Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
lolliberty

Hjälp! Motorstorlek/hastighet? Köp av utombordare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har gått omkring och funderat på att skaffa en ny båtmotor, och hade tänkt försöka göra slag i saken innan den här säsongen är slut om jag hittar nåt som passar. Båten i fråga ser som i länkarna nedan och är lite drygt 4 meter lång (nånstans mellan 4,10 - 4,30 har jag för mig). Dubbelbottnad botten och vikten uppskattar jag till mellan 100 - 150 kg.

http://postimg.org/image/ligktk5e3/

http://postimg.org/image/6bxxa6xdl/

Akterspegeln är inte den samma som på bilden, den är nyrenoverad och betydligt stabilare nu. Har kört med en 8 hk Yamaha 2-taktare under några säsonger nu, den planar relativt enkelt med 2 personer i båten, och väldigt enkelt om man sitter ensam. Skulle uppskatta att den toppar på ca 15 knop med nuvarande motor.

Nu undrar jag vilken maxstorlek på motor man kan hänga på på den här typen av båt? Har funderat lite grann på en 15 hk, men skulle det kanske till och med funka med 20?

Samt, ni som kan sånt här, går det att uppskatta vilken hastighet respektive motorstyrka skulle ge?

Redigerad av lolliberty

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min båt är 4,20 väger 135kg tom och har en 40 hk. Toppfart 36knop . MEd en 25hk gjorde den 27 knop. Dock ej samma typ av båt. Men storlek vikt o fart kanske kan va av intresse. Sök på Hsö 420 så kommer du hitta den på forumet

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en båt som är väldigt lik, skulle kunna vara samma. Hade en 15 hk rude från tidigt 70 tal, uppskattar att den gjorde bit över 20 knop, den gick nån knop fortare än en Selco sportbåt med 35 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tackar för svaren!

Har haft en båt som är väldigt lik, skulle kunna vara samma. Hade en 15 hk rude från tidigt 70 tal, uppskattar att den gjorde bit över 20 knop, den gick nån knop fortare än en Selco sportbåt med 35 hk.

Okej, om byter jag upp mig 7 hk (från 8 till 15), så skulle det alltså uppskattningsvis ge en fartskillnad på +5 knop (eller lite drygt)? Är det en vettig slutsats att dra? Själv tycker jag det låter oproportionerligt lite, men jag är som sagt inte så kunnig på sånt här, ser det mest som en kul grej.

Vad säger ni om 20 hk då, skulle det också funka på den lilla båten rent viktmässigt? Och vad skulle det ge i antal knop, om det går att uppskatta?

Eller så här; vad är maxstorleken på motor som man kan hänga på den här typen av båt? Det är farten jag vill åt. :)

Redigerad av lolliberty

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte en klok man som sa något i stil med;

"Hälften av effektökningen ger fartökningen", dvs från 8 till 15 hk är ca 90% vilket skulle ge ca 45% fartökning. I ditt fall ca 21-22 knop. Skulle isf stämma ganska bra med vad du tror.

Att vräka på för mycket brukar inte vara bra om inte båten är byggd för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte en klok man som sa något i stil med;

"Hälften av effektökningen ger fartökningen", dvs från 8 till 15 hk är ca 90% vilket skulle ge ca 45% fartökning. I ditt fall ca 21-22 knop. Skulle isf stämma ganska bra med vad du tror.

Att vräka på för mycket brukar inte vara bra om inte båten är byggd för det.

Tack för infon! Det låter som en vettig tumregel.

Har för mig att jag läste nånstans att en 8 hk 2-takt (som den jag har nu) väger runt 27 kg, kan det stämma? Och hur mycket skulle i så fall en 15/20 hk väga, 2-takt respektive 4-takt?

Det är väl vikten som är avagörande för hur stor motor man kan hänga på antar jag. Är lite orolig över att den kommer bli baktung och gå dåligt i sjön om jag byter upp mig för mycket. Men som sagt, 15 hk borde ju i alla fall funka. Det är väl när man kommer uppemot 20 som det riskerar att bli knepigare gissar jag(?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 15-20 hk ligger ibland på samma block och har samma vikt, ca 50 kg - tyvärr har alla utombordare blivit tyngre.

Tidigare har resonemanget varit att det är effekten som begränsar och inte vikten (dvs max motoreffekt vad båten är konstruerad för). Givetvis generell regel, äldre båtar som var avsedda för den tidens 2-taktare - då kan det säkert bli problem med vikten med nyare motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hejsan, jag köpte ett hemmabygge med styrpulpet, med en 25 hk Johnson -94-99

Jag TROR att båten väger MAX 200kg med motor på!

Båten är 4 meter lång, 170cm bred.

Nästan helt plan undertill, så köp du dig en 20hk+ motor! Det ska inte vara några problem!

Redigerad av FishkarN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vet inte vad du använder båten till men vid fiske så kan en större motor på mindre båt lätt göra att båten går för snabbt vid tomgångskörning... kanske också något att tänka på(?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...