Bonae 1 Postad 7 Juli , 2015 Vi har en gammal träsnipa med en Volvo Penta MD5 i. Ett ganska påtagligt problem som uppenbarat sig är att "växelspaken" har väldigt lätt för att falla framåt eller bakåt och därmed hoppa ur friläget för att istället börja driva propellern. Väldigt dumt när man t.ex. är ensam i båten och lämnar spaken med motorn igång för att göra fast... Jag försökt googla mig till en lösning på detta men verkar inte komma i närheten. Finns det någon som känner till om det finns något sätt att justera detta på, eller är det helt enkelt slitna delar som är i behov av renovering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Juli , 2015 Vill minnas att det är en kula med fjäder som håller neutralen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 8 Juli , 2015 God morgon! Se sidan 18! http://www.zelltech.se/web-content/Sophie/renovering/MS.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bonae 1 Postad 8 Juli , 2015 Oj, tack för det! Det ser ju inte alltför invecklat ut så det ska jag nog försöka montera isär när andan faller på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 8 Juli , 2015 Är det verkligen ett MS-backslag Du har? När Du talar om "växelspak" som faller framåt eller bakåt tycker jag det låter som RB-backslag. Har Du separata gas och växelspakar har Du ett RB, en gemensam spak ett MS. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 8 Juli , 2015 Claes har en poäng http://www.trabatsakuten.nu/dokument/RB.pdf Typ samma, kolla från sidan 10! Kan det hända att din fjäder som håller spärrkilen gått av kanske! Enkelt att undersöka iaf ser det ut som. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Juli , 2015 Finns MD5 med RB? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bonae 1 Postad 8 Juli , 2015 "Växelspak" var mitt eget i brist på bättre namn, men det är i vilket fall en spak med både gas och växel i samma. Jag var förbi båten på vägen hem för att kika efter hur det såg ut och det ser ju väldigt likt MS-varianten. Justerskruven med mellanbrickor under som det verkar hänga på finns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 8 Juli , 2015 "Växelspak" var mitt eget i brist på bättre namn, men det är i vilket fall en spak med både gas och växel i samma. Jag var förbi båten på vägen hem för att kika efter hur det såg ut och det ser ju väldigt likt MS-varianten. Justerskruven med mellanbrickor under som det verkar hänga på finns där. Det verkar ju vara ett MS, är det inte någon form av klickläge vid neutral i själva reglaget som har tröttnat? Har själv ett RB men monterade ett nytt reglage åt kompisen som har MS för några år sen och har för mig att reglaget hade ett tydligt neutralläge. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 9 Juli , 2015 "Växelspak" var mitt eget i brist på bättre namn, men det är i vilket fall en spak med både gas och växel i samma. Jag var förbi båten på vägen hem för att kika efter hur det såg ut och det ser ju väldigt likt MS-varianten. Justerskruven med mellanbrickor under som det verkar hänga på finns där. Det verkar ju vara ett MS, är det inte någon form av klickläge vid neutral i själva reglaget som har tröttnat? Har själv ett RB men monterade ett nytt reglage åt kompisen som har MS för några år sen och har för mig att reglaget hade ett tydligt neutralläge. /Claes Om nu det är spaken som är paj så känns det inte som om den ska kunna ramla framåt ändå, backslaget borde hålla emot å andra sidan borde spaken om den nu har ett neutralläge hålla emot backslaget. Gör så här; Lossa vaxelvajern från backslaget och kolla först ditt reglage, försök sedan växla backslaget med handen. Du lär snart ha hittat din felkälla. Jag tippar på att kilen i backslaget fastnat i öppet läge, alt gått av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bonae 1 Postad 9 Juli , 2015 Det finns ett neutralläge men det är inte alls särskilt tydligt. Det räcker med motorns vibrationer i kombination med själva spakens tyngd för att den ska falla framåt eller bakåt. Min förhoppning som novis på området, bortsett från att ha studerat länken ovan, är att man ska kunna justera mothållet kring neutralläget med skruven som har mellanbrickor under sig utan att man behöver göra något större ingrepp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser