverige.

 

Killen, vars båt jag kollade på sa; "Jag var i dina hemtrakter i sommras". "Var var du då?" frågade jag och tänkte han skulle svara - Smögen. Hade han sagt Hovenäset eller Väjern så hade jag väl kunnat acceptera det.Hade han sagt Hunnebostrand, så hade det väl legat på gränsen.

 

"Laholm", svarade han. 

 

Laholm räknar jag inte till mina hemtrakter.

 

Jag vet var Laholm ligger, men jag har aldrig varit där - däremot har jag seglat över yttre delen av Laholmsbukten ett antal gånger.

 

Från mina hemtrakter är det 30 mil till Laholm.

 

Dessvärre är det inte den enda historien om hur bristfällig Stockholmares kännedom om den Svenska geografin är och som jag upplevt själv. Fast det ämnet skulle nog behöva en egen tråd. :P  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boutrymme kontra sjöduglighet å minimal servicekostnad.

 

 

 

Minimala Servicekostnader.

 

Då skall du inte ha nån båt över huvud taget.

 

På träbåtstiden sa det att en båt; "är ett hål i havet där man öser ner pengar i"

 

Det har inte blivit bättre sen plastbåtarna kom.

 

Ett annat liknade talesätt.

 

"Havskappsegling, är som att stå under en iskall dusch och riva sönder tusenlappar"

 

Köp dig en storfidra - då har du en båt med bra boutrymme och sjöduglig.

 

Låga kostnade existerar inte i båtvärlden.  :unsure:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju relativt. Om man tänker servicekostnader på bilar så kan det ju skilja massor beroende på märke å årsmodell. Antar att det i viss mån kan överföras till båtar..

 

På samma sätt blir naturligtvis tävlingssegling mycket dyrare än segelluffning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag håller igen på utgifter och gör allt själv, och lägger mycket mindre än 1000 kr i månaden på båten, så blir det 12000 på ett år. Förklara den matematiken den som kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag håller igen på utgifter och gör allt själv, och lägger mycket mindre än 1000 kr i månaden på båten, så blir det 12000 på ett år. Förklara den matematiken den som kan.

 

Du har ju dom stora fasta driftskostnaderna, Båtplats, försäkring, material till vårutrustning, upptagning och sjösättning, bottenfärg, plus en massa småkrafs i samband med vårutrustning.

 

Har man då ett rörigt intellekt  - som jag - som skapar en massa nya projekt hela tiden, sånt som man vill förbättra, så går det pengar. Håller på att montera ett slagbord på rattpiedistalen plus en konsoll för instrument plotter och nya motorreglage. Fast jag gör allt själv så har jag för länge sen förbrukat dina 12 000 kr, bara på det projektet.

 

I fredags och i går var jag och handlade 4 gånger. Smågrejer som skruvar, en sladdstump, lite sikaflex, flatsiftskontakter mm mm. Det kostade minst 100 kr varje gång. 

 

Skall man köpa en båt för 20 000 kr för att långsegla - med långsegla läser/menar jag jorden runt - så räcker inte 100 000 kr för att få båten i sjövärdigt skick. 

 

På en båt finns inga servicekostnader som på en bil. Visst - det finns fasta kostnader, men det kan man inte jämföra på det sättet. På en båt slits grejer precis hela tiden. Det som var nytt för 10 år sen är för det mesta skrot idag. En långsegling sliter grejer oerhört mycket. Det som här hemma håller i 10 år är kanske helt slut efter ett eller två år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att man får vad man betalar för, här är ett sånt exempel. En kamrat är just i förhandlingar om att köpa denna motorseglare. En Brofjord 36 som har legat på land sedan 2007. Dessutom inbrottsskadad med förlust av ratt med tillhörande hydraulpump och autopilot, bogpropellern är borta och även de stora lastbilsbatterierna. Allt trä är delvis skadat eller i sådant skick att det kräver en noggrann översyn med sandpapper och efterföljande lackbehandling.

Motorn går runt men startar inte, startmotorn klickar bara.

Det ligger just nu två sådana här båtar ute på blocket, den ena för 250' och den andra för 650', denna ligger ett bud på 110' som den står. Några hundra timmars hårt arbete så är den segelbar igen, och då kan man gå jorden runt utan problem. Hade jag haft tiden och orken att ta tag i ett sådant stort projekt hade jag kanske, jag säger kanske funderat en gång extra.post-95643-0-35298800-1436719082_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att man får vad man betalar för, här är ett sånt exempel. En kamrat är just i förhandlingar om att köpa denna motorseglare. En Brofjord 36 som har legat på land sedan 2007. Dessutom inbrottsskadad med förlust av ratt med tillhörande hydraulpump och autopilot, bogpropellern är borta och även de stora lastbilsbatterierna. Allt trä är delvis skadat eller i sådant skick att det kräver en noggrann översyn med sandpapper och efterföljande lackbehandling.

