Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Pappa_P

Bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Har köpt min första båt. En gammal Cresent 49 ht, med en Yamaha 60hk Autolube från -88.

Vi gjorde första färden i söndags och den funkade fint, det som jag undrar över är bränsleförbrukning.

Vi åkte ca. 1 mil i mycket sakta <5 knop då drog den ca. 5 liter, på vägen tillbaka körde vi lite fortare och maxade även båten ett par korta sträckor >30 knop, då drog den ca. 12 liter. Är detta normalt, det stank dessutom lite bensin när vi körde?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Ser du över grejerna och inte är för tungt lastad så kan du nog åka lite billigare.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En mil, är det en mil som i tio kilometer eller en sjömil som i tio kabellängder?

En landmil är ju drygt fem sjömil och en liter per sjömil är väl inte orimligt med en sådan båt.

En tvåtaktare spottar ur sig en massa oförbränt bränsle och det luktar ju. Försök att hitta varvtal på motorn där den inte "bluddrar", d v s missar vartannat slag och därför spottar ut ännu mer oförbränt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har ägt samma motor som du har ,på fullgas skall den dra ca 26l i timman,min båt maxade 25knop,tyckte motorn var bränslesnål,dock stor skillnad på min nuvarande murkla fyrtakt 50hk o 30knop,men annan båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var landmil jag menade, så båten drog ju över 2 liter/sjömil på vägen tillbaka.

Lite mycket eller? Kan man göra nått åt det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...