lundgrenn 0 Postad 10 Juli , 2015 Hej. Jag är ny medlem och helt ny med båt. Jag har köpt mig en sunbird corsair 198 -92 Sitter en omc 3.0 130h inombordare på den. Men har haft lite problem i starten då den känns som den går trög och nästan så den kväver sig själv nör jag kör full gas släpper jag lite känns det som den går bättre igen. Men nör jag väl får den o planing så går den bra igen på full gas. Han jag köpte den av hade bytt förgasare alla tänddelar och olje filter. Men känns som det kanske är något med förgasaren? Kommer inte upp i ner än 3800 varv medans en kompis liknande båt kan köra i 5000 varv nör han maxar sin båt. Är tacksam för alla svar till en nybörjare . Mvh Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lundgrenn 0 Postad 19 Juli , 2015 Ingen som har några tankar ok detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 20 Juli , 2015 Hej Lundgrenn Har du rengjort bränsletanken? Lite vatten däri och du får liknande symptom. /Anders Ingen som har några tankar ok detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Juli , 2015 Bytt förgasare säger du, till vad? Är förgasaren bestyckad rätt för motorn? Vatten i soppan som skrevs ovan kan vara en orsak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 20 Juli , 2015 En annan sak jag kom att tänka på; om den f d händiga ägarn pulat med förgasarbyte, kolla så att han inte bytt ut propellern också eller kanske backslaget. Förslagsvis, kolla med din kompis drivlina och jämför med din egen. Fel propeller eller backslag kan ge skumma effekter. Bytt förgasare säger du, till vad? Är förgasaren bestyckad rätt för motorn? Vatten i soppan som skrevs ovan kan vara en orsak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 22 Juli , 2015 Amerikanska förgasare har ofta så kallade power valves, dvs någon form av berikningssystem som ger mer bränsle vid lågt insugsvakum. Exempelvis nålar som sugs ner i munstycken vil högt vakum, men som stiger upp vid gaspådrag och ger mer flöde genom munstyckena. Kolla alla membran och rörliga delar. Checka tändningen också. Och som AM2010 säger, propellern. Litet för stor propeller kan göra att motorn känns väldigt kraftlös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser