Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Spancox

MOB på Nexus server och Garmin GND10

Rekommendera Poster

Efter att ha kopplat ihop vårt NX2 system med en Garmin GND10 för att koppla den till Raymarine c95 så verkar allt fungera utom:

Voltage visas inte på NX2 instrumenten, oklart varför - fungerade innan GNDboxen anslöts.

När man triggar MOB via Nexus servern så går inte den informationen till Raymarine plottern, triggar man MOB på plottern går inte den informationen till NX2 instrumenten.

Kopplingsschema:

[loggivare] -> Nexus server [log]

[djupgivare] -> Nexus server [depth]

[HPC compass] -> Nexus server [network]

[wind givare] -> Nexus server [network]

[instrument (5st i kedja)] -> Nexus server [network]

[GND10] -> Nexus server [network]

[GND10] -> Raymarine c95 [NMEA 2000 (Raynet)]

Är det någon som har lyckats få ut MOB från Nexus server till något annat än enheter anslutna på NX2 nätet?

Informationen går ju tydligen på FDX protokollet till instrumenten, så den kommer ju till GND10. Jag pratade med Garmin som inte har en aning om vad MOB är eller hur det fungerar och fick deras vanliga goddag yxskaftsvar. Killen trodde inte att MOB informationen avkodades av GND10 då den bara var tänkt att förmedla vindinformation(!).

Jag hittar ingen som helst NMEA sentence för MOB, kan det vara så illa att det inte finns någon sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Mackey! Jag har hittat det dokumentet och även PGN för NMEA2000. Återstår att se om jag kan se några spår av dessa meningar på nmea näten i båten. 

Dock fortsatt mycket nyfiken på om någon annan har lyckats få ut MOB från Nexus till något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställde frågan till Raymarine och fick ett utförligt svar:

---

Raymarine use a proprietary PGN 130864 for Man OverBoard (MoB) data transmissions; when Raymarine began to support NMEA 2000 data in their products, originally SeaTalk, a MoB PGN did not exist

Today, NMEA 2000 now provide the PGN127233 which was introduced to the NMEA 2000 specification in late 2013 but as yet, Raymarine do not support this specific PGN
---

Så, nu återstår "bara" att försöka få reda på vilken PGN som Nexus (Garmin) använder sig av, om någon. Förmodligen skulle man kunna pula ihop en liten konverter med en Arduino eller Raspberry Pi som snappar upp MOB från Nexus (eller triggas direkt från knappen) och skickar ut det som PGN 130864.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...