Ruden 0 Postad 7 Juli , 2015 Skepp o'hoj För en vecka sedan köpte jag min första båt, en ockelbo dc21 med perkinsmotor (bytt under sent 80-tal) och vp280 drev (-78). Allt var frid och fröjd fram tills andra turen jag tog. Då började det klonka, vibrera och dura från drevet på ett olustigt sätt. Jag kände vibrationerna fortplanta sig till ratten. Jag la till, drog upp båten och körde den till verkstaden. Domen löd - vatten i drevet, samt att oljudet kom från lagren på insidan skölden. Jag förstår att det är allvarligt och har väl redan gett upp båtsommaren. Men frågan är vad man ska göra nu? Planen är att verkstan får plocka ner drevet sen ska motorn lyftas ur för att kunna byta lagren. Sedan ska drevet närmare inspekteras och tätningarna åtgärdas. Jag har funderat på om man kanske skulle byta drevet helt eller om det är bättre att försöka renovera? Jag är helt novis inom området. Hur funkar det, går det att hänga på vilket pentadrev som helst eller t o m något annat fabrikat? Alla åsikter och tips är välkomna. Gärna tips på bra nätsidor eller litteratur eller dylikt för att påbörja lärandet. Tack på förhand och trevlig båtsommar /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 7 Juli , 2015 Jag lider med dig. Varken roligt eller billigt. Ingen kommer att ha tid att göra något åt detta före oktober. Försök få ett vettigt pris innan du låter någon börja reparera. Det kan mycket väl gå på sådär 50 000:- till 75 000:- kr att fixa detta. Det är värt att leta runt lite för att hitta "rätt" verkstad. Jag tror - men jag vet inte - att renovera är minst dyrt. Jag - eller snarare min 11-årga dotter - körde sönder min pappas drev på liknande vis. Min far som varit länge i båtbranschen valde att renovera under vintern. 35 000:- kr för 20 år sedan. Tyvärr finns det inga genvägar, motorn måste ur som jag förstår det. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 7 Juli , 2015 Tack för medlidandet Jo jag har förstått att det är bråda dagar mitt i säsongen och mekaniker om ska ha semester. Förtydligande: Jag tänkte alltså lyfta ur motorn själv. Verkstan ska bara plocka loss drevet åt mig. Detta ska göras redan imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 7 Juli , 2015 Grattis! Då finns det ju förhoppningar att få i båten igen. I det läge du gör mycket själv vet jag inte vad som är bäst och billigast. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomme71 0 Postad 7 Juli , 2015 Varför i hela friden ska motorn ur??? Drevet sitter på utsidan och om det är där problemet finns så finns det ingen orsak att motorn ska ur! Lossa drevet (det finns bra instruktioner att ladda ner) och lämna in det hos en kunnig marina! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 7 Juli , 2015 Varför i hela friden ska motorn ur??? Drevet sitter på utsidan och om det är där problemet finns så finns det ingen orsak att motorn ska ur! Lossa drevet (det finns bra instruktioner att ladda ner) och lämna in det hos en kunnig marina! Måste man inte plocka ur motorn för att byta drivaxellagringen? Så har jag fattat det på andra inlägg i samma ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 7 Juli , 2015 Som jag läser ditt första inlägg så är det stora problemet att lagret i skölden är slut. Detta måste du såklart reparera. Sen har varvet också hittat vatten i drevet, vilket inte är ovanligt men inte per automatik behöver betyda att drevet har allvarliga inre skador. Det kan vara så enkelt att du haft läckage drivknutsbälgen med följd att vatten trängt in i drevet. Drivknutarna är sannolikt rostiga, men har du tur kan det räcka med att smörja knutkorsen eller eventuellt byta dessa. Det är i så fall ett ganska litet jobb. Ta därför inte för givet att båtsäsongen är slut. Rådgör med varvet om drevet. Om de inte märkt några större skador så ska du låta dom provtrycka drevet. Om det är tätt så skölj ur drevet med dieselolja och fyll sen upp med ny olja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 7 Juli , 2015 Varför i hela friden ska motorn ur??? Drevet sitter på utsidan och om det är där problemet finns så finns det ingen orsak att motorn ska ur! Lossa drevet (det finns bra instruktioner att ladda ner) och lämna in det hos en kunnig marina! Måste man inte plocka ur motorn för att byta drivaxellagringen? Så har jag fattat det på andra inlägg i samma ämne. Jomen precis så sa de auktoriserade mekanikerna. De måste tydligen dras ut framåt och där sitter motorn ivägen om jag förstod det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 7 Juli , 2015 Som jag läser ditt första inlägg så är det stora problemet att lagret i skölden är slut. Detta måste du såklart reparera. Sen har varvet också hittat vatten i drevet, vilket inte är ovanligt men inte per automatik behöver betyda att drevet har allvarliga inre skador. Det