Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
truedude

Johnson 90hk v4 går dåligt

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder så har min Johnson 90hk v4 från 98 börjat gå dåligt. Vid lugn körning verkar det som om den inte får tillräckligt med soppa men när man gasar på så går den precis som den ska. Blåsan på slangen är inte alls hård när man kör lugnt och pumpar man på lite så hostar den till och går lite bättre. Har bytt bränslefiltret i hopp om att det skulle lösa problemet men icke. Min nästa gissning är då bränslepumpen.

Någon som har nåt tips på åtgärd?

Var får man issåfall tag på en ny alt. renoverad bränslepump?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt först slang och blåsa. Funkar inte det skulle jag som du är inne på renovera pumparna. Är det som på Yamahan jag har är det enkelt. Gjorde båda pumparna inklusive montering på typ en halvtimme. Man köper nya membran och byter förhållandevis enkelt dessa på befintlig pump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte slang och blåsa idag. Tyckte jag märkte en liten förbättring, men den går fortfarande dåligt runt 5 knop och mindre. Vid full gas går den precis som vanligt så den går ju att köra men vill gärna få detta åtgärdat. Trist att detta inträffar mitt i semestertider.

Någon som har koll på just dessa motorer om det är enkelt att byta membran och hur går man issåfall tillväga? Var får man tag i membran? Finns det att beställa hos dom flesta båthandlare eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det visserligen 10-12 år sen jag gjorde det, men vad jag minns var det enkelt.

Man skruvar isär pumpen (8 skruvar eller nåt sånt) sen byter man bara membran och skruvar ihop igen. Membran finns väl hos närmsta omc handlare. Du kan ju även prova med att rengöra lågfartmunstyckena om den går dåligt på låga varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack Kungen!

Mycke frågor nu men har haft turen att tidigare motorer har funkat så har inte skruvat så mycke med båtmotorer.

Lågfartsmunstyckena, hur ser dom ut och var sitter dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Små, runda saker i mässing. Sitter i bakkant av förgasarna. Alltså mot dig när du tar bort luftburken.

Finns även små backventiler som sitter på motorblocket som påverkar lågfart, mest tomgång dock. Om den har "nysningar" på tomgång brukar det vara backventilerna som behöver bytas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen! Provar att rengöra dom också då!

Nä den går bra på tomgång, det är när man ska gasa upp från tomgång som den går illa, gasar jag bara halvt så går de knappt men trycker jag fullt så kommer den igång och går bara fint. Sen när den planat så kan jag dra av på farten igen och ligga i ca 15-28 knop utan problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...