skylarker 2 Postad 11 Juli , 2015 (redigerade) Har någon tips om eller kanske vill varna för någon som gör riggservice i Stockholm med omnejd? Båten ligger söder om stan så helst inte för långt norrut. Redigerad 11 Juli , 2015 av skylarker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Juli , 2015 http://www.benns.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 11 Juli , 2015 Japp, Benns har alla jag pratat med bara goda omdömen om. Finns säkert andra också men de verkar ha en hög lägsta-nivå. Har bara en erfarenhet av dem själv och det var en mastfot till min gamla Flipper som snabbt och enkelt fick en ny pigg i botten. Svetsat på plats medan jag väntade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 11 Juli , 2015 De har jag haft lite kontakt med och de verkar hjälpsamma och bra, men de debiterar även för resväg fram och tillbaka vilket skulle kunna bli en del eftersom de då ska till Södertälje. Fast så antar jag väl att alla gör. Någon som har använt sig av Wasa yachts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juli , 2015 Ett alternativ till att anita nån för att göra ett jobb, är ju att göra det själv. En rigg är ju direkt ingen rymdforskning. I dag finns det ju mycket fint material att använda. Vad är det för problem du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 12 Juli , 2015 Har väl inte direkt nåt problem, vill bara säkerställa att den är i gott skick eftersom jag ska ut på långsegling med den. Mer som en "besiktining" kan man säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Juli , 2015 Besiktning? Då har du lite mer att fundera över än att någon kommer och kollar att "det ser bra ut" Kolla igenom kan ju nästan vem som helst göra? Men ge dig definitiva råd om vad du bör byta är en annan sak. Infästningar? Ålder på stag och vant, vet du det? Bör du inte byta allt, just in case? Vad jag menar är att någon som besiktigar ser en begynnande skada, skadade kardeler tex, så säger vederbörande att det måste bytas. Inget att diskutera? Men om "besiktningsmannen" säger att du bör byta allt, vad gör du då? Den frågan hinner du fundera över i god tid innan besiktningen börjar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juli , 2015 Fast om du skall ut på långsegling och inte har sån kunskap att kunna kolla din rigg, då är väl resersättningen från deras verkstad och till Södertälje, en spott i havet. Vad blir kostnaden om riggen går nån stans ute på Atlanten. En seglar kompis bad mig titta till en oerfaren kille som seglade sin båt från Stockholm till Kungshamn - där han skulle bo i båten och jobba över sommaren. Motorn fungerade inte och reservakternsurran hade han inte satt fast ordentligt. Han tappade den nån stans på Laholmsbukten. Han hade ett riktigt skitväder. När jag ringde upp honom hade han lyckats ta en boj i Göteborgs södra skärgård. Vinden skulle mojna fram på dan nästa da och jag rådde honom att sticka mycket tidigt nästa morgon. Vinden hade redan mojnat när han skulle ge sig av och han låg länge vid stora Pölsan och drev. Fick lite vind och lyckades ta sig till Kärringön. Nästa dag ringde han på förmiddagen. Han hade tagit sig strax syd om Hållö, ett par distansminuter från målet. Det var nästan helt vindstilla, men en del "gammal sjö". Han hade brutit masten. Det var en toggels på ett av toppvanten som var helt sönderskavd. Försäkringsbolaget fixade en ny mast via Benns. Om nu din tid inte har nåt värde alls, så kan du ju gå med båten till så nära deras verkstad som möjligt. Då minskar du ju kostnaden för deras restid - åtminstone till hälften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser