Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Gäst MaxSchmeling

Vilken är er åsikt om detta i

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Vi ligger med vår båt i dockan marina i Malmö. Vi har tidigare inte haft årsplats utan betalar

en samlad räkning för de månader vi legat i marinan. Nu drivs marinan

av nytt management (???) och då skall vi juli betala för årsplats till den sista december 2015 för att sedan den siste december åter betala ny faktura för kommande 12 månader. Dvs samma summa för 6 månader som för 12.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som lurendrejeri. Be att få specificerat månad för månad och reklamera prismellanskillnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två båtplatser.

För bägge betalar jag för 12 månader i förskott.

En av platserna använder jag året runt och den andra platsen utnyttjade jag inte i fjol och får inte den båten i sjön i år heller, men betalar ändå, för jag vill ha kvar platsen.

Inget konstigt med det tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag betalar för 2 platser 12 månader i förskott, har alltid trott att det är det normala.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar väl vara sässongsplats med nyttjanderätt

April-sept, okt, här i göteborg "Grefab" är det så

Vill man sen ligga i under vintersässongen 15 okt-

31 mars så får man betala "vinterliggar pris för det

oavsett så är platsen min under sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är lite väl gnidet att begära betalt för helår i december, men hur mycket man stör sig beror väl lite på hur dyr platsen är. Jag får i april ett erbjudande om att behålla samma plats som tidigare år, nyttjande 1/4 - 1/11. Fakturan brukar förfalla i slutet på maj. Tycker upplägget är väldigt sympatiskt, vinterplatser i sjön kan också fås. Ändå en rent komersiell privatägd marina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är lite väl gnidet att begära betalt för helår i december,

Uppfattade det som att "Max" tidigare betalat sin båtplats i efterskott och i fortsättningen skall betala i förskott som jag gör. 

Jag får också mina räkningar i början av året med minst 30 dagar att betala. Att det skulle va nån speciell tid har jag aldrig hört talas om. Det finns massvis med båtar som ligger i sjön hela året och det skulle va väldigt lätt för kommunen att skicka en extra räkning.

Däremot får man betala om man står på land på kommunens mark på vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar mest som man bytt från betalning i efterskott till förskottsbetalning, men det är ju trist just i bytet.

Vi betalar i förskott, men först i mars. Det spelar inte så stor roll nu när ränta är negativ.

Bra att slippa betala till banken för att de har våra pengar.  ;)

Vi har faktiskt fått krav på ränta, men lyckats prata bort den tills vidare. Sedan blir det madrassen...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är lite väl gnidet att begära betalt för helår i december,

Uppfattade det som att "Max" tidigare betalat sin båtplats i efterskott och i fortsättningen skall betala i förskott som jag gör.

Jag får också mina räkningar i början av året med minst 30 dagar att betala. Att det skulle va nån speciell tid har jag aldrig hört talas om. Det finns massvis med båtar som ligger i sjön hela året och det skulle va väldigt lätt för kommunen att skicka en extra räkning.

Däremot får man betala om man står på land på kommunens mark på vintern.

Max betalade tidigare för det han utnyttjade, men nu måste han betala helår. Själv får jag betala sommarplats i maj, men behöver inte betala för vinterplats i marinan, jag använder den ju inte. MEN - som jag skrev - det hela beror ju lite på hur mycket man får betala. Om ett tidigare sommarplatspris är detsamma som det nya helårspriset är det ju mest semantik...men fortfarande gnidet att ta betalt i december för något man tidigast använder i typ april. Tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Vi ska alltså betala 7650 i juli 2015 för juni-dec 2015 fast vi kom till båtplatsen först i slutet av juni 2015. I december skall ny och samma summa betalas för hela 2016.

Känns inte särskilt seriöst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska alltså betala 7650 i juli 2015 för juni-dec 2015 fast vi kom till båtplatsen först i slutet av juni 2015. I december skall ny och samma summa betalas för hela 2016.

Om jag fattar Din beskrivning rätt så får Du hela nästa år för samma pris som Du betalade för 7 månader i år.

Grattis priset har gått ner! Så vad är Ditt bekymmer?

/Claes

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som marina-ägare kan man lätt hävda att man hållit platsen åt er, att ni sedan valt att inte nyttja den... om det verkligen är så är en annan historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min åsikt Max är att det bara är att bita ihop och härda ut.

Har nämligen sett sådant här förut, främst i fastighetsbolag och sällan-köps-detaljhandel. Vad som händer (jag spekulerar och ironiserar nu) är att Handelshögskolorna och Universiteten säger till studenterna att de är nästa generations företagsledare. Det enda de behöver göra är att visa att de kan affärer!

Och det absolut enklaste är att jobba med cash-flow och lageromsättningshastighet. Så den faktura som du betalade sent på våren ska nu betalas direkt på det nya året? Du förlorar ränta och cash-flow och företaget vinner. Så gör alla-mentalitet... Och ekonomerna hyllas. Kunden får bli sur, det gör inget.

Lageromsättningshastighet? Tja. Till exempel tycker jag mig se det i Clas Olssons butiker, mycket mindre mångfald än för bara några år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är nån som inte känns seriös, så är det du.

Du har alltså tidigare betalt din båtplatts i efterskott.

Att du inte får din båt i skön förrän efter att halva året har gått, är ju dina problem.

Att betala en hyra i förskott är ju inget ovanligt.

