Nim26 170 Postad 8 Juli , 2015 Hej jag blev osäker när jag skulle utöka min förbrukningsbank på ett 80 amp till 2st 80 amp! Jag har kopplat en plus och minus kabel från det nya till det gamla som jag sett på beskrivningar,så nu skall jag då kunna stoltsera med 160 amp för kyl och lite annat. Det jag blev osäker på är vad min Generator tycker om det!!!(hört talas om att bränna generatorn! men även sett folk som paralellkopplar upp till 4st batterier. Idag laddar den bara ett förbrukningsbatteri, (startbatteriet laddas endast på landström) jag vet korkat men så är det just nu(förra ägaren)jag har köpt ett skilje relä för att åtgärda detta men det har man ju bara för att garantera att man inte tar från startbatteriet till tex kylen. Kan jag göra så här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 8 Juli , 2015 Din generator klarar av många fler batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Juli , 2015 Det sägs att; ett på våren fulladdat startbatteri (70 Ah) klarar att start en normal fritidsbåtsmotor en hel sommar utan att behöva laddas. Om du då laddar den nån gång ibland via landströmmen, så borde det fungera. Ett par startkablar att koppla mellan förbrukningsbanken (plus på plus och minus på minus) om det skulle krisa sig är inte fel. Själv har jag ett Biltemas spänningstyrda relä som skiljerelä. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-2000024038/ Billigt och enkelt att koppla in. Tom en sån totalt oteknisk person som jag klarade att koppla in det. (har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom elbranchen) Spänningsmässigt sett (Volt) är ju en batterianläggning klenspänning (under 50 Volt) och relativt ofarligt. MEN - en batterianläggning har ett stort energiinnehåll och är definitivt en starkströmsanläggning. Den kan lämna en mycket stor ström (Ampere). Råkade i början av min elbana "tappa" en skiftnyckel så att den hamnade mellan plus och minus på en stor batterianläggning på en fiskebåt (enkelt förklarat). Den skiftnyckel blev aldrig vad den varit innan. Som tur är har vi en välutrustad järnaffär i Kungshamn som hade nya skiftnycklar till salu. En viss försiktighet och att man tänker sig för när man håller på att koppla i en batterikrets är av nöden. Gäller även startkablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 8 Juli , 2015 Din generator klarar av många fler batterier. Hej tack för det utförliga svaretJ mao inget att oroa sig för. Skiljerelät är då bara för att sära på förbrukningen mellan start och förbrukn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 8 Juli , 2015 Det sägs att; ett på våren fulladdat startbatteri (70 Ah) klarar att start en normal fritidsbåtsmotor en hel sommar utan att behöva laddas. Om du då laddar den nån gång ibland via landströmmen, så borde det fungera. Ett par startkablar att koppla mellan förbrukningsbanken (plus på plus och minus på minus) om det skulle krisa sig är inte fel. Själv har jag ett Biltemas spänningstyrda relä som skiljerelä. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-2000024038/ Billigt och enkelt att koppla in. Tom en sån totalt oteknisk person som jag klarade att koppla in det. (har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom elbranchen) Spänningsmässigt sett (Volt) är ju en batterianläggning klenspänning (under 50 Volt) och relativt ofarligt. MEN - en batterianläggning har ett stort energiinnehåll och är definitivt en starkströmsanläggning. Den kan lämna en mycket stor ström (Ampere). Råkade i början av min elbana "tappa" en skiftnyckel så att den hamnade mellan plus och minus på en stor batterianläggning på en fiskebåt (enkelt förklarat). Den skiftnyckel blev aldrig vad den varit innan. Som tur är har vi en välutrustad järnaffär i Kungshamn som hade nya skiftnycklar till salu. En viss försiktighet och att man tänker sig för när man håller på att koppla i en batterikrets är av nöden. Gäller även startkablar. Tack för svaret och länken, det var nog den lättaste koppling jag sett hitills på ett skilje-relä! men det måste väl ändå vara plus från generatorn in till relät och sedan 2 kablar ut från relät en tilll varje strömbrytare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Juli , 2015 Nej inte på BTs relä som jag vet att Thallatha har, Laddningen går där till startbatteriet. Sedan kopplar reläet vidare efter sin inställning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Juli , 2015 http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf Laddningen från generatorn kopplar man till starbatteriet - Huvudbatteriet enligt inkopplingsskissen från Biltema. Sen kopplar man det spänningsstyrda skiljereläte mellan batteribankarna enligt skissen ovan. Enkelt att koppla in och billigt och fungerar hyfsat. Relät sluter när spänningen på startbatteriet når upp till 13,3 Volt och reläet bryter när spänningen sjunker till 13,8 Volt Har man solcellspanel inkopplad bryter inte relät förrän solen går ner och laddspänningen från solcellspanelen sjunker. Kopplar man in batteriladdaren via landströmmen, så bryter aldrig reläet förrän all laddström försvinner. För mig är detta inget problem, men jag blev först lite konfunderad innan jag kom på hur det hela fungerade. Ett "riktigt" skiljerelä drar ju bara när generatorn laddar (eller hur man nu kopplar det) betydligt dyrare och krångligare att koppla in. Men det kan ju ha sina fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 8 Juli , 2015 Vad händer om förbrukarbanken är djupt urladdad? Bryter inte Reläet kretsen då spänningen dyker efter inkoppling? Om förbrukarbanken är stor så borde det finnas en risk att man överbelastar reläet när startbatteriet puttar in ström i den tomma förbrukarbanken? Eller finns det fler funktioner på reläet som inte beskrivs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 8 Juli , 2015 Laddningsströmmen från ett batteri till ett annat blir aldrig särskilt hög, du måste höja spänningen en del för att laddströmmen skall bli hög, generatorn laddar med över 14V ett fulladdat startbatteri ligger på 12,75 eller däromkring, nästan all laddström kommer från generatorn startbatteriet bidrar med väldigt lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 9 Juli , 2015 Jag har aldrig varit med om att en fungerande generator inte lyckats hålla spänningen över 13V Oavsett hur urladdad förbrukningsbanken varit. Så länge generatorn håller spänningen över 12.8V så bidrar startbatteriet inte alls till strömmen genom relät. Detta betyder att så länge generatorn går kommer reläer vara draget och om din generator inte laddar med (mycket) större ström än vad relät är specat för så kommer det fungera utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Juli , 2015 Jag har aldrig varit med om att en fungerande generator inte lyckats hålla spänningen över 13V Oavsett hur urladdad förbrukningsbanken varit. Så länge generatorn håller spänningen över 12.8V så bidrar startbatteriet inte alls till strömmen genom relät. Detta betyder att så länge generatorn går kommer reläer vara draget och om din generator inte laddar med (mycket) större ström än vad relät är specat för så kommer det fungera utan problem. Biltemas skiljerelä Kontinuerligt 125 A Max 140 A Såg att TS angivit fel enhet för sina batterier - men alla förstår ju vad han menar. Skall vara 80 Ah - Amperetimmar (inte 80 A) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser