Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Dava

Vad för båt? Öppen, snabb!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tog denna bild förra sommaren i Arild och har inte hittat vad det är för båt. Skulle vilja ha mer info.

 

Någon som vet? Den ser väldigt snabb ut..

Som en modern soling.

 

20140801_201653.jpg

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har tyvärr ingen aning om vad det är för båt du sett. snabb och snygg ser den onekligen ut!

 

Kanske kan vi göra det här till en samlingstråd?

 

Den här har stått på land nere i hamnen så länge jag minns och flyttades häromdan till hörnan för övergivna båtar. Den är i riktigt fint skick och jag börjar bli riktigt intresserad av vad det är för en båt. Ser ut som en 70-eller 80-tals kappseglare av något slag. Runt 8m lång, gissningsvis. Någon som vet?  :)

Edit: Det är ju en Elvström Soling, precis som nämndes redan i första inlägget, kom jag på nu efter att ha kollat på lite bilder.

post-107468-0-05907900-1436212392_thumb.jpg

post-107468-0-92677600-1436212402_thumb.jpg

Redigerad av Capelli

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte varför man, på en båt tänkt att vara snabbseglande, väljer att placera rodret på annan plats än absolut längs akterut. Ju längre hävarm, desto mindre roderyta krävs. Och ju mindre roderyta, desto mindre yta i vattnet, och desto mindre friktionsmotstånd. Även med hänsyn tagen till att ett smalare/mindre roderblad har lägre reynoldstal och kanske tappar en del i verkningsgrad så skulle ett lika stort roderblad, flyttat längst akterut, behöva mindre roderutslag för en given roderverkan, och därmed ge lägre virvelbildningsförluster. Så man vinner alltid på det, åtminstone så länge inte nån del av roderbladet bryter vattenytan vid normal segling.

Viktökningen för styrningsöverföringen från sittbrunnen till aktern är försumbar. Ett fåtal kilo. Rörformade länkarmar är styva och lätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte varför man, på en båt tänkt att vara snabbseglande, väljer att placera rodret på annan plats än absolut längs akterut. Ju längre hävarm, desto mindre roderyta krävs. Och ju mindre roderyta, desto mindre yta i vattnet, och desto mindre friktionsmotstånd. Även med hänsyn tagen till att ett smalare/mindre roderblad har lägre reynoldstal och kanske tappar en del i verkningsgrad så skulle ett lika stort roderblad, flyttat längst akterut, behöva mindre roderutslag för en given roderverkan, och därmed ge lägre virvelbildningsförluster. Så man vinner alltid på det, åtminstone så länge inte nån del av roderbladet bryter vattenytan vid normal segling.

 

Viktökningen för styrningsöverföringen från sittbrunnen till aktern är försumbar. Ett fåtal kilo. Rörformade länkarmar är styva och lätta.

Hur mycket man än leker med tal så försämras inte de egenskaper som äldre båtar redan besitter, och fastän rodrets placering eller skrovets form inte är densamma som den som idag är känd som den optimala så kan det ju hända att det är en riktigt kul båt att segla i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Men jag vågar påstå att det jag beskriver varit känt i minst 80 år. I alla fall inom flyget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googla på sailboat B30

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Absolut. Men jag vågar påstå att det jag beskriver varit känt i minst 80 år. I alla fall inom flyget.

Det var klumpigt formulerat, jag vet. Jag menade inte att påstå att man inte skulle ha vetat om det du beskrev förr i tiden, bara att utvecklingen inom båt-design gått framåt sedan dess. Båten i fråga går väl knappast att jämföra med dess nutida motsvarighet. Vad gäller rodrets placering så sträcker det sig längre akterut än vad som syns på bilden i linjerätt position. Jag tror inte att det, förutsatt skrovets (föråldrade) design, är omotiverat långt borta från vattenlinjen.

 

Annars vet jag inte vilka faktorer som kan ha spelat in på dess placering, utöver viktökningen samt den ökade komplexiteten av styrningsöverförningen vilka du redan nämnde.

 

Googla på sailboat B30

Samma stil men B30:an verkar större!

Redigerad av Capelli

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är förmodligen inte längre än 8 meter.. tittade lite på b-båtarna men de verkar inte ha tillverkat någon utan lite uppstickande ruff.

 

En båt som är lite lik var Moore 24 men den har inte samma linjeföring och har ingången till ruffen bakom masten.

 

Kom gärna med fler förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg båten igen i helgen. Nu på trailer.

 

Tacksam för alla ledtrådar!

 

2015_07_25_22_21_07.jpg2015_07_25_22_20_00.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant köl! Påminner mig om https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_XF-91_Thunderceptor

I ditt ställe hade jag skrivit en lapp och fäst på båtkärran, med ditt namn, din mejladress och ditt telefonnummer, och med en nyfiken fråga till ägaren om att få veta vad det är för båt. Gärna på engelska och tyska, med tanke på att släpet är tyskreggat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla reg numret på trailern o fordonsregistret då får du fram ägaren till den o hem kanske vet vad det är för båt som stod på kärran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det tyska fordonsregistret lika öppet som det svenska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur man söker i det tyska registret men efter att ha sett att kärran varit tyskregistrerad ställde jag frågan på några tyska båtforum och fick napp direkt!

 

Båten är en Monotype 7,5

Tillverkad från 1987

 

Blir nog till att leta på kontinenten om jag vill ha en.

 

Kanske blir det e Soling istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur man söker i det tyska registret men efter att ha sett att kärran varit tyskregistrerad ställde jag frågan på några tyska båtforum och fick napp direkt!

 

Båten är en Monotype 7,5

Tillverkad från 1987

 

Blir nog till att leta på kontinenten om jag vill ha en.

 

Kanske blir det e Soling istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Men jag vågar påstå att det jag beskriver varit känt i minst 80 år. I alla fall inom flyget.

Du har rätt i sak. Skillnaden mellan flyg- och båtkonstruktion är att flyget har inga mätregler som stör optimeringen. Båtkonstruktion blir mer kompromissbetingat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om man tittar på båtar som soling sä sitter rodret längst bak i vattenlinjen.

 

Det är dessutom ett litet roder jämfört med ex maxi-båtarna som har stora roder allra längst bak.

 

 

Varför är det så?

 

Om vi håller oss till ämnet får jag ingen kläm på monotypen. Hittar inget skrivet på svenska, engelska eller tyska om den. Allt jag hittar är på franska och förutom i säljmaterial och på klubbhemsidan beskrivs den som något för pensionärer.

 

Den ser ju väldigt snabb ut, vad tror ni att man kan jämföra den med. Den verkar gå att få för 30-80 kkr med kärra, väger en bit under tonnet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monotype betyder entyp på franska, det är alltså helt enkelt en av alla franska entypsbåtar som kommit och gått genom åren.

Jag tycker inte den ser särskilt snabb ut om jag ska vara ärligt, inte med dagens mått mätt. Men den är rätt snygg!

 

Gällande rodrens design och placering så kan jag inte svara på din fråga. Men jag tror inte det går att översätta direkt från flyg. Vatten och luft beter sig olika och rodren har väl lite olika funktion på ett flygplan och en båt? För på ett flygplan är det väl inte en del av lateralplanet som ska balansera mot seglen? Bara för att nämna en skillnad.

 

Förresten? Flyget har "vetat" något i 80 år? Ok... Hur länge har det seglats och länge har det flugits? :-D
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...