kan vara så enkelt att du haft läckage drivknutsbälgen med följd att vatten trängt in i drevet. Drivknutarna är sannolikt rostiga, men har du tur kan det räcka med att smörja knutkorsen eller eventuellt byta dessa. Det är i så fall ett ganska litet jobb. Ta därför inte för givet att båtsäsongen är slut. Rådgör med varvet om drevet. Om de inte märkt några större skador så ska du låta dom provtrycka drevet. Om det är tätt så skölj ur drevet med dieselolja och fyll sen upp med ny olja. Dina ord värmer här i nederlaget. Säljaren gav mig även kvitto på att bälgarna och bussningarna byttes inför upptaget i höstas. Jag hoppas att vattenläckaget var något som inträffade relativ nära tidsmässigt, det borgar väl för att skadan ej borde vara så omfattande? I jämförelse med ett oservat drev som tagit in vatten under en längre tid. Men det är spekulationer. Tack för bra tips, värdefullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 8 Juli , 2015 (redigerade) Hej! Läckage i drev brukar vara propellertätningarna (och/eller växelväljargenomföringen) vilket också är förvånansvärt lätt att byta om man har en hydraulpress och lite meckarvana. Se http://ockelbo.plars.org/album/280drev/ där man plockar ur lagerkassetten ur ett 280-drev och även byter de dubbla packboxarna som sitter som propellertätning. Relativt enkelt att byta lagren i struten, det är standardlager och packboxar. Finns dessutom en beskrivning hur man byter lager i en rödmotorstrut som har ett lager i struten och förlitar sig på stödlagret som sitter i vevaxeln på motorn vilket är anledningen till att man måste lyfta fram motorn för att komma åt detta lilla lager. Var dock uppmärksam på hur alla detaljer sitter när du plockar isär. Se http://ockelbo.plars.org/album/strutrenovering/ (detaljerna sitter inte riktigt rätt, men principen är det som räknas) Kostnaden är överkomlig om man gör detta själv, men inte om man måste betala 1500kr/timmen Om du inte tror att du kan genomföra detta själv så ska du så klart lämna in prylarna, men det kan ju vara intressant att veta hur andra har gjort. Mvh Rickard Redigerad 8 Juli , 2015 av rickardp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 Juli , 2015 Om man nu inte har någon press hemma(och vem har det?) går det att fixa enkelt och billigt. En pelardomkraft kanske man har, om inte så kostar dom inte mycket. Två plankbitar 2"x4" Två bitar gängad stång, lite muttrar och brickor. Denna hjälpte mig att pressa ur och i lager på kamaxeln för att byta packbox, byta lagren i startmotorn m.m. Lönade sig redan i första försöket. Några hylsor ur hylsnyckelsatsen för att passa domkraften mot lagren. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 8 Juli , 2015 Hej! Läckage i drev brukar vara propellertätningarna (och/eller växelväljargenomföringen) vilket också är förvånansvärt lätt att byta om man har en hydraulpress och lite meckarvana. Se http://ockelbo.plars.org/album/280drev/ där man plockar ur lagerkassetten ur ett 280-drev och även byter de dubbla packboxarna som sitter som propellertätning. Relativt enkelt att byta lagren i struten, det är standardlager och packboxar. Finns dessutom en beskrivning hur man byter lager i en rödmotorstrut som har ett lager i struten och förlitar sig på stödlagret som sitter i vevaxeln på motorn vilket är anledningen till att man måste lyfta fram motorn för att komma åt detta lilla lager. Var dock uppmärksam på hur alla detaljer sitter när du plockar isär. Se http://ockelbo.plars.org/album/strutrenovering/ (detaljerna sitter inte riktigt rätt, men principen är det som räknas) Kostnaden är överkomlig om man gör detta själv, men inte om man måste betala 1500kr/timmen Om du inte tror att du kan genomföra detta själv så ska du så klart lämna in prylarna, men det kan ju vara intressant att veta hur andra har gjort. Mvh Rickard Man behöver ingen press för att byta propelleraxeltätningar, eller att packa om växelmekanismen. Om primäraxelkåpan bara har ett lager, behöver man inte lyfta ur motorn. Lagret i vevaxeln använd bara som styrning, och det gör inget om det är lite rostigt. Rudens motor har förmodligen en primäraxelkåpa, som sitter skruvad i svänghjulskåpan. Den har två lager. Axeln ska ut bakåt ändå, men det inre lagret ska ut framåt. Därför måste motorn ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 9 Juli , 2015 (redigerade) Hej! Om primäraxelkåpan bara har ett lager, behöver man inte lyfta ur motorn. Lagret i vevaxeln använd bara som styrning, och det gör inget om det är lite rostigt För enlagerstypen så går lagret inne i kåpan sönder först eftersom ingen pressar in fett i denna varje säsong, sedan börjar axeln att vobbla (jag har sett axel med skuret lager som åkt runt i aluminiumet med byte av hela primäraxelkåpan som följd) för att då belasta lagret i vevaxeln