Ludden 1 Postad 7 Juli , 2015 Hej! Har köpt en båt som stod på land vid köpetillfället. Säljaren garanterade att motorn var ok. När vi väl fick den i sjön så tyckte jag att motorn vibrerade mycket vid varvtalen mellan ca1100 till ca 1800 varv med eller utan belastning. Säljaren påstår att den alltid vibrerat så sen motorn var ny. Det är nästan outhärdligt att köra på dessa varvtal. Vet att 3 cylindriga maskiner kan komma i svängning vid vissa varvtal. Men tycker att spannet för vibrationerna är alldeles för stort. Någon som har samma erfarenheter med dessa motorer? Funderar på om det kan vara dåliga motorfästen? För hårda? Tacksam för förslag på tänkbara fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 8 Juli , 2015 Hej! Du kan iaf utesluta axeln eftersom problemet är lika vi framdrift eller ej. Men kolla så motorn står lika på alla motortassarna, borde gå med mätning. Ett annat problem som iaf funnits på volvos gamla motortassar är att dom gått av och endast vulkats ihop av gummit. Har du kollat så alla fästen sitter ordentligt fast. Kanske är läge att låta ett varv kolla och få ett utlåtande om du precis köpt båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 8 Juli , 2015 Har bryggkört den lite i kväll. Och kollat motortassarna. De verkar vara väldigt hårda. Tycker vibrationerna har avtagit lite kan ha varit lite luft i bänslesystemet när vi körde sist. Ingen dum id´e att låta någon båtmek lyssna på motorn. Har precis köpt båten och har endast kört hem den. Då var det strul med matarpumpen Så den kanske inte var ordentligt luftad. Har inte hunnit kolla så mycket ännu.. Men det var lite fuktigt vid Cav-filtret vet inte om det har blivit av mekandet med matarpumpen. Slabb.. Ska torka torrt nästa gång jag är i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Juli , 2015 Hej, finns en bra Yanmar-manual HÄR.Står inget särskilt om original-tassarnas hårdhet men den allmänna principen är nog så mjukt som möjligt med hänsyn till propelleraxelns trivsel.Som Nemtrix är inne på så förekommer biltassar även marint, sådana är bara vulkade (läs typ klistrade). Tål därför knappast en kraftig grundstötning eller kapsejsning på ett garanterat säkert sätt.Bra marina tassar har däremot "metallmetall-säkring" d.v.s. om man så att säga tänker bort allt gummit inuti dem så sitter motorn likväl kvar ungefär på sin vanliga plats, propelleraxeln överlever etc.Ingen del i motorbädden eller motorns stöddetaljer får sitta det minsta löst, blir rejäla vibrationer i så fall! All vibration måste tas upp i just tass-gummina. Är din motorbädd hopfogad av flera delar så har jag kommit på ett enkelt trix att kolla detta...Upptäckte nämligen att om man sätter ena handens pek- respektive långfinger på två förment hopfogade detaljer under körning så märker man minsta glappighet. Fingrarna skakar naturligtvis likadant om allt är okej, men just skillnaden (olika vibrationer=lösa delar) märks ganska tydligt. Hittade i.a.f. själv ett minimalt osynligt glappande på så sätt, efter en stunds tvekan blev slutsatsen förvånansvärt tydlig - men va f-n, grejorna sitter ju faktiskt inte ihop ordentligt! Efter hopskruvning/ åtgärd försvann de facto problemen med överdriven skrov-vibration/ oljud vid vissa varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 9 Juli , 2015 Tack för länkarna Thomas-1! Ska undersöka tassarna mer ordentligt när jag får mer tid. Jag satte foten på motorn och tryckte allt vad jag orkade.. Den var helt stumm. Rörde sig inte en mm... Pratade med en arbetskamrat idag som har haft liknande problem med sin Yanmar. Han hade satt mjukare tassar i framkant på motorn och hårdare bak. Och på så sätt fått bort mycket av sina vibrationer. I min andra båt sitter motorn ganska mjukt monterad även den har en 3 cylindrig Yanmar. Har inga problem med vibrationer ut i skrovet på den. Om det är tassarna som är problemet så får jag stå ut till hösten. Verkar som jag måste lyfta motorn för att komma åt att byta dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser