Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Kirre01

septittank

Rekommendera Poster

Hur tömmer man septittanken?Tror nämligen inte vi har någon sugannordning vid vår marina!

För toan slutade att fungera när dottern gjort sina behov,å då såg jag att det var toavatten upp till toalettlocket eller vad det det kallas nere i vakumtoan.

Tror kranen genom bottengenomföringen är öppen är det rätt eller fel?borde väl trycka upp sjövatten till tanken då som blir full som följd!

Ganska ny på detta med vatten på båten!

Som ni kanske märker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beror på hur det ser ut om det kan trycka in vatten bakvägen.

När du  skriver kran, är det kranen för spolvattnet du menar eller utsläppet från septitanken.

Kranen från septitanken ska normalt vara stängd annars så åker skiten rakt ut i havet om tanken sitter över vattenlinjen. sitter den under vattenlinjen så har du nog en pump som ska tömma tanken.

Vad är det för båt?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på hur det ser ut om det kan trycka in vatten bakvägen.

När du  skriver kran, är det kranen för spolvattnet du menar eller utsläppet från septitanken.

Kranen från septitanken ska normalt vara stängd annars så åker skiten rakt ut i havet om tanken sitter över vattenlinjen. sitter den under vattenlinjen så har du nog en pump som ska tömma tanken.

Vad är det för båt?

Det är en sea-ray 270-98 och jag tror att det är kranen från tanken,för slangen sitter i botten på tanken troligtvis utsläppet och kranen sitter i skrovbotten,försökte vrida på kranen men den sitter fast i kanske öppet läge?

Så det är inte omöjligt att den har blivit fylld med sjövatten då,men provade att spola toan när jag hade sjösatt å då funka den som den skulle!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeaRay brukar ha elektrisk tömning av tanken. Det sitter ingen pump ( macarator) mellan kran o tank?

Sitter tanken över vattenlinjen?

Du skriver också att marinan har ingen sug anordning, men är båten förberedd för sugtömmning av tanken?

En kärvande ventil som sitter på en genomföring i båtbotten skulle inte jag börja bryta på när båten ligger i vattnet, kan lätt gå åt helv... med kraftig vatteninträngning som följd.

Om tanken ligger under vattenlinjen och slangen ej är dragen med en sk svanhals över vattenlinjen så kan vatten komma in bakvägen.

Om pump o svanhals saknas så kan det nog vara så att kreti o pleti varit inne och fipplat med toa installationen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kranen kan med utan problem stå öppen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kranen kan med utan problem stå öppen

ok

Tack för det att det inte gör något att kranen står öppen.

Och tanken är ovan vattenlinjen och macerator finns,det är nyckel på toan att köra den med,men vad gör den för

något?

Och sugtömning kanske den inte är förberedd för?men det finns ett lock typ tanklock over tanken uppe på däck,som det står något på,som jag inte kommer ihåg och har för mig att säljaren sa att den var förberedd för det.

Hur ser jag om den är byggd för det?

Tanklock för bensin och vatten sitter på andra sidan uppe på däck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Macaratorn suger ut och mal  tankens innehåll för att sedan dumpa det i sjön, troligtvis genom din öppna ventil. Alltså inget att rekommendera i hamn, och ska man vara laglydig så kan du aldrig använda denna funktion, men men........

Står troligen waste på locket, är det inkopplad till tanken så är det klart för sugtömning.

I o med att tanken sitter över vattenlinjen och du har macaratorn på utloppsangen så kommer det inte in vatten bakvägen.

Problemet du har är troligtvis så enkelt att tanken är full av skit o spolvatten. Du verkar aldrig tömt den om jag fattar saken rätt. Du verkar ganska ny med båten, tanken kanske inte var tom när du köpte båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Macaratorn suger ut och mal  tankens innehåll för att sedan dumpa det i sjön, troligtvis genom din öppna ventil. Alltså inget att rekommendera i hamn, och ska man vara laglydig så kan du aldrig använda denna funktion, men men........

Står troligen waste på locket, är det inkopplad till tanken så är det klart för sugtömning.

I o med att tanken sitter över vattenlinjen och du har macaratorn på utloppsangen så kommer det inte in vatten bakvägen.

Problemet du har är troligtvis så enkelt att tanken är full av skit o spolvatten. Du verkar aldrig tömt den om jag fattar saken rätt. Du verkar ganska ny med båten, tanken kanske inte var tom när du köpte båten.

Ja så kan det absolut vara,hur gör jag för att tömma den då lagenligt eller inte?

Provat att köra  macaratorn men då måste man vrida nyckeln åt höger och hålla den där,och det känns som det skulle ta en evighet!

Eller sugtömning om det är klart för det i båt och hamnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tömma tanken med pumpen går ganska fort så där behöver du inte sitta och hålla på nyckeln nån evighet men som redan nämnts i tråden så bör man inte göra detta i hamnen

Om toan fylls upp pga att tanken är full så är det ganska troligt att det kommit skit i slangen till luftningen, kolfiltret och luftaren. Kolla detta innan du tömmer tanken med sugtömning. Om luftningen är tät så riskerar du att suga ihop tanken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tömma tanken med pumpen går ganska fort så där behöver du inte sitta och hålla på nyckeln nån evighet men som redan nämnts i tråden så bör man inte göra detta i hamnen

Om toan fylls upp pga att tanken är full så är det ganska troligt att det kommit skit i slangen till luftningen, kolfiltret och luftaren. Kolla detta innan du tömmer tanken med sugtömning. Om luftningen är tät så riskerar du att suga ihop tanken

Hur kollar jag det lättast isf?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inga bilder? Då är det lättare att hjälpa dig.

Nej,men det går att fixa,men vet inte hur man lägger in dom isf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...