hårt vilket då också går sönder (nerslitna kulor och flera mm glapp mellan inre och yttre lagerring). Man kan tycka att splinesplattan skulle stabilisera, men det blir ett påtagligt spel om vevaxellaget är trasigt och axeln vibrerar fortfarande lite och framförallt så får lagret i kåpan får kortare livslängd. Man behöver ingen press för att byta propelleraxeltätningar Är ärligt intresserad av hur du kan byta 2st packboxar som sitter på andra sidan det stora lagret med propelleraxeln igenom utan att pressa ut detta lager? Jag har gjort detta och lagret sitter rätt tight i aluminiumet. Du kanske menar att man kan slå ur detta vilket kanske fungerar, har inte prövat Mvh Rickard Redigerad 9 Juli , 2015 av rickardp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 10 Juli , 2015 (redigerade) Nu är drevet av och det var ingen vacker syn som ni kan se på bilden. När man tittar in i struten så ser man det totalhavererade lagret. Smutsigt och glappt kring drivaxeln. Positivt dock att vi förmodligen lokaliserat huvudproblemet, eller vad tror ni? Och varför blir det så här? Är det läckage från drivknutsbälgen eller kan vattnet ta andra vägar in? Redigerad 10 Juli , 2015 av Ruden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 Juli , 2015 Hej! Om primäraxelkåpan bara har ett lager, behöver man inte lyfta ur motorn. Lagret i vevaxeln använd bara som styrning, och det gör inget om det är lite rostigt För enlagerstypen så går lagret inne i kåpan sönder först eftersom ingen pressar in fett i denna varje säsong, sedan börjar axeln att vobbla (jag har sett axel med skuret lager som åkt runt i aluminiumet med byte av hela primäraxelkåpan som följd) för att då belasta lagret i vevaxeln hårt vilket då också går sönder (nerslitna kulor och flera mm glapp mellan inre och yttre lagerring). Man kan tycka att splinesplattan skulle stabilisera, men det blir ett påtagligt spel om vevaxellaget är trasigt och axeln vibrerar fortfarande lite och framförallt så får lagret i kåpan får kortare livslängd. Man behöver ingen press för att byta propelleraxeltätningar Är ärligt intresserad av hur du kan byta 2st packboxar som sitter på andra sidan det stora lagret med propelleraxeln igenom utan att pressa ut detta lager? Jag har gjort detta och lagret sitter rätt tight i aluminiumet. Du kanske menar att man kan slå ur detta vilket kanske fungerar, har inte prövat Mvh Rickard Om man lossar muttrarna som håller lagret i lagerboxen och håller i lagerboxen, dunkar axeln i en träkloss, så kommer lagret ut. lagret sitter inte med presspassning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 Juli , 2015 Nu är drevet av och det var ingen vacker syn som ni kan se på bilden. När man tittar in i struten så ser man det totalhavererade lagret. Smutsigt och glappt kring drivaxeln. Positivt dock att vi förmodligen lokaliserat huvudproblemet, eller vad tror ni? Och varför blir det så här? Är det läckage från drivknutsbälgen eller kan vattnet ta andra vägar in? IMG_8043.JPG IMG_8064.JPG Förmodligen är det hål i knutbälgen. Gummit har blivit mycket sämre på senare år, så man måste byta bälg oftare. Det verkar som om Volvo Pentas originalbälg inte är bättre än någon annan. När det varit vatten i bälgen, brukar man vara tvungen att byta knutar också, och byta tätningsringen mot drevet. Tätningsringen tätar mot en slitring, som inte är rostfri. Så den brukar man byta samtidigt. Innanför ringen finns shims, för ansättningen av lagren, så det är lite pilligt. Kanske bäst att lämna drevet till en verkstad. Om man byter knutar, ska man inte köpa original. Det finns, hos till exempel Marinshopen, piratknutar märkta med Koyo. Samma fabrikat som original, men med smörjnippel, som inte originalknutarna har. Om det skulle gå hål i bälgen, och det inte varit för länge, kan man rädda knutarna genom att pumpa ut vattnet med fett. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juli , 2015 Du pratar om drevet nu va, och inte primäraxel lagringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 Juli , 2015 Var det blött innanför bälgen när ni tog av drevet? När ett lager går åt skogen och börjar mala ner sig själv bildas en massa små små järnpartiklar som rostar i luften, det behövs inte mer än luftfuktigheten för att ett brunt rostpulver skall bildas. Det ser inte ut som någon tryckt in fett i lagret på länge i smörjnippeln på struten. Första gången jag tog av mitt 270 drev fick jag gräva ut fett med en plastsked, förra ägaren hade inte snålat på fettet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 12 Juli , 2015 Var det blött innanför bälgen när ni tog av drevet? När ett lager går åt skogen och börjar mala ner sig själv bildas en massa små små järnpartiklar som rostar i luften, det behövs inte mer än luftfuktigheten för att ett brunt rostpulver