Letania 0 Postad 7 Juli , 2015 Hej! Har ett litet problem med min kad 32, allt började med en lätt grundstötning. Fast motorn är kall yylar summern och lampan lyser men om jag tar upp varvtalet till ca 1200 tystnar det och lampan slocknar och jag kan köra som vanligt med tempen kring 80 grader. Har kollat impellern och pumphuset samt haft upp båten och kollat drevet men inget fel ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juli , 2015 (redigerade) Hej! Hmm... låter som ett ganska udda slumpmässigt elfel kan jag tycka!?Att temp-larmet uppkommer redan vid kall motor måste rimligen bero på nåt elektriskt fel. Kanske på tempsensorn eller dess elkrets, men detta att uppvarvning till 1200 RPM verkar hjälpa förefaller smått besynnerligt.[Pentas instrument-panel har väl fyra varnings-glödlampor enligt vänsteruppslaget HÄR*, dessa är alltså internt inuti instrumentpanelen kopplade till ett gemensamt ljudlarm/summer via avskiljande halvledare (läs dioder/transistorer). Det som normalt händer efter motorstart är väl att oljetrycket snabbt stiger från noll, samt att laddningen startar efter viss ytterligare uppvarvning, så att dessa bägge lampor slocknar ganska bums?]Kallar felet "udda" för jag får inte riktigt ihop detta med uppvarvningens hjälpande verkan (visst, ökad batterispänning och ökat oljetryck) men inte med "lätt grundstötning" eller Pentas elschema. (Det inre kretsschemat för "6 alarm unit" finns googlingsbar, har själv länkat till den här på MG i forntiden. Men "alarm unit" innehåller bara några enkla dioder och nån transistor om jag inte minns fel, alltså inga grejor som skadas i första taget vid lättare grundstötning?) Nå, sätter ändå min slant på att felet visar sig sitta nånstans inuti instrumentbrädans kabelhärva, kanske vid just alarm unit?Gärna nya friska idéer någon, ofta tänker man/jag alltför smalt vid felsökning sedan en idé väl slagit rot och spritt sig i hjärnkontorets vindlingar likt ogräs? :-) *) från vänster räknat: temp, oljetryck, batteriladdning plus "nåt framtida extra". Redigerad 7 Juli , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Letania 0 Postad 9 Juli , 2015 Hej! Tyvärr har jag inte hittat tempvakten ännu efter att jag snart krupit runt hela maskinen men ikväll skall vi kolla upp displayen on den funkar som den skall. Men finns det någon givare eller nåt vid drevet som kan ge impuls för detta fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Letania 0 Postad 9 Juli , 2015 Nåjaa problemet var temperaturvakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser