Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
ChristianH

Trilskande utombordare 50hk ~94 3-cyl/2-takt

Rekommendera Poster

Jag inser att fler haft samma problem och sannolikt ställt frågan, men jag lyckas inte hitta relevanta trådar.

Som rubriken säger har jag en 50hk Mercury. En trevlig motor med fin gång så fort den får lite att jobba med men den är fan så lynnig på låga varv och nu även med tilltagande startproblem.

Symptom:

- osäker tomgång, men när den vill går den fint.

- Svårtstartad. Spottar aldrig - antingen tvärtänder den eller så är det stendött. Visst blir den lite sur ibland när man kör  länge på starten, men jag tror inte det är själva källan.

- Startar bara med mycket gas

- känslig för vilken olja jag har. Kommer ALDRIG köra på biltema-olja igen.

Igår gick den klockrent ut ur hamnen. Bra fart ut till badholmen 5-6 distans ut, tjuvstannade en gång på väg in mot land, men knackade igång direkt.

3 timmar senare skulle vi hem igen och den är död. Efter mycket körande på starten smäller den igång med ett hiskligt rytande, men tjuvstannar när jag ska ha i växel. Hopplös att få igång igen, men tio minuter senare vrider jag på nyckeln  och så går den.

Vad jag vet och har gjort:

- flång nya stift, NGK BPZ8HN10

- haft isär bränslepumpen och membranen är hela men hårda som papp

- ny slang, blåsa, kopplingar från tank till motor

- bra laddning, ständiga 14 volt

Jag skulle vilja ha en pålitlig motor. Okej om den rycker lite på låga varv, men omvärlden kryllar av 2-taktare som manövrerar inne i hamnarna utan att mellanvarva och tjuvstanna hela tiden.

Det känns som om det är glapp nånstans, men var skulle det kunna vara?

Vissa försåsigpåare säger att en trött bränslepump kan skapa de här symptomen, andra säger att om pumpen är dålig går den dåligt över hela registret.

Någonstans har jag hör att en trött "stator"(generator" kan ge problem med CDI'n/tändenheten, men då tycker jag att min laddspänning bör sjunka när varvet sjunker? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

1.Kan vara en av lindningarna som börjar ge upp ta med ett löst stift och en startkabel , stiftet hänger du jordat i startkabeln och hakar på en tändkabel och ser om gnista fattas när den vägrar att starta.

2. dålig start och dålig lågfart kan även vara en liten luftläcka tex vid någon av o-ringarna vid pumpen lite beroende på vilken pump du har, kan även vara lite skit vid backventilerna.

3. vatten i flotörhusen  dränera.

ex på o-ring som lätt kan spöka nummer 12 på skissen. 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/800%20%284%20CYL.%29%2C%2080%20%284%20CYL.%29/4831999%20THRU%205582561/FUEL%20PUMP%20AND%20FUEL%20LINES/parts.html

håller man en blöt tumme över skruven vid gång så kan läcka kännas, finns läcka här tjuvstannar den så fort vacuumet i vevhuset sjunker tex när man drar ner på lågvarv eller vill lägga i växel.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit nere och uteslutet bränsleproblemet. Tror jag iaf... Och dränerat förgasarna, vilket gjordes utan några misstänkta vätskor. Båten startade och gick klockrent vid bryggan i drygt fem minuter, sen la jag i växeln och sen har jag inte fått till en enda tändning på ett par timmars pillande och fnulande. Inte heller efter en halvtimmes väntan fanns det en liten puff.

Till slut kom jag fram till tändstift och gnista i min felsökning och när hon nu var stendöd var det ju lätt att se - Ingen gnista! Stendöda pissblöta stift och då är det ju dax att börja fundera på varför det så nu då?

Har någon en bra idé på var man börjar?

Det nämndes något om spolar? Bakom/under kåpan som tändkablarna kommer ifrån?

En spole/en per stift?

Alla burkar e ju stendöda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...