Nu verkar det ju va klart att du betalar för helår samma avgift som du tidigare uppfattade att du betalade för de de få månaderna du låg i vattnet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man hyr en lägenhet av ett kommunalt eller privat bostadsbolag så betalar man man sin hyra i förskott. Dessutom så blir tvungen att betala hyran oavsett om du är hemma eller ej, hyresgivare bryr sig inte alls om huruvida du bor i sommarstugan 3 månader, hyran skall betalas iaf.

Om du har en angiven hyrd plats i en marina så får du se hyresförhållandet på samma sätt tycker jag.

Om du bara vill betala för den tid båten är i hamn på marinan så får du väl lägga dig i gästhamnen och betala dag för dag, förmodligen kan du göra upp med hamnkapten om att betala med en annan periodicitet, prata med  dem.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Ni skjuter liksom över målet...

Frågan handlar inte om förskottsbetalning utan om detta med att när vi i slutet av juni månad 2015 bestämmer oss för en plats i dockan så får vi också betala för januari, februari, mars, april, maj och halva juni. Den tid båten låg på land.

Vi skall alltså inte bara betala framåt i tiden utan också bakåt i tiden.

Det är pudelns kärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast så kan man ju alltid se det då - att man betalar för januari, februari, mars, april och kanske maj - fast båten ligger på land!!!
:rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är dig fritt att inte acceptera erbjudandet.

Alternativt be dem att speca texten på ett annat sätt så att du känner dig mindre kränkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om de har tomma platser fortfarande borde det gå att prata snällt med dem och komma överens om en lite lägre hyra det första året. Går inte det så kanske det finns någon annan marina som är bättre på att hantera sina kunder.

Det kan ju också vara så att "de nya" uppfattat att ni hyr en plats och att de därför hållit den för er i tron att ni ville ha den när det väl var dags att sjösätta.

Som sagt, finns det många platser kvar bör det inte vara några problem att komma överens om en något lägre årsavgift det första året (2015) under förutsättning att ni även hyr platsen hela 2016 exempelvis.

Funkar inte det så byt marina.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur man än vrider det så betalar man alltid för en del av året man inte använder platsen, detta gäller alla som har en årsplats. 

De som hyr ut platsen vill/måste ha in X kronor per år. Kan man ta över en plats som någon annan båtägare betalt för så kan man troligen få sin hyra reducerad i motsvarande grad.

Att man debiterar hyran tidigt på året kan jag förstå. Vi betalar i mars/april. Några båtägare gör inte det eftersom de sålt båten. När kommunen  påmint och sagt upp plats så blir den tillgänglig för en ny båtägare i juni. Jag har varit med om detta, jag har haft tillgång till en plats i maj därför man visste, ryktesvägen, att den tidigare båtplatsinnhavaren sålt båten. Det känns dock osäkert innan jag i mitten på juni fick kontraktet. Då först kunde jag börja splitsa tampar mm. För min del så får de gärna debitera platsen i januari.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni skjuter liksom över målet...

Frågan handlar inte om förskottsbetalning utan om detta med att när vi i slutet av juni månad 2015 bestämmer oss för en plats i dockan så får vi också betala för januari, februari, mars, april, maj och halva juni. Den tid båten låg på land.

Vi skall alltså inte bara betala framåt i tiden utan också bakåt i tiden.

Det är pudelns kärna!

Jo, men om kostnaden är densamma är det ju bara ordlek att kalla det säsong, helår eller vad du vill. Att ta betalt i dec tycker jag fortsatt är gnidet (för något som tidigare varit säsongsplats), men det kan ju vara därför de är sluga och kallar det helår. Då blir det mindre kontroversiellt att betala sista dec. Semantik helt enkelt, för att ratta kassaflöde som Funkis nämner tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har man fast plats på grefab(komunalt i gbg) så betalar man för sommarsässongen, ska man nyttja platsen även på vintern så får man pynta ytterligare nästan lika mycket för vinterhalvåret men bara om du vill ligga på platsen över vintern, här existerar inte nyttjanderätt året runt, väljer jag att inte ligga i vinterhalvåret så är platsen ändå min komma de sommar

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man fast plats på grefab(komunalt i gbg) så betalar man för sommarsässongen, ska man nyttja platsen även på vintern så får man pynta ytterligare nästan lika mycket för vinterhalvåret men bara om du vill ligga på platsen över vintern, här existerar inte nyttjanderätt året runt, väljer jag att inte ligga i vinterhalvåret så är platsen ändå min komma de sommar

Är det inte så att du betalar årsvis för en plats ("kallhyra"). I priset ingår nyttjanderätt under sommarhalvåret. Vill man nyttja platsen vintertid så får man betala extra för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att du betalar årsvis för en plats ("kallhyra"). I priset ingår nyttjanderätt under sommarhalvåret. Vill man nyttja platsen vintertid så får man betala extra för det.

Just så

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Betalar även jag i jan-feb i förskott. Inga krav heller på när jag har i båten utan jag betalar för platsen.

Redigerad av SeaMaster560wa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar även jag i jan-feb i förskott. Inga krav heller på när jag har i båten utan jag betalar för platsen.

Har du sjösatt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sjösatt?

Jadå sedan länge  ;)  Brukar alltid försöka att få i båten i slutet av april och så blev det även denna gång. Tyvärr har väl inte vädret varit som man önskat men men, båten ligger i iaf  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...