Motorn går runt men startar inte, startmotorn klickar bara.

Det ligger just nu två sådana här båtar ute på blocket, den ena för 250' och den andra för 650', denna ligger ett bud på 110' som den står. Några hundra timmars hårt arbete så är den segelbar igen, och då kan man gå jorden runt utan problem. Hade jag haft tiden och orken att ta tag i ett sådant stort projekt hade jag kanske, jag säger kanske funderat en gång extra.attachicon.gifimage.jpg

Den båten har jag sett i många år nu på min löprunda hos svärföräldrarna! Alltid undrat över dess öde, känns faktisk rätt skönt att veta att det är nån som bryr sig om den och faktiskt kan tänka sig att ge den ett nytt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att man får vad man betalar för, här är ett sånt exempel. En kamrat är just i förhandlingar om att köpa denna motorseglare. En Brofjord 36 som har legat på land sedan 2007. Dessutom inbrottsskadad med förlust av ratt med tillhörande hydraulpump och autopilot, bogpropellern är borta och även de stora lastbilsbatterierna. Allt trä är delvis skadat eller i sådant skick att det kräver en noggrann översyn med sandpapper och efterföljande lackbehandling.

Motorn går runt men startar inte, startmotorn klickar bara.

Det ligger just nu två sådana här båtar ute på blocket, den ena för 250' och den andra för 650', denna ligger ett bud på 110' som den står. Några hundra timmars hårt arbete så är den segelbar igen, och då kan man gå jorden runt utan problem. Hade jag haft tiden och orken att ta tag i ett sådant stort projekt hade jag kanske, jag säger kanske funderat en gång extra.attachicon.gifimage.jpg

post-90200-0-94676800-1436760553_thumb.jpg

 

Här är ett annat skepp som jag tycker mycket synd om..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aftonhoran eller den andra är likgiltigt. Som läsare är du en nyttig idiot som bidrar med underlag så att de kan sälja annonser. Kallas för klick-baiting. Affärsmodellen är knappast att sälja granskning av makten meddelst moraliskt högstående journalisters driv. Betänkt att kvällstidningarna öppet skriver för den imaginäre Nisse i Hökarängen. Är det verkligen du?

 

Angående båt. En köpt båt är en båt som kan användas. En tänkt båt är det inte (än).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan med glädje meddela att brofjord 36 på Hinsholmen är nu snart klar efter ca 500 timmars slit med renovering. Motor går som en klocka bog är monterad.och är helt omlackad kika in på min sjöbod där ligger bilder.priset blev 125000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att man får vad man betalar för, här är ett sånt exempel. En kamrat är just i förhandlingar om att köpa denna motorseglare. En Brofjord 36 som har legat på land sedan 2007. Dessutom inbrottsskadad med förlust av ratt med tillhörande hydraulpump och autopilot, bogpropellern är borta och även de stora lastbilsbatterierna. Allt trä är delvis skadat eller i sådant skick att det kräver en noggrann översyn med sandpapper och efterföljande lackbehandling.

Motorn går runt men startar inte, startmotorn klickar bara.

Det ligger just nu två sådana här båtar ute på blocket, den ena för 250' och den andra för 650', denna ligger ett bud på 110' som den står. Några hundra timmars hårt arbete så är den segelbar igen, och då kan man gå jorden runt utan problem. Hade jag haft tiden och orken att ta tag i ett sådant stort projekt hade jag kanske, jag säger kanske funderat en gång extra.attachicon.gifimage.jpg

 

post-65273-0-21867200-1461645157_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man brukar säga att man får vad man betalar för, här är ett sånt exempel. En kamrat är just i förhandlingar om att köpa denna motorseglare. En Brofjord 36 som har legat på land sedan 2007. Dessutom inbrottsskadad med förlust av ratt med tillhörande hydraulpump och autopilot, bogpropellern är borta och även de stora lastbilsbatterierna. Allt trä är delvis skadat eller i sådant skick att det kräver en noggrann översyn med sandpapper och efterföljande lackbehandling.

Motorn går runt men startar inte, startmotorn klickar bara.

Det ligger just nu två sådana här båtar ute på blocket, den ena för 250' och den andra för 650', denna ligger ett bud på 110' som den står. Några hundra timmars hårt arbete så är den segelbar igen, och då kan man gå jorden runt utan problem. Hade jag haft tiden och orken att ta tag i ett sådant stort projekt hade jag kanske, jag säger kanske funderat en gång extra.attachicon.gifimage.jpg

När åker den i plurret och när ska vi masta på och när drar vi över till Skagen med den där fina båten? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18 maj och skagen blir till sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...