skall bildas. Det ser inte ut som någon tryckt in fett i lagret på länge i smörjnippeln på struten. Första gången jag tog av mitt 270 drev fick jag gräva ut fett med en plastsked, förra ägaren hade inte snålat på fettet. Jo det var nog blött, men jag var inte med när de lossades. Det var även blött innanför ringen som håller motorn mot akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 12 Juli , 2015 Nu tror jag att det bara är att lossa på motorfästet och hissa upp motorn. Det enda som sitter kvar är avgasröret (nedersta bilden) som var ganska stumt och svårt att få loss från fästet, tänker att det går att ta av i samband med lyftet. Positivt att ringen som håller motorn mot akterspegeln lossade enkelt. Hört om andra som haft problem med bultarna där. Droppade lite vatten härifrån då jag tog loss ringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 12 Juli , 2015 Du pratar om drevet nu va, och inte primäraxel lagringen. Jag är inte helt säker på vad jag pratar om, men förmodligen har du rätt. Den axeln med splince som sticker ut i struten menar jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 12 Juli , 2015 Som jag läser ditt första inlägg så är det stora problemet att lagret i skölden är slut. Detta måste du såklart reparera. Sen har varvet också hittat vatten i drevet, vilket inte är ovanligt men inte per automatik behöver betyda att drevet har allvarliga inre skador. Det kan vara så enkelt att du haft läckage drivknutsbälgen med följd att vatten trängt in i drevet. Drivknutarna är sannolikt rostiga, men har du tur kan det räcka med att smörja knutkorsen eller eventuellt byta dessa. Det är i så fall ett ganska litet jobb. Ta därför inte för givet att båtsäsongen är slut. Rådgör med varvet om drevet. Om de inte märkt några större skador så ska du låta dom provtrycka drevet. Om det är tätt så skölj ur drevet med dieselolja och fyll sen upp med ny olja. Pratade med en mekaniker som tyckte det var bättre att först tappa oljan, sedan fylla nytt, köra en helg. Sedan dra upp och byta oljan igen. Han var tveksam till dieselsköljning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 13 Juli , 2015 Idag lyftes motorn ur, det gick lätt och smidigt mha haki och taljor. Bild två och tre visar hur det såg ut när man skruvade isär kåpan över konverteringen från motor till drev. Någon som vet vad det är för strl på kullagren och packboxarna (kanske t.o.m. serienr hos SKF :-)) som sitter runt axel i bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 13 Juli , 2015 Bild på det lilla som är kvar av lagret i struten och själva urlyftet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 13 Juli , 2015 Undrar jag vad det är för mojäng som sitter fast i skrovet under båten på bilden i detta inlägg. Någon som har en aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Juli , 2015 Var bor du? Exempelvis Micab på Lidingö har en drevrigg där de kan provköra drev under belastning för att kolla efter missljud och varmgång – ett drev som inte överhettar eller låter illa fungerar som det ska. Då ett litet fel oftast blir billigare att åtgärda än om man väntar tills det blivit ett stort fel är det nog billigare att låta dem testköra drevet än att lattja med diesel/två veckors testkörning. Jag skulle i alla fall inte höra om mitt drev var halvdåligt under gång och jag har en tyst V8 och du har en stenkross-Perkins som låter som ett haveri när allt är som det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 13 Juli , 2015 Västra Värmland så det är ganska dåligt utbud på den typen av infrastruktur, men som sagt drevet är hos en auktoriserad Penta verkstad så jag hoppas och tror att det ska ordna sig. Perkinsmotorn låter ju supertrevligt f.ö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Juli , 2015 Missförstå mig rätt. Jag har en förkärlek för just gamla Perkins, dock helst trecylindriga, mycket just för att de låter som om de ska brisera vilken sekund som helst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Juli , 2015 Den där "grejen" under botten ser ut att vara resterna av en givare till en VDO sumlogg ( knopmätare) Om det är en sådan så kolla insidan för det är hål rakt igenom för en vajer. Sitter slangen kvar på insidan eller är det tätat på något annat sätt? Hur många hk har den där Perkinsmaskinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 14 Juli , 2015 Den där "grejen" under botten ser ut att vara resterna av en givare till en VDO sumlogg ( knopmätare) Om det är en sådan så kolla insidan för det är hål rakt igenom för en vajer. Sitter slangen kvar på insidan eller är det tätat på något annat sätt? Hur många hk har den där Perkinsmaskinen? Aha tack ska kolla när jag kommer hem. Perkinsmotorn är en prima MT80D. Åttio glada hästar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser