Gäst Cool boy Postad 21 April , 2005 Finns det någon här som har tid att förklara för mig hur kylningen till min motor fungerar. Har en båt med inombordare V8 med slutet kylsystem. Hur fungerar avgaslimporna igentligen. Skjuter impellern i drevet in vatten till limporna och kyler eller hur fungerar det igentligen?????. Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 April , 2005 Hej! Jag tror tyvärr att du är redigt ute och cyklar. Om vi lätt går igenom vad som generellt händer i och kring en båtmotor när det gäller kylning. Vi har i en motor med värmeväxlare två separerade (kan vi kalla det vattenföden), ett som kommer från sjön och går till värmeväxlaren för att sedan skickas ut igen. Det andra är det glykolblandade vattnet som finns i motorn. Generellt kan man säga att sjövattnet pumpas runt med hjälp av en pump innehållande en impeller som finns antingen i drevet (oftast utombordare) eller på motorn komplad till antingen kamaxeln, vevaxeln eller genom någon rem. Detta vattnet går till vämeväxlaren vilken kyler motorns glykolblandade vatten och motorn kan på så sätt hålla en lämplig drifttemp. Du kan likna bilens kyl vid en värmeväxlare här är köldmediet luft medan i båten är köldmediet sjövatten. Hoppas jag inte rörde till det alltför mycket./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 22 April , 2005 Kyllimpor är vattenmantlade avgasgrenrör. Dvs vatten leds i kanaler omkring avgaskanalerna för att hålla teperaturen nere på limporna/grenrören. I en båt är det liten luftcirkulation kring motorn varför grenrören måste kylas. Efter limorna möts avgående kylvatten med avgaserna i sk. avgasknän. avgasknäna fungerar även som vattenlås för att det inte skall komma in vatten i motorn bakvägen. (Det finns lite olika varianter på ovanstående.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser