Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
garbo1

volvo penta md5A

Rekommendera Poster

Startproblem med md5a

Många har någon gång haft startproblem i samband med filterbyte, så även jag. Problemet består i dom flesta fallen av luft i bränslesystemet, men andra fel kan också uppdagas, då motorerna är ca 40 år gamla.

Luftning fram till finfiltret oftast inget problem, likaså fram till insprutningspumpen. Därefter kan som i mitt fall problem uppdagas.

1. Spridare defekt, renovering och provtryckning 1300:-

2. Insprutningspump defekt, ny tryckrörsmutter och provtryckning 1300:-

Demontering och montering av insprutningspump och spridare inte så besvärligt.

Ny luftning och vid spridarpumpen öppnade vi högtrycksmuttern ett kvarts varv, här måste man vara försiktig så att delarna inte faller isär. Min motor är från 1976 och saknar den extra luftnings-skruven därför är det nödvändigt att lossa högtrycksmuttern.

Kör motorn med hjälp av startmotorn några varv tills bränsle sprutar ut,stäng högtrycksmuttern.

Lossa bränsleledningen vid spridaren och kör motorn med hjälp av startmotorn, kommer det ut bränsle så dra åt muttern.

Provstart med fullt gaspådrag så startar förm. motorn.

Min vän Janne som varit stöd och gjort det mesta och jag rekommenderar följande.

1.Om du har en gammal vattenavskiljare, byt till en ny med insatsfilter, då behöver du inte byta finfiltret och rensa silen så ofta.

2. Byt matarpump, finns nya på nätet för ca 900:-

3. Kolla insprutningspumpen

4. Kolla spridaren

 

Bränslesystemet är det vitala på motorn och om olja och filterbyte sköts minimeras problemen.

Jag tycker att motorn är suverän, liten kompakt och lättservad som i min Albin 79.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller bara med gamla motorer är lätta att meka med och pålitliga om man servar dom väl .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...