Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
ski_extreme12

Volvo Penta AQ271 (V8) Går ok kall, men vägrar starta när den är varm. Ideér?

Rekommendera Poster

Gäst

Holley som bluddrar,  vet inte om de ser ut som de gjorde förr men nivån på soppan i flotörhuset var rätt viktigt.  Sitter det en skruv på sidan av huset så lossa den och då ska nivån ligga under hålet så ingen soppa ska komma ut.  justering görs med att du släpper lite på skruven uppe på huset och sen vrider muttern under skruven.

 

Kolla så inte acckamen /plastbiten bara släppt,  för kunde man köpa en sats med lite olika kammar med olika kurvor. du har även lite justering på skruven vid kammen.    

 

Kollat upp choken så den öppnar helt och inte ligger på.

 

 

ang tändning mm du har väl rätt tändföljd en V8 går ganska bra men blir lite extra varm om man satt någon av de som ligger nära varandra i fel tändföljden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den rör sig. Ser ganska linjärt ut

 

 

Ja men då lär ju förtändningen funka, sedan om det är rätt gradantal är ju nästa pilsner.

 

Sedan ang oljetrycket du skriver att det är bra kall motor, men du skriver efter ett tag inom parentes.

 

Vad är ett tag, någon sekund eller någon minut. Är motorn någorlunda frisk och givare/instr. ok så bör trycket komma inom max någon sekund vid kall start.

 

Nu skriver du visserligen att motorn funkat några gånger, men har du fått tändföljden rätt ( tändkablarna på rätt plats)

På en V8 märks det inte så mycket om två kablar växlas, förutom att den blir lite slö. Likaså om en cylinder faller bort märks inte heller så mycket förutom att den tappar lite ork.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändning och förtändningen är korrekt.

 

Fick den efter lite justeringar på förgasaren i går att gå lite bättre. Men när jag kopplar in vacumventilen så visar den följande

 

Detta ska enl manualen beror på slitna "valve stream guides" gissar att det motsvarar ventilsäten?

 

Nästa steg blir nog ett komprov tror jag.

 

Någon som har erfarenhet av Vacummätare? Och kan bekräfta att det förmodligen är ventilerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har aldrig använt vaccummätare var har du kopplat in den?   Tycker mig höra mycket sug ljud men vet inte hur mycket ljudet ljuger i datorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är inkopplad på ett t-rör till vad jag tror är fullvacum port på förgasaren. (I basplattan längst fram)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan se slangarna i videon i det lägre vänstra hörnet vi ett par tillfällen.

 

Kan tillägga att jag med lite förgasarjusteringar fick upp vacum till ca 14 men fortfarande vibrerade på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Vet inte vad du med vaccumet vill visa, inget jag använt mig av, tycker det ser helt normalt ut du har bra vaccum när spjälen är stängda eller vid mindre belastning och öppnar du försvinner så klart vaccumet.  

 

Har du aldrig kört gamel bil med vaccum torkare vid rejäla uppförsbackar eller vid omkörningar brukade de stå still ville man se ut i regnet fick man släppa upp gasen.

 

Har nu inte skruvat Holley på väldigt många år men här är några grund tips

Testa detta:

 

Ställ först flotöravståndet till det rätt dvs något under skvalphålet så den inte kan småflöda på tomgång detta ska göras med motorn igång men du kan nog grovställa om du har elektrisk soppa pump men vid gång ska det inte kunna skvätta ut ur hålet på tomgång.

se till att choken inte ligger på och se  till att du inte har massa vaccumutag öppna. dra in luftskruven i botten och öppna dem sen lika mycket låt säga ett varv kör igång försök ha den på så lågt varv som möjligt och lyssna på ljudet justera  så den ligger just innan gränsen när du hör ett mer destinkt sugljud då har du hittat rätt. kolla sen upp att acc Kamen ger lagom mycket och inte för lite så den tvekar men inte för mycket så den kan skjuta.   Har för mig att det även fanns en tillskottsventil inne i förgasaren men vad jag minns har jag aldrig haft strul med den.

 

Får du trots detta ingen ordning på gången så har du något annat än själva förgasaren som spökar tex luftläck vid packningen förgasarpackningen eller om du har något block imellan, eller obalance dvs en svag cylinder. obalance kan du lätt kolla genom att köra och lossa en tändkabel åt gången och se om någon inte påverkar gången,   betydligt enklare att slita upp en kabel ur fördelaren än att ta kompprov.

 

Hade inte tidigare sett din video i början av tråden  men där har du helt klart en eller två burkar som inte hänger med, att det skulle vara förgasarfel låter inte troligt eftersom det bara är 1 ev två burkar som inte hänger med. mät t-kablar kolla gnistor och sätt tändföljden rätt låter som två är växlade.

 

Tips kör motorn  i mörker då ser du överslagen lättare eller (om du nu inte har peace maker) känn längst kablarna vid gång då känner du överslagen,  Vissa tändkablar håller inte att dra i så har du dragit lite för mycket i dem så kan de börja spöka en hel del.

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad som kan vara problemet, ljudet är inte det bästa när man filmar med en telefon.

 

En förgasare är ganska självkompenserande, jag gjorde rent min samt ställde bränslenivåerna i flottörhusen – i vacuumsekundärernas hus var det typ ingen soppa alls – i tron att det skulle fixa gången som senare visade sig bero på kass tändspole. Hursomhelst, om du tar bort flamdämparen och ber en kompis köra båten samtidigt som du kikar ner i förgasaren ska du se att det kommer soppa, det skvalar rätt friskt och det är inne raketfysik. På full gas ska det komma bränsle i alla fyra portar. Däremot tvivlar jag på att det är ett bränsleproblem i förgasaren eftersom ett sådant borde uppstå även när motorn är kall (om inte motorn går så varm så att soppan kokar men det borde du märkt). Räkna dock inte med att den är ok bara för att den är ny.

 

Jag vet känner inte till att man kan bedöma skicket på ventilstyrningarna via en vacuumport på förgasaren, låter konstigt, men ett sådant fel kommer oavsett inte över en natt utan smygande. Slitna styrningar brukar synas genom hög oljeförbrukning och/eller högt tryck i vevhuset som i ditt fall skulle märkas genom att det "blåste" mycket ur slangarna som går till flamskyddet på förgasaren från respektive ventilkåpa.

 

På filmen låter det som om motorn antingen misständer eller som om du har någon form av läckage. Eftersom en motor som drar tjuvluft inte får det bränsle den behöver – antingen för att den drar i sig extra luft eller för att undertrycket som styr förgasaren inte blir korrekt – kan det ju vara så att förgasaren inte är rätt monterad eller att insuget läcker. Det sistnämnda kan stämma då ljudet man hör på filmen skulle kunna vara avgasläckage i insuget (det går avgaskanaler i insuget som förvärmning). Och eftersom motorn är av gjutjärn och insuget oftast aluminium, och dessa metaller expanderar olika mycket vid en given temperatur, kanske du har en tät motor när den är kall men som börjar läcka/dra tjuvluft när den är varm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...