simplund 0 Postad 7 Juli , 2015 Köpte en nordic rampage crestliner häromdagen. Då satt det en 5.7 liters mercruiser på, dock så flödade den förgasaren över så den är på reparation, under tiden lånar jag en 5.0, båten går kanon osv, min fråga är om det kan vara någon fara för motorn? Att man plågar den eller liknande? Är ingen båtmek så vänder mig hit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Juli , 2015 Tror knappast det är någon fara. Förgasare är ganska smarta på det sättet att de jobbar på "demand" och pytsar in soppa baserat på undertryck. Och då undertryck är ett mått på vad motorn vill ha, oaktat storlek, torde din 5,7 gå fint med en förgasare från en 5,0 eftersom förgasaren skiter fullständigt i vad den sitter på. Detta förutsätter dock att förgasaren var rätt insälld för 5,0. För säkerhets skull kan du ju undvika längre fullgasrepor, då gäller lite annat tänk än vid lägre last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simplund 0 Postad 7 Juli , 2015 Okej, så båten får inte sämre prestanda? Sämre botten/ork eller liknande? Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Juli , 2015 Om förgasaren är "mindre" dvs portarean är mindre kommer du sannolikt förlora toppeffekt. Förr var det ganska vanligt att man effektreglerade motorer med förgasaren. T ex 200 och 230 hästarn var samma motor förutom att 200 hästarn hade en mindre förgasare som ströp bort de 30 sista hästarna. Idag gör man samma manöver genom att byta programvara i motorstyrningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simplund 0 Postad 8 Juli , 2015 Okejokej, jag har en 260mr förgasarna ser likadana ut förutom munstyckena som sitter i.. Den gör ju trots allt 42 knop med två vuxna i så känns inte som någon toppeffekt har förlorats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser