Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Nim26

mätinstrument

Rekommendera Poster

Hej alla kloka!

hur ställer man in instrumentet som man kan mäta batteriladdning,motstånd osv mm med?

vad heter den? multimeter? fluke?

jag är så dålig på detta kommer inte ihåg vad just min sån heter!

jag vill mäta vad generatorn levererar kan jag då hålla på kabeln som kommer från generatorn till strömbtyraren och på en minus och då skall den leverera 14,7 typ har jag läst här.

sen när jag vill mäta hur fullt mitt batteri är behöver jag ändra på instrumentet då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du söker heter Multimeter.

När man mäter spänning (Volt) och motstånd (Ohm) kan man mäta med att hålla en pinne, en prob, p kabeln och en pinne i andra änden på kabeln. Typ, lite förenklat.

Skall man mäta ström (Ampere) behöver strömmen gå igenom instrumentet. Du måste alltså ta bort kabeln från batteriet, sätta plus från instrumentet på den och sedan instrumentets minus på batteriet. Det är då viktigt att du har en multimeter som klarar av den höga ström som blir.

Ett bättre alternativ är en tångamperemeter som klarar likström. Den möter det elektromagnetiska fältet runt en kabel och du slipper plocka bort kablarna.  Det finns instrument som bara klarar växelström, dessa är lite billigare men fungerar inte i ett 12-volt likströmsystem.

Själv har jag köpt Biltemas mätare och är nöjd.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok men du får nog sänka nivån lite för detta är jag kass på.

vadå pinne?? :)

Ok jag har en multimeter mycket lik den blåa i länken du skickade,tack för den.

2 kablar 3 hål!! vilka skall jag använda när jag mäter

hur många volt mitt batteri har?

vad min generator levererar?

vad skall jag ställa ratten på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den svarta sladden sätter du i uttaget märkt "Com" eller liknande. Hålet brukar vara svart.

De andra två hålen, normalt är de röda, är avsedda för att mäta ström på det ena och spänning på det andra. Sätt sladden i den som det står Volt på, eller bara V.

Röd sladd på plus, svart sladd på minus. Nu kan du mäta spänningen.

Mät spänningen på batteriet. Starta sedan motorn och mät igen så ser du om generatorn laddar. Spänningen brukar gå upp till runt 14,5Volt vid laddning, eventuellt strax under 14 volt om du har mycket förbrukare igång.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ratten skall du ställa så den mäter likspänning (Volt), det brukar vara en symbol som ser ut som ett likhetstecken. Du hittar nog motsvarande för växelspänning, det brukar vara en ~ eller liknande symbol.

Sedan finns det mer på ratten, ström, motstånd, frekvens, säkert en diodmätning o s v. Bry dig inte om dom ännu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en sådan här du har?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

Då skall du ställa ratten på Vdc 20. Det betyder Volt (V) Likspänning (DC, Direct current) och att den kan mäta max 20 volt.

du kan ställa den på 600 volt också om du vill men du får nog en lägre noggrannhet och inga decimaler på mätvärdet. Ställer du den på ett värde lägre än 20 kommer den att visa en etta i displayen som betyder att spänningen är högre än maxvärdet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej nej det är ingen sådan men väldigt lik fast min är röd

tack för utförligt svar nu skall jag hem o mäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att vara tjurig men det låter som du ska lämna över detta till någon som kan eller få det visat för dig hur du ska göra... Bara för att det är 12V så är det inte ofarligt och kortsluter du någonstans så är det stor risk för personskada! 

Säkerheten går först! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är ju inte direkt rocket science och eftersom TS frågar här verkar han ju inte helt bombad heller.

Att ha ett instrument och kunna använda det är värt guld, inte bara för egen del utan förr eller senare kan man få hjälpa någon annan.

Dessutom kommer många andra, som inte vågar fråga, att lära sig en del.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är ju inte direkt rocket science och eftersom TS frågar här verkar han ju inte helt bombad heller.

Att ha ett instrument och kunna använda det är värt guld, inte bara för egen del utan förr eller senare kan man få hjälpa någon annan.

Det som är elementärt för en del kan vara rocket science för andra. Men visst är det guld värt att kunna mäta, i synnerhet om man kan värdera resultatet. Hoppas bara att TS inte försöker mäta laddströmmen med instrumentet. Då lär han få köpa ett nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är elementärt för en del kan vara rocket science för andra. Men visst är det guld värt att kunna mäta, i synnerhet om man kan värdera resultatet. Hoppas bara att TS inte försöker mäta laddströmmen med instrumentet. Då lär han få köpa ett nytt.

Fast det hade väl varit en fördel för honom om han mätt ström med instrumentet i fel område. Då hade han ju fått anledning att köpa en tångampermeter från BILTEMA som mäter likström. :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS är det jag?

Om man inte frågar lär man sig aldrig eller hur!!

Jag får tacka Vice Amiral för mycket bra hjälp då jag aldrig ägt en multimeter tidigare. Jag klippte och klistrade det du skrev och printade ut det, bara en sån sak som vilka 2 uttag av 3 möjliga man skulle använda för att mäta sitt batteri var inte lätt att veta, ingen av dom var rödfärgade! men jag hittade precis det som du beskrev. Sen att röd är + och svart - det fattade jag med samt att det står dessa tecken på batteriet ifall nån undrar om man är Bombad!!

Båtelen är för mig ny svår och inte helt logisk alltid,

Kopplade igår in en GPS och nytt kylskåp på befinliga kablar men fick klippa gamla kontakter och därför kolla med vanlig 12v penna vilken som var +. Dom tänds på bägge trådarna och när man slår på strömbrytaren så slocknar den ena! för mig så var då den som lampan lös hela tiden + men ack nej tvärtom, men det visste jag nu för det har varit samma med tutan och vindrutetorkarna, allt fungerar nu iaf:) Är det nån som behöver tips om det mekaniska och hur man servar en motor så kan jag tipsa en hel del om det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är bra att lära sig "Hands on" så kör på!

Det man skall tänka på är att vara försiktig med grejor som har beröring med pluspolen på batterierna, exempelvis en liten sladd som hänger löst och som kommer åt minus via motorn eller liknande.

När man skruvar på batterierna med exempelvis skiftnyckel på polskorna eller en skruvmejlsej eller vad som helst, är det viktigt att ha koll på HELA skiftnyckeln. Det går snabbt att bränna sig rejält om handtaget kommer åt minus aldrig så liten stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att mäta är enkelt; att veta vad man mäter är kruxet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...