Pappa_P 1 Postad 10 Juli , 2015 Har köpt min första båt. En gammal Cresent 49 ht, med en Yamaha 60hk Autolube från -88. Vi gjorde första färden i söndags och den funkade fint, det som jag undrar över är bränsleförbrukning. Vi åkte ca. 1 mil i mycket sakta <5 knop då drog den ca. 5 liter, på vägen tillbaka körde vi lite fortare och maxade även båten ett par korta sträckor >30 knop, då drog den ca. 12 liter. Är detta normalt, det stank dessutom lite bensin när vi körde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Juli , 2015 (redigerade) 1 mil = 10 km = 5,5 nm En liter per sjömil låter OK. Min Yamaha 60 hk fyrtakt, betydligt modernare, på en Cresent 535 drog 0,85 l/nm. Min 218 hk diesel inombordare på 4 ton båt ligger på 1,3 l/nm Det gäller lugn fart. När man drar på får man vara lite listig. En planande båt har tre lägen: 1) deplacement fart. Dvs max antal knop som båten är lång i vattenlinjen. 4,5 m -> 4,5 knop i ditt fall (8 km/h) 2) halvläge. fart över deplacementfart, båten pressas genom vattnet, gör stora vågor men kommer inte upp i planing 3) planing, båten glider ovanpå vattnet, farten ökar markant när planingströskeln passeras Alltså bör du köra i läge 1) eller 3). Läge 2) ger kanske 2-4 gånger bränsleförbrukningen (du knuffar hela havet framför dig) utan att ge speciellt mycket mer fart. Lägena är beroende på båt. Min 9,5 m motorbåt Saltö har: 1) under 8 knop 2) 8-14 knop 3) 15 knop och över Men om fartbegränsningen är 12 knop då? Då kör jag 8. Alternativet 12 knop innebär att göra av med 2-4 gånger så mycket diesel och dra svall som kan välta finlandsfärjor för att inte tala om kanoter. Bensinlukt? Tja, du har en tvåtaktare. Rätt mycket bensin går rakt igenom utan att förbrännas. Så det är nog normalt är jag rädd. Redigerad 10 Juli , 2015 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pappa_P 1 Postad 10 Juli , 2015 Tack så mycket för svaret, skall tänka på det vid nästa färd!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser