Gå till innehåll
måndag 07 april 2025
Ingemarh

Inkoppling gasollarm

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på att koppla in ett gasollarm i vår segelbåt.Larmet skall ju matas med 12 V spänning.

Frågade i SeaSea butiken om man skulle koppla in direkt på batteriet eller en separat kontakt.

De visste inte vilket som var att föredra. Är det någon som har några åsikter om vad som är att

föredra? Det finns ju både för- och nackdelar med båda.

/Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tänka på två sätt tycker jag.

1) Koppla direkt på batteriet.

Då har man alltid larmet i drift och behöver inte fundera på om det är påslaget eller inte.

2) Koppla via kontakt.

Då spar man lite ström, men man vet ju inte om det läckt ut gasol när man kommer till båten.

Principiellt är det ju mera rätt att koppla via brytare eller i alla fall en plint. Koppla saker direkt på batteriet blir rörigt till slut.

Jag har mätt på mitt NEXA-larm och det dra 6 mA, dvs. 4 Ah per månad så det är ingen fara att ha larmet inkopplat hela tiden.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle sätta den på egen säkring direkt efter huvudbrytaren. För huvudkranen till gasen är ju avstängd när du inte är i båten och även huvudbrytaren, så då gör inte gaslarmet så mycket nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni reservtub i båten så ska den in i riskkalkylen också. Vi har haft ett allvarligt tillbud med gas ombord och det var reserven som läckte. Fulla tuber kanske är farligare. Tuben tålde temperaturen i stuvfacket och sprängblecket lättade trycket i tuben. Pyste nån timme.

Vi hade turen att inte flyga i luften eller brinna upp. Hela båten hade fyllts med gasol under en promenad vi gjorde och vi kände direkt på lukten att det var gasol. Reserven förvaras numera i ankarboxen som är dräneras och skild från övriga utrymmen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla tuber skall stå i förvaringslåda som är dränerade. Allt annat är galet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tuben tålde INTE temperaturen ska det förstås vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vårt NEXA-larm piper förskräckligt och ganska länge varje gång man kopplar in det. Bara det är en orsak att alltid ha larmet inkopplat hela tiden så att man inte väcker båtgrannarna när man slår på gasollarmet.

Hur säker man än försöker vara genom att stänga av gasolen varje gång man lämnar båten så kan det hända att man glömmer bort det eller att någon annan glömmer eller missar att stänga kranen helt.

Ett larm ska skydda mot alla eventualiteter och då ska det vara inkopplat jämt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...