Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Martin-Winga29

Varför ingen spänning från solcellen?

Rekommendera Poster

Hej.

Håller på att koppla en solcell men den visar ingen spänning när jag mäter på den.

Har en fast monterad 44W solcell som fungerar utmärkt. Ville kompletera med en lös solcell på 25W.

Har installerat den senare via en däckskontakt rätt på batteriet. Mellan kontakt och batteri är det 8m. Kabelarea 2.5mm2. Utan solcell ikopplad visar däckskontakten 12.8V.

Säkring sitter 30cm från batteriet. Där sitter även säkring till den andra solcellen.

Den större fadta solcellen är kopplad via regulator.

Nu kopplar jag in den mindre cellen i däckskontakten.

Säkringarna är ur på båda solcellerna.

Mäter spänningen på pluskabeln från den stora solcellen och minus på batteriet den visar ca 13.2V.

Mäter likadant på den mindre solcellen men denvisar ingenting inte ens noll. Alla tecken försvinner i rutan på instrumentet och kvar står bara en etta. Om jag riktar solcellen mot solen och mäter direkt bakpå solcellen visar den likadant en etta.

Vet inte om jag gör rätt när jag mäter? Har ett enklare instrument med två tåtar och ett vred från clas olsson.

Nu säger min fru att jag måste komma hem och äta.

Tittar in senare.

/ Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om det bara står "1" på instrumentet så är späningen för hög, gissningsvis har du valt ett område med max 20V. Du har runt 22V från panelen obelastad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så enkelt!

Har sagt det förut - Du är en klippa Bhemac :-D

Hur går man tillväga för att mäta vilken ström som (förhoppkingsvis) ges från solcellerna?

Så här ser mitt instrument ut.

post-102411-0-89640200-1436350271_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, du kan inte ana vilka misstag man gjort för att få lite erfarenhet ;)

--

Flytta den röda sladden till hålet "10A". Sen klipper du av plusledaren till solpanelen och kopplar in instrumentets sladdar där så att strömmen går igenom instrumentet. 

Glöm inte flytta tillbaka sladden när du ska mäta något annat, annars går säkringen i instrumentet (har jag hört ....)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man flyttar den röda sladden till det hål där det står 10A. Kopplar sladdarna i serie med ledningen från solcellspanelen.

Jag föredrar att använda en tångampermeter som mäter likström. 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

Med det kan du mäta strömmen genom att omsluta en av ledarna med tången och ställa in instrumentet på rätt mätområde.

Ingen risk att du pajar instrumentet genom att du ställt in instrumentet på fel område, som du ev kan göra med ditt instrument. Dessutom kan du mäta allt som du kan mäta med ditt instrument med tångampermetern. Det finns en tångampermeter hos Biltema som är ett par hundralappar billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bara ett sätt att lära sig göra rätt. Det är att göra fel....

Då vet jag hurjag gör. Strålande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott omdöme får man av erfarenhet.

Och erfarenhet från man av dåligt omdöme.

En av de få positiva looparna här i livet. :-)

Marknadsvärdet på en ingenjör är direkt proportionellt mot värdet på den utrustning han förstört under sin karriär. Sägs det också. :-P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ditt instrument som på många billiga modeller samt på många äldre multimetrar så finns ingen säkring på 10A området, det står "unfused" om du tittar närmare på texten på ditt instrument, det är inte så trevligt om man råkar mäta batterispänning med sladdarna i fel uttag, bara ett påpekande, kolla alltid två gånger efter du mätt ström att du verkligen flyttat tillbaka sladden till rätt uttag när du skall mäta spänning igen.

Själv har jag blåst några 10A säkringar i mina dagar, bättre instrument känner av om man gör fel varnar och piper om man sätter omkopplaren på spänningsmätning medans sladden sitter i 10A uttaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...