Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
tedde1

Rullsystem, rullfock funderingar och montering.

Rekommendera Poster

Hej.

Planerar att till nästa säsong uppdatera båten med rulle till focken. Fyllde i ett offert-formulär på en lokal segelmakares hemsida för en vecka sedan.

Min frågeställning var ungefär, vad kostar Furlex, vad kostar Harken samt vilken rekommenderar ni till min båt, Hr26.

Ville även ha pris för att sy om min fock så den passar samt en undran om de skulle kunna kasta ett getöga (vid deras kaj) så min nuvarande förstagslängd är rätt inför montering.

 

Hur som haver, något svar har jag ännu inte fått men det är ju semestertider så det är kanske inte så konstigt.

 

Tänkte därför forska lite här.

 

Furlex verkar kosta 10-12 tusen men vad kostar Harkens cruisingrulle?

 

Sy om focken antar jag är relativt billigt, tror inte jag behöver uv-skydd.

 

Hur är monteringen, antar att det är enklast att utföra innan nästa års påmastning, något speciellt att tänka på? Några speciella förberedelser man ska göra?

Hur lång tid kan man räkna med att det tar? Alla tips mottages tacksamt.

 

Förstagsinfästningen är i ankarboxen, rullen ska monteras ovandäck.

 

Avslutningsvis, vad tar en firma för montering av rullsystem?

 

Hur vinterförvarar ni rullsystemen, demonterar man och tar hem eller binder man fast det ihop med masten i mastskjulet?

 

Japp, jag är nybörjare.

 

Mvh

Tedde

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa Plastimorullar på Hjertmans Julrea. 

 

Har och har haft Hood, Furlex, platimo och CU-rulle.

 

Hood hade ändlös lina - den rullen gillade jag bäst.

 

Furlex fanns det på min storfidra när jag köpte den. Satte på peke och flyttade fram förstaget och satte ett kuterstag 60 cm ner från masttoppen och i gamla förstaginfästningen, samt köpte ett plastimo rullfocksbeslag.

 

På min nuvarande båt fanns det en CU-rulle. Tog bort den då kulagren rostat ihop och den inte gick att rulla ut när jag spände upp riggen. Har gjort en Gennakerulle av den

 

Satte på Kutterstag med kryssfock på en plastimorulle och en stor plastimorulle på det nya förstaget.

 

Kompisen har haft Plastimorulle en fruktansvärt massa år på sin Balad och jag har aldrig hört att han klagat.

 

Själv har jag heller inte haft några problem med något av mina rullsystem - förutom CU-rullen.

 

Furlex skickar med ett nytt förstag och det finns nog skäl att byta förstaget om man monterar rullfockssystem.

 

Jag skulle aldrig köpa annat än Plastimorulle som alltid säljs till nedsatt pris på Julreor och som mässerbjudande.

 

post-106994-0-54366400-1436614068_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastimo har fugerat oklanderligt för mej ca5 år  jag är jätte nöjd 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Får nog lägga till Plastimo till listan, priset är ju dessutom tilltalande.

Mitt förstag är sannolikt 35 år gammalt, man får kanske räkna in ett nytt sådant i priset på både Harken och Plastimo när man jämför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tedde1 skrev: Avslutningsvis, vad tar en firma för montering av rullsystem?
Hur vinterförvarar ni rullsystemen, demonterar man och tar hem eller binder man fast det ihop med masten i mastskjulet?
Japp, jag är nybörjare.

Hej, monteringen klarar man normalt själv. Inga konstigheter, finns nog medskickad monterings-anvisning i paketet som även finns hämtbart på nätet.
Angående vinterförvaring så ringde jag faktiskt mitt försäkringsbolag Atlantica - tror det var på 90-talet - och frågade. Svaret blev ungefär... nej, inga eller kanske bara ett par sådana stölder årligen ur mastskjul. Inga bekymmer men demontera gärna de grejor som är lätt att ta loss och förvara hemma.

