Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Gäst BonusVita

Öööhh? ;)

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Nog för att man själv funderar på att bygga om sin båt radikalt, men jag hade nog tänkt mig bygga så att det ser estetiskt snyggt och nästan fabriksbyggt ut...

Men det är väl som de säger, alla sätt är bra utom de dåliga... Undra vilka dessa är...

http://www.blocket.se/varmland/Albin_Vega_for_langfard_61418999.htm?aw=1

Med risk för att annonsen kanske försvinner

"Albin Vega med nummer 2633 är till salu. Båten ligger i Karlstad. Båtvagn kan övertagas och priset är 60000 kr. Båten är unik efter att blivit ombyggd av tidigare ägare. Skrovsidorna har isolerats med frigolit och tunnt fanér på insidan. Dessutom har nedgången till ruffen försetts med en påbyggnad som tjänar som skyddad utkiksplats vid dåligt väder. Fin insida med skåp och luckor i ädelträ men hafsigt målat däck. För att balansera den extra överbyggnaden har kölen byggts på ungefär 10 cm med vikt. Storsegel, fock och genua finns, samt oanvänd lättvindsgenua. Solceller med regulator och förbrukningsbatteri är under montering. Motorn är en Volvo Penta 6md diesel som går perfekt. Sötvattenkylning av motorn med slutet system."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den byggarens ögon var nog båten en juvel, för andra inte. Din båt kanske blir en juvel för dig, för andra inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började segla med en gammal gaffelriggad bohusjulle som tillhör min scoutkår.

post-106994-0-84049800-1436380420_thumb.jpg

Ett par timmar efter att ovanstående bild togs, skörade det gamla storseglet i bomull.

Att det skulle gå att få fram ett nytt storsegel till båten inom rimlig tid var inte att tänka på.

Fick tag på ett toppsegel till nån skuta, som hade ganska tunn duk och inte rätt form. Lyckades rigga till det så att det gick att segla med. Det behövdes en öljett eller tyvå, så jag tog mig ut till Syversens segelmakeri, som då låg vid smögenbryggan.

post-106994-0-17684900-1436380789_thumb.jpg

Byggnaden där Syversens segelmakeri och skeppshandel verkade på 1960-talet.

Det var gamle Torolf Syversen  som hjälpte mig att slå i öljetten. Glömmer aldrig hans kommentar; " Det är inte vackert, men det går väl att segla med - i värsta fall"

Seglade hela sommaren med det anskrämliga seglet - och det gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla har vi olika tycke om smak mm. ibland kanske det praktiska är bättre än det estetiska men framförallt sålänge båtägaren är nöjd med sin båt och det fungerar :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om att bygga om så det ser estetiskt bra ut så hade jag en sån plan på min Dominant 78 för ett par år sedan. Jag ville ha ståhöjd i ruffen och jämförde med Fabola Campus 7,4 och det höjbara taket den har. Jag hade hela planen framför mig hur det skulle se ut och även en del delar för att färdigställa det hela. Men så försvann lusten för den båten totalt så nu ligger den och har istället bestämt mig för att sälja den som den är.

Här en bild på min båt och hur jag hade tänkt mig.post-95643-0-03183700-1436383720_thumb.jpgpost-95643-0-81543600-1436383731_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den båten har jag sett liggande på land några år. Den må se udda ut på bild men i verkligheten är den.......

anskrämlig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För färd på öppet hav är det rätt tänkt, en stor öppen sittbrunn med en flimsig dörr ner i båten är helt förkastligt säkerhetsmässigt, om en stor våg sköljer över båten ligger du risigt till i en standard vega, originalrutorna som sitter med en gummilist kan tryckas in av en kraftig våg, dom är också modifierade till något mer motståndskraftigt. Detta är något som Yrvind brukar snacka om.

Många verkar helt fixerade vid båtens utseende men jag begriper vad ombyggaren i det här fallet vill åstadkomma och rent funktionsmässigt är det rätt tänkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan fiffig detalj är det blå polyestersnöret som hindrar skrivbordstolen att fara runt. Känns sjövärdigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började segla med en gammal gaffelriggad bohusjulle som tillhör min scoutkår.

sotekanalen005.jpg

Ett par timmar efter att ovanstående bild togs, skörade det gamla storseglet i bomull.

Att det skulle gå att få fram ett nytt storsegel till båten inom rimlig tid var inte att tänka på.

Fick tag på ett toppsegel till nån skuta, som hade ganska tunn duk och inte rätt form. Lyckades rigga till det så att det gick att segla med. Det behövdes en öljett eller tyvå, så jag tog mig ut till Syversens segelmakeri, som då låg vid smögenbryggan.

Syversens.jpg

Byggnaden där Syversens segelmakeri och skeppshandel verkade på 1960-talet.

Det var gamle Torolf Syversen som hjälpte mig att slå i öljetten. Glömmer aldrig hans kommentar; " Det är inte vackert, men det går väl att segla med - i värsta fall"

Seglade hela sommaren med det anskrämliga seglet - och det gick.

Que?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att citatet kan appliceras på Vegan också... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad heter den? "Das Boot"? 

Snyggt men inte pråligt, sa fan, målade svansen grön.

Kul med lite udda ideer.

Det är säkert praktiskt men det hade nog gått att göra det lite snyggare.

Jag hade en ide om att höja bygget på en Vega för att få ståhöjd och kunna stå inte och styra. Det finns regniga dagar när jag ångrar att jag inte fullföljde den iden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, den båten har jag sett liggande på land några år. Den må se udda ut på bild men i verkligheten är den.......

anskrämlig :)

Fast det går väl med lite "tänka efter före" att få till det betydligt snyggare.

post-106994-0-65308900-1436426677_thumb.jpg

post-106994-0-20274200-1436426825_thumb.jpg

Tycker att doghauset på havsfidran ovan ser relativt skapligt ut - fast jag är förstås part i målet.

Det finns en man på Smögen, som hade en liten fiskebåt. Han byggde en styrhytt på den av råspont. Fyrkantigt och eländigt. Jag har sett det själv.

Det var nån som frågade honom om det var sonen som byggt styrhytten varvid mannen lär ha svarat; "Bertil - han ä väl ingen snickerr".

Mannen var kompis med Carl-Anton Axelsson, som ledde Allsång från "Vita Berget" i TV.

Carl-Anton berättade en gång under allsångsprogrammet om mannen och en fisketur med båten och sa ungefär så här;"Går ni längst in på Smögenbryggan och får  se en fruktansvärt ful båt - den är det"

Själv brukar jag skoja och säga att det jag gör på min båt får inte se värre ut än skepparen.

Nu kan jag inte jobba på båten på några veckor - jag klippte mig förra veckan.  ;)

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...