Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
ski_extreme12

Volvo Penta AQ271 (V8) Går ok kall, men vägrar starta när den är varm. Ideér?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Volvo Penta AQ271 V8, Den går ok och startar bra när den är kall. När den är varm bluddrar den när man försöker gasa upp i planing och om man stänger av den vägrar den starta tills den har svalnat.

 

Följande är gjort och utbytt:

 

Förgasare = ny från Hansen Marin

Fördelare ink rotor, lock osv = ny från Hansen Marin

Tändkablar = nya

Tändstift = nya

 

Den drar även mera bränsle nu än vad den gjorde innan problemen uppstod. Gick bra under en provtur i våras då med korrekt bränsleförbrukning och toppfart. Den varvar inte heller fullt utan stannar på ca 4200rpm (gör 30knop på top istället för 35) Drar 2,2 liter vid marschfart kontra normala 1,7-1,8L

 

Tändningen är ställd till 6 grader på tomgång med kall motor.

 

 
Någon idé om vad det kan vara för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspole som inte vill vara med när den blivit varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat och ställa ventilerna? Jag hade exakt samma fel dock med en AQ170, Mina avgasventiler var väldigt tajta. Efter justera så gick motorn som en dröm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq 271 har hydrauliska lyftare så det blir inte samma sak som på en B30.

 

Men som sagt tändspolen kan ju vara en misstänkt kandidat. Om du nu inte får ånglås i förgasaren, ska sitta isolerande förgasarfotspackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är ånglås förgasaren är sval och sitter med isolerad packning.

 

Borde inte motorn dö helt om det vore en defekt tändspole?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om felinstallerad fördelare, att den sitter ngn kugg fel, Eller borde den inte gå alls då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tändspole kan gå sönder på många olika sätt.

- helt död

- lägga av när den blir varm

- krångla itermittent tex fungera perfekt en timme och sedan lägga av någon eller några sekunder i taget under en kvart, gå perfekt en halvtimme och sen börja om.

- och olika kombinationer av ovanstående

- etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt tändspole, kostnaden för det är ju en piss i havet  mot det du redan bytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter lite med 6 grader förtänding, sedan ska väll det va med varm motor och typ 1500rpm. Dödade du förtändningen när du justerade tändningen?

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Har en Volvo Penta AQ271 V8, Den går ok och startar bra när den är kall. När den är varm bluddrar den när man försöker gasa upp i planing och om man stänger av den vägrar den starta tills den har svalnat.

 

Följande är gjort och utbytt:

 

Förgasare = ny från Hansen Marin

Fördelare ink rotor, lock osv = ny från Hansen Marin

Tändkablar = nya

Tändstift = nya

 

Den drar även mera bränsle nu än vad den gjorde innan problemen uppstod. Gick bra under en provtur i våras då med korrekt bränsleförbrukning och toppfart. Den varvar inte heller fullt utan stannar på ca 4200rpm (gör 30knop på top istället för 35) Drar 2,2 liter vid marschfart kontra normala 1,7-1,8L

 

Tändningen är ställd till 6 grader på tomgång med kall motor.

 

 
Någon idé om vad det kan vara för fel?

 

Har du bytt kondensatorn med? ser inte om du åtgärdat den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite med 6 grader förtänding, sedan ska väll det va med varm motor och typ 1500rpm. Dödade du förtändningen när du justerade tändningen?

Inte enl. Det som står på motorn, står 6 grader vid 850rpm

Vet inte vad du menar med förtändning?

 

Ny tändspole beställd förövrigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det där ska göras och med vilka värden beror på exakt vilken motor det är och vilket tändsystem den har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tändspolen är bytt och problemen kvarstår, den blev kanske lite mer lättstartad. 
Det är när den är varm och under belastning som problemen uppstår, inte om man ligger och gasar vid bryggan tills den blir varm.

 

Här är en video där ni kan höra hur den låter.

 

http://youtu.be/KviWkVP7odY

 

från 00:50 drar jag på.

Redigerad av ski_extreme12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du måste kolla förtändningen, dvs vad står tändningen på vid ca 3000 rpm. Det kan endast göras med en strob. lampa.

Tändningen bör ha ändrat sig från din grundinst. 6° (vilket jag tror är fel ca 10°, borde vara mer riktigt) till ca 26-28° vid 3000 rpm. Tändningen ska ha en jämn ökande kurva från tomgång upp till ca 3000 rpm.

 

Svårt att säga men jag tycker att motorn låter illa innan du kliver över planingströskeln, antingen ventilslammer eller spikningar. Du verkar också ha lågt oljetryck om man får tro mätaren.

 

 

Du har ju bytt förgasare? Är den rätt bestyckad?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl Hansen racing ska den vara det. Men man vet ju aldrig 100...

 

Oljetrycket går ner på tomgång och sen upp igen när man varvar på, lite skumt för så har det inte vart innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste fråga, har motorn fungerat tidigare med den nya förgasaren? Är det en Edelbrock 1409?

 

Har du kollat förtändningen?

 

Ang oljetrycket, ligger det så där lågt på tomgång även med kall motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den är inte kollad vid 3000 rpm, det är nästa åtgärd.

 

Ja, den har fungerat perfekt vid ett tillfälle i våras. Annars har det vart lite fram å tillbaka med prestandan generellt. Därav utbytena och felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den på alla cylindrar kanske fått nått defekt tändstift ? Hur ser tändstiften ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett helvete att få ut stiften då det är jäkligt trångt i motorrummet, det stift vi monterat bort efter bytet (alla stift är bytta) såg bra ut. (Har ej monterat bort alla stiften efter bytet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har funkat efter du bytt alla grejorna ? Gick den lika dant innan ? Har du kollat kompet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den började bluddra och tjuvstanna, det var det som inledde reparationsförsöken.

 

Ja den har gått bra en gång med nya förgasaren.

 

Kompen är inte kollad.

 

Hur kollar jag att tändningen står på 23grader vid 3000rpm?

 

Skivan är bara graderad till 12 grader, eller har jag missat ngn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du måste montera en gradskala på svängningsdämparen, innanför remskivan. Finns att köpa på hansen.är en gul självhäftande tape med gradskala

Den verkar vara svart nu för tiden, sök på timing tape

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att ställa tändningen på 6 grader, testade även med 10 grader. Motorn beter sig lika dant, varvar 200rpm mer när den står på 10 grader. Men den varvar fortfarande inte så mkt som den ska, och den drar "för lite" bränsle på top också och går fortfarande inte i 35 knop.

 

Ska ordna tejpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna uppskatta om tändningen flyttar sig utanför din nuvarande skala när varvar motorn. Bara för att se om förtändningen funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...