mrpfk 0 Postad 7 Juli , 2015 Hej. Jag har slipat av kring skadan och tänkte plasta med polyester och glasfiberväv, sen topcoat. Båten har antagligen tagit in vatten där ,nu när den ligger på land så är det lätt fuktigt där när man drar handen under där jag slipat. Bottenpluggen är ur för luftning. Kan jag borra ett hål längre fram och ventliera skrovet och sen sätta i en bottenplugg för för att få tätt. Måste det va helt torrt när man gör lagningen i kölen? Dum fråga kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 Juli , 2015 Ja det måste vara helt torrt, vart ska annars fukten ta vägen? Du kan värma på med en värmefläkt rakt mot området för att påskynda processen. Men vänta dig inte något snabbt resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Highcoaster2 2 Postad 9 Juli , 2015 Glöm inte att tvätta med aceton innan du plastar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Juli , 2015 Ibland får man kanske ge avkall på det perfekta. Det kan ju va en båt som man kanske vill använda nu. Inte om en månad. Slipa och plasta över ett större område än normalt. Värm med fläkt, som pseudonym sa kanske över natten och plasta tätt. Skit i topecoten och slipa bort reparationen när du tagit upp till hösten. Låt torka över vintern och gör om reparationen till våren. Det är alltid trevligt att slipa glasfiber och plasta, så man måste ta tillfället i akt att göra om sånt arbete så mycket som möjligt. En krydda i tillvaron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Juli , 2015 Ibland får man kanske ge avkall på det perfekta. Det kan ju va en båt som man kanske vill använda nu. Inte om en månad. Slipa och plasta över ett större område än normalt. Värm med fläkt, som pseudonym sa kanske över natten och plasta tätt. Skit i topecoten och slipa bort reparationen när du tagit upp till hösten. Låt torka över vintern och gör om reparationen till våren. Det är alltid trevligt att slipa glasfiber och plasta, så man måste ta tillfället i akt att göra om sånt arbete så mycket som möjligt. En krydda i tillvaron. Är det lösningsmedlen som börjar sätta sina spår eller är ni lika tokiga allihop ni från "Gravarne"? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Juli , 2015 (redigerade) Det är alltid trevligt att slipa glasfiber och plasta, så man måste ta tillfället i akt att göra om sånt arbete så mycket som möjligt. En krydda i tillvaron. Är det lösningsmedlen som börjar sätta sina spår eller är ni lika tokiga allihop ni från "Gravarne"? ;-) Jo visst är vi tokiga vi som är urinnevånare i Gravarne eller som för min del Bäckevik - den delen av Kungshamn som ligger åt Smögenbrohållet till. Har man dessutom påbrå från Väjern då kan du ju nästan själv räkna ut hur det är. Sen vet jag inte vilket som är värst, styrenen, acetonen eller glasfiberdammet. Men de kan ju ha satt sina spår alla tre under åren sen höststormen 1969. Glasfiberdammet har i alla fall resulterat i att jag - åtminstone periodvis - varit en rivig karl. Sen tror jag en del av tokerierna beror på att två av mina bästa kompisar är eller har varit lastbilschaufförer. När jag åkte över Smögenbron nyss, såg jag "han som är´s" nyligen införskaffade båt ligga på sin nya plats. Hade ju nöjet att segla den från Klagshamn till Kungshamn för tre veckor sen. Rödsprit drar väl till sig fukt. Hur blir det om man torkar av ett fuktigt laminat med rödsprit!? Redigerad 9 Juli , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrpfk 0 Postad 9 Juli , 2015 Vart köper man aceton? Jag sökte det på biltema, det sluade med en flaska lacknafta.. Duger det tro? Fläkten står i nuläget och blåser luft genom hållet jag gjorde fram i båten och pluggen bak. Det får stå nån dag till, ser ut som att regnet håller i sig några dagar!. Sen får det bära eller brista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Juli , 2015 (redigerade) Aceton finns på Biltema. Och lacknafta duger inte då det inte avdunstar och blir en torr yta efteråt. Redigerad 9 Juli , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
invader 1 Postad 9 Juli , 2015 Hittade inte heller aceton på Biltema. En lokal färghandlare löste mitt behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Juli , 2015 Tror inte det finns kvar i katalogen då det kan vara en ingrediens i narkotika men i Göteborg finns en pyramid av enlitersburkar i färgrummet iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrpfk 0 Postad 9 Juli , 2015 Jaha, då blir lacknaftan till förtäring istället!. tack för alla svar!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser