Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
tugge

Snabbservice nidelv 24 snabb hjälp önskas

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej tror jag köpt en nidelv 24. Den har legat i sjön i 2 år köpte den idag och ska kör hem den på måndag. Då det är 10 mil till båten vill jag få hjälp med vad jag behöver . Ägaren hade köpt båten ur ett dödsbo så han trodde det var en nidelv mer visste han inte.

 

 

Det är förmodligen en vp md2 i den och är helt okunnig inom den maskin.

Behöver hjälp med vad som kan behöva köpas tänkte på olja, filter, bränslefilter mm

Har hört att motorns olja även cirkulerar i bakslaget. Stämmer det. Annars vad ska det va för olja där .

Oljetrycksmätaren gick upp på max brukar det vara givaren eller mätaren ?

Jag vet att det bara är att leta men tiden är knapp och kommer inte se båten innan vi ska åka. Hur mycket förbrukar en md2 / distansen. Tror resan är ca 40nm och tänkte ta med 40 liter diesel i dunkar då vi inte vet skicket på tanken . Kommer det räcka?

Ös på med råd o tips nu. :)

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon bekräfta att det är en nidelv 24. Årsmodell vore toppen . Antar början av 70- talet.

post-74692-0-87250700-1436634892_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en Joda Tur 24, ingen Nidelv. Sidorutorna är ihopbyggda i en ram. Öppningsbar mittre ruta fram, vilket Nidelv inte har dessutom bara två rutor i fronten.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Joda Tur 24, ingen Nidelv. Sidorutorna är ihopbyggda i en ram. Öppningsbar mittre ruta fram, vilket Nidelv inte har dessutom bara två rutor i fronten.

där ser man tack för svaret.

Vad för olja och hur mycket i maskin och bakslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där såg ju söt ut, om den legat i vattnet i 2 år hur har maskinen varit konserverad med avseende på frostskyddet?

 

Du måste nog veta vad det är för maskin och inte bara tro när du ska köpa delar. Annars så blir det tråkiga överraskningar när bla filter inte passar.

 

Du ska köra 40 distans, kanske kan vara ide att gå med i sjöräddningen om något skulle strejka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar om oljan och det är bekräftat att det är en md2a och backslaget ser ut som det närmsta i bilden.

post-74692-0-16108800-1436646373.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla då så att inte vattenmantlen (den tjockadelen) frusit sönder.

 

 

Det är separat olja i det backslaget.

 

 

Kalle

Redigerad av Pentax
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha kan möjligtvis vara en MD11. Så tydligen var det inte bekräftat. Skiljer det på bränsle och oljefilter mellan md2 och MD11. Kan dessa köpas på biltema eller var hittas dom till rätt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla då så att inte vattenmantlen (den tjockadelen) frusit sönder.

 

 

Det är separat olja i det backslaget.

 

 

Kalle

Tack ska kolla det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det vara sönderfruset, vilket är troligt om ingen vinterservice är utförd, kan du koppla ihop slangarna som nu går in i backslaget, för att hanka dig hem, utan kylning på backslaget.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det vara sönderfruset, vilket är troligt om ingen vinterservice är utförd, kan du koppla ihop slangarna som nu går in i backslaget, för att hanka dig hem, utan kylning på backslaget.

 

 

 

Kalle

Coolt. Kan backslaget bli överhettad om man kopplar förbi det? Bör man minska farten eller något liknande om det visar sig vara trasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra utan kylning om du inte ligger och pressar, utan kör lungt och njuter av turen.

 

Om jag var i din situation och skulle köra hem en okänd båt som man inte vet något om skulle jag ta med mig en utombordare och svetsa ihop någon anordning att fästa utombordaren på och tex. hänga detta på sidan av sittbrunnen, eller någon annan plats där det är möjligt, fäst med skruvtvingar eller annat.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båt som kan rycka ut från hemmahamn om olyckan skulle vara framme.

Tar med ankare och proviant om det blir väntetid.

 

Någon som vet vad det är för gänga på oljetrycksgivaren funderar på om det kan passa från någon bil och man kan köpa det på biltema, tror det kan bli billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker givaren?

Ganska/ väldigt vanligt på dom maskinerna, lossa givaren och rengör den väldigt noga, kladda sedan på rejält med epoxylim runt om, låt torka och det håller lika länge som en ny, eller lite till.

 

Gängan är säkert inget ovanligt, då jag har tillverkat adeptrar för att kunna använda instrument och varningslampa vid något tillfälle och hade kommit ihåg om jag behövt att köpa gängutrustning utöver standardgrejer.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att din oljetrycksmätare gick upp till max.

 

Låter gamla svaret stå kvar då det kan hjälpa någon annan.

 

Oljetrycksgivaren på din maskin kan inte driva ett instrument, utan är en tryckgivare som sluter vid, om jag inte minns fel 0,7 kg och styr varningslampan för lågt oljetryck, har du ett visarinstrument är det en annan givare som dock är monterad tillsammans med varningslampans givare genom en adepter.

 

Det sitter en reduseringsventil för oljetrycket i smörjoljepumpen, en fjäderbelastad kula, den kan ha fastnat under stilleståndet, eller är det helt enkelt så att oljetrycket sjunker till normal nivå då maskinen blivit varm.

 

Det vanliga på dessa maskiner med några år på nacken och moderna tunna oljor är att oljetrycket tenderar att vara för lågt.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en oljetrycksmätare i båten men den går upp på 10bar direkt när man slår på nyckeln. Det är möjligt att kabeln jordar någonstans så det är lätt åtgärdat men eftersom tiden är knapp tänkte jag ta med en vanlig oljetryckskontakt och koppla med lampa.

Har idag köpt 2 olika oljetryckskontakter till Volvo och får hoppas någon av dom passar, om mätaren visar sig vara trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du drar igång maskinen?

Misstänker att tidigare ägare kopplat ett instrument till givaren, viket du redan konstaterat att det inte funkar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du drar igång maskinen?

Misstänker att tidigare ägare kopplat ett instrument till givaren, viket du redan konstaterat att det inte funkar.

 

 

 

Kalle

Den står på max hela tiden.

Det tog 4timmar att få igång motorn då det var lite att skruva ihop samt vatten i dieseln så det fanns ingen tid att felsöka. Men ska göra det i morgon innan avgång och hoppas vi får ihop det så vi kommer iväg. Ska även byta olja i motor och backslaget samt koppla in en generator, nya länspumpen samt plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för alla svar, fick hem båten efter lite problem med Roderhaveri, propelleraxeln gled ur sin klämkoppling på backslaget, vid tilläggning gick även backslaget i 2 delar. Men båten är hemma och backslaget är utplockat idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiden går fort.

backslaget rengjordes och smorde upp lite kärvade delar. Nya packningar. Och det är som nytt, växlar mjukt o fint. Tanken tömdes och rengjordes. Och tvätt har också utförts. Båten tuffar på. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bild på hur båten ser ut nu? Kan vara kul att se hur den egentligen ser ut, bakom den gamla "sminkningen" :)

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon är bara tvättad, polering o vax och kapell blir till våren. post-74692-0-55691800-1440953792_thumb.jpgpost-74692-0-44921200-1440953773_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha ha en helt otrolig historia med ett gött slut :)

Bra jobbat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har nu tufft på med båten och vintern närmar sig.

Är tveksam om det är en md2 eller en md11C. Någon som vet hur man ser skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...