Brukar för egen del demontera rullens trumma (Furlex) för att det är lätt gjort och samtidigt underlättar litet vid både på- och avmastning. (Ibland även den sk svirveln, alltså den roterande grejen som sitter mellan fallet och seglet och som glider längs profilen vid segelhissning.)
Surrar sen ihop resten, inklusive mast-lossade spridare till ett smalt paket inför vilan på mastskjulets hylla.
I mitt fall med uttalad partialrigg så är förstagsprofilen kortare än själva masten. Lossar därför dess infästning i masten - bara en enkel riggbult - och surrar ihop paketet så att inte rullen sticker ut längre än masten i någon ända. (Är ju ofta litet kaotiskt på vårkanten, master måste flyttas ur hyllorna p.g.a. olika sjösättningsdatum. Tunga lyft, trasslande vajrar. Kort sagt bra om inget känsligt och värdefullt sticker ut har jag märkt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, betalade någonstans mellan 6000 och 7000 för min furlex 50s (har en Sunwind 26), att sy om seglet kostade runt 2000.

 

Monteringen köpte jag då jag är nybörjare med båt, det kostade 1600 tror jag, då körde han längst ut på vindö och monteringen tog rätt lång tid så jag var nöjd över den investeringen, även om jag kommer montera ev. nya rullar själv nu när jag sett hur det funkar. Monteringen tog "proffset" ett par timmar, hade nog tagit mig en dag :P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har franska plastimo billigast 15år utan trassel .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ett furlex 104.

 

Har tittat lite på det och konstaterat att toppen på det medföljande förstaget avslutas med en ögla.

Mitt gamla förstag avslutades med ett beslag som ser ut som ett stort T och hakas fast i masten.

Finns det någon smidig lösning till detta?

 

Nedre delen av förstaget ska fästas nere i ankarboxen medan rullen ska vara ovan däck. Vad förlänger man med här? Vantskruv vill jag helst slippa om möjligt men det är kanske bästa lösningen?

Hittade några järn på nätet med de var på tok för korta, det rör sig om drygt 30cm ner i ankarboxen.

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vantskruv känns smartast, då blir det mindre kinkigt med längden på det nya förstaget.

Du kan inte fästa befintligt "T" i öglan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befintligt T är pressat på det gamla förstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Befintligt T är pressat på det gamla förstaget.

 

Ett tips är att ladda ner Seldéns katalog.

Ett beslag för att koppla ihop Furlex-förstag med T-hakplåt finns på sidan 122 i min katalog, som är ett par år gammal.

 

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent krasst skulle man väl kunna dra en lagom tjock bult genom öglan och sedan bara haka i den, sedan kommer spänningen hålla det på plats...men gör som speljakt säger, kolla med selden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat T-beslaget till övre delen av förstaget, då var det bara nedre delen kvar. Hur brukar man göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ostad Idag, 12:07

Om man sätter en vantskruv till fästet i ankarboxen, (rullen ovan däck) modell toggle-gaffel, togglen mot röstjärnet och gaffeländen mot sta-lok terminalen under furlexrullen.

 

Är det ett okej sätt att montera på?

Finns det någon risk att vantskruven börjar snurra om det går trögt att rulla in seglet så man fäller masten?

Min egen bedömning är att förstaget omöjligt kan börja rotera pga användning av furlex-rullen.

Enligt mig borde det gå att förlänga med vantskruv eller t.o.m wire-stropp.

Är jag helt ute och cyklar?

 

Anledningen till min att jag tvivlar lite är ett inlägg i ett båtforum, saxas här nedan.

 

Alla förstår ju att om vantskruven lossnar så kan den skruva upp sig ifall den \"går lättare\" än rullen själv - en wirestump kan komma att bli \"upptvinnad\" i samma läge. Om man ordnar en en \"extra\" förlängning av förstagsfästet måste den också vara \"vridstyv\", dvs inte kunna rotera alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att montera en rulle där fästet finns i ankarboxen, men föredrar att ha rullen över däck.

Jag kommer att montera en vantskruv i ankarboxen där rullen kommer kommer att fästas.

Vantskruven låses ju med saxpinnar eller liknande och som jag ser det kan vantskruven  inte att kunna rotera (skruva upp sig)

 

Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar i min egen tråd, det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden som har samma problem.

 

Jag skulle just till att beställa en vantskruv när jag tog telefonen för att göra en koll med Selde'n.

 

De sa att man inte skulle förlänga med en vantskruv, detta för att det blir för mycket rörelse på den så man kan knäcka den gängade delen.

Selde'n sa att man måste ha plattjärn genom ankarboxen.

 

Jag kör på deras rekommendation. 

 

Mvh Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...