Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Mackey

Skaftet på levangen rostade av på två säsonger - ska det göra det?

Rekommendera Poster

Jag köpte en levang bestående av en lös borste + ett skaft för två år sedan. Jag hade inte en tanke på att skaftet skulle rosta eftersom jag köpte det i en båtaffär.

Mitt skaft rostade av på två säsonger nere vid fästet. Det känns ju sådär för en produkt som ska användas på en båt.

Jag fick lämna tillbaks skaftet, vilket var bra. (Nu har jag en borste utan skaft...  :( )

Jag fick besked att över 200 skaft säljs årligen och att inga reklamationer kommit in och det stämmer säkert. Vem orkar...
Enda orsaken att jag orkar är att jag innerligt hatar att dåliga produkter fortsätter att säljas.

Nu undrar jag om någon där ute har ett sådant här skaft

20189-2.jpg

och om det är

1. Opåverkat av väder och vind
  2. Fult
  3. Rostigt
  4. Avrostat

Tala gärna om hur många du haft skaftet och hur du förvarat det.

Mackey

PS

Någon som har något bra förslag på ett skaft som inte rostar och inte är i trä. Jag vill förvara levangen på däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snälla nå`n. Köp ett träskaft för <30 spenn hos din  järnhandlare. Vad är det för fel på trä????

Kinesiskt järn håller bara ett par år..................även om du köper dyrt på HjertSea............;-)

Och, prova inte med så kallad eloxerad aluminium......................

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just den produkten vet jag inget om men stödjer dig fullt ut vad det gäller vikten att reklamera dåliga produkter hur billiga dom än är. Glöm inte att begära milersättning när ni reklamerar. Om alla gjorde så skulle dåliga produkter försvinna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och du seglar bara i sötvatten!?

Hur skulle det då sett ut hos oss som seglar i saltvatten.

Å andra sidan hade jag nog inte orkat bry mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och du seglar bara i sötvatten!?

Hur skulle det då sett ut hos oss som seglar i saltvatten.

Å andra sidan hade jag nog inte orkat bry mig.

"Söta gubbar" är ju roliga då ;-)

7 lager fernissa på en levang eller en båtshake funkar i en generaration. Den kärvar inte, den kollapsar inte (när man trycker i från) OCH den ser ut som om den tillhör en båt.

Nu behöver vi dock inte tvätta lika mycket skit som "dom", Thallatha.........men endå................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just den produkten vet jag inget om men stödjer dig fullt ut vad det gäller vikten att reklamera dåliga produkter hur billiga dom än är. Glöm inte att begära milersättning när ni reklamerar. Om alla gjorde så skulle dåliga produkter försvinna. 

Jag tänkte inte på det, men man har ju faktiskt rätt till kompensation (kallas skadestånd) för egna kostnader, förlorad arbetsinkomst, mm. när man reklamerar en vara med ett ursprungligt fel.

Tänk på att du kan reklamera inom tre år.

De första sex månaderna anses felet alltid vara ursprungligt och efter sex månader ska du själv kunna visa att felet var ursprungligt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trä har sina fördelar. Förr betsade och lackade jag, numera blir det bara Kinaolja. Årorna till en av mina jollar har fått oljelasyr, det håller sig snyggt och det är bara att lägga ett nytt lager vid vårutrustningen.

Trä har även den lilla fördelen att det flyter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey: Du värkar annars vara rimligt uppegåaende (i mina ögon/öron).

Sverige i dag är fylld upp av varor från länder där jobbaren blr betald med 5 SEK/dag. (Even Volvo.....)

Några av dessa  varor kostar nada, andra "likadana" kostar "normalt".

Att klaga på en levangskaft efter +2 år; medan du antagligen jagar "best price" är i min värld dubbel snålhet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey: Du värkar annars vara rimligt uppegåaende (i mina ögon/öron).

Sverige i dag är fylld upp av varor från länder där jobbaren blr betald med 5 SEK/dag. (Even Volvo.....)

Några av dessa  varor kostar nada, andra "likadana" kostar "normalt".

Att klaga på en levangskaft efter +2 år; medan du antagligen jagar "best price" är i min värld dubbel snålhet.

Jag handlar båttillbehör på båtaffärer för jag då hoppas och tror att sakerna ska tåla vatten.

Min tidigare levang - som tyvärr försvann - såg ut som ny även om den var + 5 år.

Jag klagar för att andra inte ska drabbas av samma bristfälliga produkter som jag drabbats av.

Om ingen talar om att en produkt är oduglig till det den säljs för så kommer ju produkten att fortsätta att säljas till glädje för...  ingen. Samma skaft verkar säljas till städborstar och då funkar det säkert jättebra i många år.

Jag undviker att köpa saker från Kina och andra odemokratiska länder om det går att köpa samma eller liknande produkter från Europa.

Priset är viktigt, men kvaliteten och ursprunget är viktigare. Av den anledningen köper jag ex.vis inte segel från Boding eftersom de syr sina segel i Kina. Deras segel är 30 % billigare och säkert tillräckligt bra, men jag valde en segelmakare som syr inom  EU eftersom det ger arbetstillfällen i den ekonomi som bl.a. Sverige ingår i. På så vis fick jag dubbel glädje av mina pengar, även om det kostade mera.

Mackey

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undviker att köpa saker från Kina och andra odemokratiska länder om det går att köpa samma eller liknande produkter från Europa.

Priset är viktigt, men kvaliteten och ursprunget är viktigare. Av den anledningen köper jag ex.vis inte segel från Boding eftersom de syr sina segel i Kina. Deras segel är 30 % billigare och säkert tillräckligt bra, men jag valde en segelmakare som syr inom EU eftersom det ger arbetstillfällen i den ekonomi som bl.a. Sverige ingår i. På så vis fick jag dubbel glädje av mina pengar, även om det kostade mera.

Mackey

Av just den anledningen valde jag att köpa segel från Budapest i Ungern. Dels av kvaliteten och priset som är 40% lägre än Boding.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inne på mitt andra dylika skaft på ca fem år. Inget av dem har rostat, jag kan förvara dem lättåtkomligt under kapell. Däremot gick det första skaftet av efter bruk av rimlig (ej överdriven) kraft säsong två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...