Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
granis76

Slang till hydraulstyrning lossnade

Rekommendera Poster

Är nybliven ägare till en begagnad båt med hydraulstyrning, motorn är en yamaha 150 hk. Idag när jag hade backat ut från båtplatsen så gick båten inte att styra, såg att en av slangarna till styrningen hade lossnat, en hel del olja hade runnit ut, barnen tyckte det blev väldigt färgglatt i vattnet...

Eftersom jag köpt den av en handlare så är det garanti på den vet iofs inte om den täcker det här men jag hoppas det. Problemet är att jag måste köra en bit till rampen för att få upp den på trailer. Tror ni att det går att skruva tillbaka slangen och köra en kort bit eller behöver jag fylla på olja och lufta själv på plats? Är det svårt i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skruvar tillbaka slangen, fyller på olja och sen luftar så har du gjort hela jobbet, vad skall du traila båten till handlaren för?

Bättre är väl att du får bogsering till rampen och trailar båten till handlaren så får han laga grejorna.

Om han nu har tid vill säga?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser inte bogsering som ett enkelt alternativ utan undrar om det är troligt att det går att köra den själv till rampen när det läckt ut olja. Får väl helt enkelt testa i morgon...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva tillbaka häll på olja och lufta,mycket enkelt,så spar du in transportkostnaden och allt jobb de innebär...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svaren ska ringa och kolla med handlaren, vill helst undvika att hålla på och kladda med olja... Men har samtidigt lite svårt att ta mig till ramp.

Någon som har en teori om varför de lossnat. Antar att det skett när jag tolkade upp motorn, men det ska man väl kunna göra utan att slangarna lossnar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för märke på hydraulstyrningen, vissa går att lufta ganska enkelt själva; annars så finns det avluftningsapparater att hyra. Problem vid denna årstid är att handlarna har mycket att göra, även om en garantikund borde prioriteras.

Slangen lossnade antingen för att den var dåligt fastskruvad eller något gick sönder. Läggar du bilder här på stället slangen lossnade så kan vi hjälpa dig att göra en bedömning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du garanti skall handlaren du köpt av fixa styrningen,skit i o ta upp båten han får laga den på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har markerat i bilden var den lossnat, tror inte att något är trasigt. Vet inte vilket märke det är men det är. Troligen original (yamarin med yamahamotor från 2005)

post-89562-0-23070900-1436515040_thumb.png

Redigerad av granis76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i kontakt med återförsäljaren och första reaktionen vara att den inte kan ha lossnat utan att någon har skruvat på den. Kan garantera att ingen har skruvat på den... det enda jag gjort är att tilta upp motorn sedan jag körde senast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den verkligen lossnat eller läcker den bara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som en dåligt åtdragen kopplingsmutter.

Låter som du köpt båten från en idiot, vem i hela världen skruvar frivilligt på kopplingar till hydraulstyrningen. Får du ingen hjälp så får du hänga ut honom/företaget här !!!

Tyvärr svårt att lufta själv utan en bra instruktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt lös, har bara tryckt tillbaks den på bilden. Känns mest troligt att den är dåligt åtskruvad. Har dock inte märkt något läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den var helt lös borde den aldrig ha fungerat överhuvudtaget. Det är inte slangen som gått av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löste sig så att de kommer och fixar på plats efter helgen. Tack för alla råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara ett stöldförsök som avbrutits under natten innan? Någon har börjat montera loss din motor men blivit avbruten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror mest på teorin att någon dragit åt för löst vid monteringnen. Slangen trycks sedan ihop och det blir då ännu lösare infästning. När du sedan tiltade motorn vred den sig det sista och gled sedan av när trycket kom.

Min styrning är monterad lika och jag har dragit åt Hårt. Än så länge inga problem, men skulle hellre se andra mer pålitliga kopplingar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rättelse: Min sitter faktiskt sämre. Den sitter med slangen påträdd och sedan slangklämmor som håller fast slangen. Detta ser lite bättre ut iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte på stöldförsök, körde båten samma dag 3 timmar tidigare. Ska kolla i morgon hur hårt den var åtskruvad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangklämmor på en hydraulstyrning?? Det brukar vara presskopplingar eller klämringskopplingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangklämmor på en hydraulstyrning?? Det brukar vara presskopplingar eller klämringskopplingar.

Jag håller med... Den har tydliågen suttit så sen 2005, så det funkar, men tycker inte det känns rätt.

Jag håller koll innan varje tur att allt ser ok ut, men byter nog till bättre i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara betona vikten av att lufta hydraulsystemet ordentligt.

Hämtade ut en ny båt strax innan midsommar med en Baystar styrning på.

Tyckte att den var trögare och mer glapp än tidigare styrningar jag haft.

Luftade den själv och fick ut en stackars luftbubbla ur vardera ledning.

Blev som en helt annans styrning fingertoppslätt och glappfri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...