Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
ulfie81

Får jag ut max ur min båt/motor

Rekommendera Poster

La in denna förfrågan på annat forum men inte fått några svar, tänkte jag provar här med :)

Tjenare, har en Ryds 480S med en Johnson Endeavour 35hk, båda från 97-98 nånting. Är nöjd med det mesta men det känns som om jag inte får ut max.
Med två vuxna(ca 150kg) får jag upp den i 22-23 knop vilket jag är nöjd med, men det känns inte som om motorn varvar ur ordentligt, som om det finns liite extra kräm att ge. Har ingen varvräknare tyvärr. Provat att trim/tilta, det hjälper men känns fortfarande som om det finns mer....

Vad kan det vara? för lång gasvajer? dåligt måttad propeller?(original utan större skador) eller har motorn bara tröttnat under åren som gått smile.png
Motorn är dokumenterat välservad.

Original är det en 4-bladig propeller på denna, skulle det göra någon skillnad med 3 blad? någon speciell pitch som kan ge lite extra?

Tack för hjälpen smile.png

///Uffe       

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

La in denna förfrågan på annat forum men inte fått några svar, tänkte jag provar här med :)

Tjenare, har en Ryds 480S med en Johnson Endeavour 35hk, båda från 97-98 nånting. Är nöjd med det mesta men det känns som om jag inte får ut max.

Med två vuxna(ca 150kg) får jag upp den i 22-23 knop vilket jag är nöjd med, men det känns inte som om motorn varvar ur ordentligt, som om det finns liite extra kräm att ge. Har ingen varvräknare tyvärr. Provat att trim/tilta, det hjälper men känns fortfarande som om det finns mer....

Vad kan det vara? för lång gasvajer? dåligt måttad propeller?(original utan större skador) eller har motorn bara tröttnat under åren som gått smile.png

Motorn är dokumenterat välservad.

Original är det en 4-bladig propeller på denna, skulle det göra någon skillnad med 3 blad? någon speciell pitch som kan ge lite extra?

Tack för hjälpen smile.png

///Uffe

En fyrbladig propeller greppar ofta bättre, dvs varvtalet ökar långsammare och i propotion till farten, en trebladig propeller har högre "slip" och motorn ökar mer i varv vid gaspådrag, har man en lite svagare motor så kan detta vara att föredra då motorn snabbare kommer upp i det varvtal då den ger sin maximala effekt,

Testa att byt till trebladig med samma stigning som din fyrbladiga

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En varvräknare är nog det första du bör installera innan du gör något annat. För att bara tycka o uppleva är något helt annat än att veta.

För att se om gasspjället / gasspjällen är fullt öppna när du har fullgas är ju bara att titta in i förgasaren / förgasarna med avstängd motor.

Är du säker på att proppen är original, känns som fyrbladig är lite overkill.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar, kan jag med ögat se vad det är för stigning eller brukar det stå någonstans?

Jag är nästan hundra på 4 blad, reagerade över det med nämligen :) Ska dubbelkolla i eftermiddag då det är dags för tur. 

Ska kolla på att installera varvräknare, har haft båt i många år tidigare men haft uppehåll i ca 10 år, just därför jag fick feelingen att motorn inte går på max i jämförelse med tidigare upplevelser men det är klart, hörsel och känsla är ju inte vetenskapligt på något sätt

///Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varvräknare och sedan kanske byta till en lämplig trebladig propeller.

En annan sak du bör kolla är hur högt sitter kavitationsplattan, den skall sitta 1-2 cm högre än botten. Sitter den för djupt så bromsar den (sitter den för högt så kan propellern ventilera i kurvorna).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att propellern original, den borde vara trebladig som redan påpekats. Grannen har en likadan båt och motor från 1995 som jag ibland lånat. 22-23 knop med två i båten låter hel OK och trimning spelar som sagt mycket liten roll.

Jag har tidigare kollat runt på info om denna och det anses av en del vara en mindre lyckad konstruktion av OMC med dålig ork, så förvänta dig inga stordåd av denna motor. Samtida 40 hk hade varit ett bättre val, men det hjälper ju inte dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla,

Vet att detta inte är den bästa Johnson, men haft flera johnson tidigare och alltid varit nöjd.

Priset på båt och motor va OK så jag slog till på den i våras för att se om min sambo är båtmänniska med, lutar åt uppgradering möjligtvis till nästa säsong :)

ska kolla i eftermiddag när båtturen hägrar, återkommer med info och kanske några bilder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker farten är Rimlig . Som sagt tidigare en varvräknare annars letar du i blindo. Sen en 3 bladig i lämplig storlek. Som också sagt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker farten är Rimlig . Som sagt tidigare , en varvräknare, annars letar du i blindo. Sen en 3 bladig i lämplig storlek. min 5 metersbåt går 17 knop med en gammal 40hk, och min 420 går ca 30knop med 40 hk och original propellern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

halloj igen, kollade propellern när jag var ute idag, en 4-bladig 10,5 " med 14" stigning, Vet inte hur optimalt det är med den stigningen i förhållande till storlek på motor och vikt på båt (enligt ryds väger väl båten 260-ish torr, + motor och 180kg passagerare) så 500kg kanske. Skulle det göra skillnad med tre blad men samma stigning och storlek?

///Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...