Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
stigsolbjerg

hjælp til cresent marin 3 kan inta rotere

Rekommendera Poster

hej er blevet ejer af en cresent marin 3, men den kan ikke rotere som hvis man vil bakke båten. er der en lås eller er det rustet fast? den kan rokke en lille smule!

 

problem nr2 der er kun en lille gnist i tændrøret! er det så ikke korrekt at ta bort svinghjulet for at komme til tændningen?

 

håper på snarlig hjælp venlig hilsen Stig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Stig,

 

Kul när ni norrmän hittar hit.

 

Jag antar att du har en sådan här klenod. http://www.solhem9.se/Crescent_Marin_3.htm

 

Vad jag minns finns ingen spärr som hindrar att rotera motorn, men det finns en broms/friktionsskruv. Prova att lossa denna (vit skruv, se bild).

 

Du har rätt i att svänghjulet måste bort om man vill reparera tändningen, men det går nog att justera brytarspetsarna utan att ta av svänghjulet.

 

Tändsystemet är antagligen av fabrikat Stefa eller SEM. Det är samma som satt på samtida svensktillverkade mopedmotorer. Tändplattan, på vilken lysspole, tändspole, brytarspets och kondensator sitter fast skall vara standardiserad, så får du tag i en ny sådan från t.ex. Bosch så skall det gå att byta rätt av. Med det går att få tag på delar, t.ex. här:

 

http://www.rinab.nu/moped-klass-2-a/Husqvarna/Novolette/Elektronik

 

och vad gäller felsökningstips så finns det säkert information på diverse sidor för veteranmopeder.

 

OBS !! Skaffa en svänghjulsavdragare, Kostar 85 SEK om du handlar från Rinab, kan ev. finnas några olika, så kolla att det blir rätt avdragare. Passar den till Husqvarna så är det nog rätt. Utan avdragare är det stor risk att du förstör moton.

 

Mvh

Guestsson

 

 

  

 

 

 

post-70497-0-58307500-1436513270.jpg

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nordmann!!! nej jeg er från Danmark.

 

omtalte friktionsskruv  har jeg taget helt ut och helt in, ingen ændring

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man skall vara lite taskig så är din motor skit,har ägt en sådan luftkyld sak,ingen ide o fixa till,du kan ju ha den som kuriosa om svenska misslyckade produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni danskar är naturligtvis lika välkomna.  Då får du prova att smörja i hålet.

 

@karluno Fundera på på vilket sätt din kommentar bidar till att hjälpa Stig.

Detta är fortfarande en av de båtmotorer i världen som tillverkats i flest exemplar. Antingen var folk som köpte den idioter eller också var det en lätt och bra motor i förhållande till priset.
Hur man får det till att motorn skulle vara ett misslyckande har jag svårt att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

då har du inte ägt och skruvat med dessa motorer,men jag har dålig erfarenhet av dom,kan nämna att en handlare som sålde dessa på min hemort höll på att gå i konkurs pga alla reklamationer,om någon vill slösa energi på dessa motorer så är det ju hans sak,skrev ju att vill inte vara taskig men mitt råd spara som museiföremål istället.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då har du inte ägt och skruvat med dessa motorer,men jag har dålig erfarenhet av dom,kan nämna att en handlare som sålde dessa på min hemort höll på att gå i konkurs pga alla reklamationer.

Jodå jag har både ägt och skruvat med en exakt likadan som jag till sist tog livet av genom för mycket "moppetrim".

 

Den hade sina egenheter med t.ex. varmstartsproblem, men var annars lika driftsäker mopparna var på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ,men finns det någon människa som saknar dom svenska utombordarna????,ha ha ,ja kanske dom glömt alla problem som var med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så forhold jer nu til emnet! Jeg har nu fået svinghjul av, har stolt brysterne, ingen gnist. Har målet ohm på tændspole intet at måle, burde der ikke være det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo det borde det. men resistansen kan vara ganska hög gissningsvis > 1kOhm. Om det är avbrott i spolen så är den trasig.

 

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20141021/hur-mater-man-en-mopedtandspole

 

Om du skall skaffa en ny så mät avståndet mellan skruvhålen så att du får en likadan.

 

Här finns ex. 49 och 52 mm Stefa-spolar.

 

http://www.mopeddelar.se/p/universal-2/generator-551/stefa/tandspole-49mm-stefa.html

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej så er der endlig gnist på, fandt en anden tændspole fra en knallert, og slebet bryteren. Jeg samlede motoren tre gange inden jeg opdagede at bryteren ikke lavede forbindelse. Mangler dog stadig at få den til at dreje i røret, nogen der ved noget om hvordan man skiller den ad???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen så er der ny pakning i karburatoren, och jeg har fået skilt roter tingen ad, røret er svært tæret hvor det går gennem gummitætningen, er der nogen der ved om der findes en ny gummitætningen der passer over?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...