Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Garpen61

Vad kan bensinluktande olja bero på? Ny Mercruiser 4,3

Rekommendera Poster

Jag kollade oljenivån idag och luktade på oljan och tyckte att den luktade bensin.

 

Den går oftast kortare stunder, ryker ganska rejält vid kallstart, inte oljerök utan väldigt fet bränsleblandning skulle jag säga, speciellt när den stått länge och jag måste pumpa upp soppa i systemet. Kanske ska minska till ett pump istället för två...

 

När man puttrar på tomgång och lite till och har vinden i aktern så luktar det bensin, vilket den även gjorde med gamla motorn, men det kanske är standard på en förgasarmotor?

 

Den har gått 15 timmar totalt

 

Förgasaren renoverad förra sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Olja samlas i bensinen om man kör mycket korta körningar. När oljan är varm en längre stund dunstar bensinen och omfattningen minskar. På bilar är detta ett vanligt problem. Om det sen är så att motorn går för fett pga flödande gasare eller dylikt blir problemet större. Man brukar då märka det tidigt på att förbrukningen går upp, men då kan oljemängden till och med öka märkbart pga bensinen i oljan.

 

Kortfattat, kör en lång tur(minst ett par timmar)och se om det blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mange,

 

Jag ska dra en sväng till Västervik fram o tillbaks när vädret tillåter det, det tar drygt en timma var väg, så ska jag kolla efter det...

 

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är choken justerad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O tempen är som den ska? Tjuvöppen termostat som leder till för låg drifttemp är en annan vanlig orsak till bränsleutspädning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempen ligger bra tror jag, vad ska den ligga på (Fahrenheit)?

 

Choken har jag inte rört, vad kan jag göra med chocken? koppla ur den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för förgasare på motorn?

 

Rochester eller Holley?

 

Ta bort flamskyddet och kolla att chokespjället är fullt öppet varm motor och kolla även vid kall motor hur lång tid det tar för chokspjället att öppna sig, Är troligtvis elchoke på förgasaren.

 

Jag har justerat min choke så den inte stänger vid sommartemperaturer. Var alltid strul innan med svart rök och sotig akterspegel.

 

Nackdelen nu är att man får göra några startförsök innan maskinen går på tomgång, men det kan man leva med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ellchok är det.

 

Vilken det är vet jag inte, hur ser man skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade oxå en Mercruiser, fast fyrcylindrig med samma problem alltså bensin i oljan.

Det visade sig till slut att tändningen var fel på och efter justeringen av samma har problemet varit som

bortblåst. Säger inte att din problem är det samma men värt att kolla upp!

Redigerad av Goggy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte säg att det inte är tändningen. Finns det fler symptom som avslöjar det? Den är ju rätt så nyinstallerad.

 

Den ryker kall sen gör den inte det. Finns det några lågfartsskruvar eller nåt som man kan fippla med på dessa förgasare?

 

För övrigt har jag kopplat ur automatchoken nu, få se om det gör skillnad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde du en långtur? Börja inte pilla på gasaren innan du utelslutit annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat ur choken? Låter som du kopplat bort elanslutningen. Hoppas jag tolkar fel, för om du tar bort kablarna så öppnar inte choke spjället alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort flamskyddet så du ser hur spjället står och lås chokespjället i öppet läge med najtråd (på utsidan alltså). Elektriska eller bimetallchokar är enligt min uppfattning notoriska källor till hög förbrukning – en choke ska vara manuell så man vet hur den står.

 

Det krävs ganska lite bensin i oljan för att den ska börja lukta och så länge som du inte märker något på stickan behöver du inte oroa dig, förutsatt att den inte drar en massa olja och så att säga förbrukar olja i samma takt som tråget fylls med bensin vill säga...

 

Anekdot. Ryska stjärnmotorn M14P (säkert andra kolvmotorer i Ryssland också) har en vinterprocedur där oljan, som för övrigt enligt serviceprogrammet alltid töms ut ur motorn efter körning, späds med bensin vid vinterbruk för att gör den lättare (viskositetsmässigt alltså), vill minnas att det är med upp till tio procent. Tvärt emot vad man kan tro är det en mycket fin och högpresterande motor som likt båtmotorer hela tiden jobbar på relativt hög last. Vad jag vill säga med detta är att det inte är någon omedelbar fara med bensin i oljan. Skulle väl vara de korrosiva egenskaperna hos etanolen möjligtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kört långtur, luktar lite soppa fortfarande, men mindre

Låste spjället med plaststripe på utsidan förstås

Håller med, inget pill på förgasaren i onödan, men varför ryker den så mycket vid kallstart.

 

Jag tycker att motortempen är låg, helslutet kylsystem och  drygt 50 grader celsius, jag skulle vilja ha den närmare 90 grader?

 

Jag har letat termostater och den jag hittat som går högst är 71 grader. Nån som vet vart man kan hitta nån annan som går högre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hansen racing har, när du har sötvattenkylning bör det vara samma som till bil. GM V6 4.3. Beroende motorns årsmodell så finns det flera gradantal att välja på.

 

Ett ex 1993

http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Kataloger.aspx#/car/code/dd1/6/672/64/665/SNW093/class2400

 

Ett ex 2004

http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Kataloger.aspx#/car/code/dd1/6/672/75/666/SNX004/class2400

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

behöver man hela satsen eller räcker det att byta termostaten ? Eller ska man byta nån eller några packningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Packningar termostat + termostathus bör bytas, går ofta sönder vid demontering.

 

Mekonomen är återförsäljare för Hansen, är kanske lättare att hitta en Mekonomenbutik i närområdet.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så detta  SIE183647 med en termostat med ett annat gradtal borde vara den bästa lösningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att den går lite för varmt vid belastning, jag skulle nog satsa på en termostat runt 85-88° så det finns lite marginal kvar.

 

Annars så är det bara positivt med en varmare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med Hansa och de sa att 71 graders var lämpligast för att den blir eftervarm när man stannat och att man få kraftigare saltutfällning i knäna och avgashornet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va??? Men flödet i avgasknän ligger ju på andra sidan motorkylningen och har således inget att göra med vilket gradantal termostaten har. Och bockhornet har ju sjövatten en bit upp som kyler metallen efter du slagit av

 

Det där verkar vara nått som inte är förankrat i verkligheten.

 

På en sjövatten kyld maskin så stämmer det med saltutfällning, men då pratar vi hela motorn.

 

Min V6:a blir ca 94° vid kraftig belastning, och man slår ju inte av maskinen direkt efter högt effektuttag

Utan låter den lugna ner sig på tomgång några minuter innan man fimpar av, då ligger motortempen på ca 88°.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är ju inte mekaniker där så jag är iofs inte förvånad...

 

Jag sätter i en med högre gradtal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det klart i alla fall.

 

En lustig grej som hände när jag skulle varmköra för att lufta.

 

Det började regna som satan helt plötsligt, allt stid öppet och min reaktion var stänga av motorn. Den låg på ca 2000 varv. När jag vred av så började den knacka och självtända. Jag vred på nyckeln igen drog ner gasen och stängde av den, då fungerade det som normalt.

 

Kan det vara nåt galet med tändninen eller nåt när detta händer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...