Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
extaz

Misil 2, vilken modell, rorkult placering?

Rekommendera Poster

Hej! Är inne på att köpa en Misil 2. Var och kollade på en idag och fick mestadels positiva intryck. Dock så jag att rorkulten sitter så att den kommer ut från sittbrunnen, alltså så måste man sitta långt fram för att styra. Tyckte detta var lite märklig. Är det nån speciell anledning till att dom gjorde på det viset? För på senare modeller sitter rorkulten på det traditionella viset. Bör jag välja en senare modell istället? Vilka är för och nackdelarna med de olika placeringarna?

Tack på förhand!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det beror på att bpten delar skrov med Misil 1 som har ett akterdäck, och på den båten kom rorkulten ut 'rätt' - sedan flyttades som sagt allt akteröver. Tror det inte spelar någon roll för seglingsegenskaperna, bara för hur du använder sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att det beror på att bpten delar skrov med Misil 1 som har ett akterdäck, och på den båten kom rorkulten ut 'rätt' - sedan flyttades som sagt allt akteröver. Tror det inte spelar någon roll för seglingsegenskaperna, bara för hur du använder sittbrunnen.

Om man ska vara för det mesta ensam eller två på båten vilken placering är då bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska vara för det mesta ensam eller två på båten vilken placering är då bäst?

Själv köpte jag en misil 2 förra sommaren och kan varm rekomendera älskar båten seglar fantastisk fint, dok är det en väldigt liten båt och sittbrunnen är trång. Min båt är fårn 75 vilket jag har för mig är från det året då de flyttade rorkulten bak. Jag hade i din situation letat upp ett exemplar från 75 eller nyare.

/Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst å bäst... hur svarar man på det..? Det är av liten betydelse för seglingsegenskaperna, sedan är det väl en smaksak. Hade jag två i övrigt identiska båtar att välja på hade jag nog valt den med rorkulten längre akteröver, men skillnaden är så liten att är båten fin och priset är rätt hade rorkultplaceringen inte spelat någon roll för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bäst å bäst... hur svarar man på det..? Det är av liten betydelse för seglingsegenskaperna, sedan är det väl en smaksak. Hade jag två i övrigt identiska båtar att välja på hade jag nog valt den med rorkulten längre akteröver, men skillnaden är så liten att är båten fin och priset är rätt hade rorkultplaceringen inte spelat någon roll för mig.

Ställs inför en liten komprimiss. Antingen väljder jag en med rorkulten utiftrån sittbrunn och blyköl. Eller en med järnköl och rorkulten akteröver. Vad skulle ni ha valt?

Är det en sanning att båtar med tidigt modellnr är av bättre byggkvalité? 

Redigerad av extaz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle valt blyköl.
Du slipper rostproblem då.
För mig är det värt mer än att rorkulten sitter lite avigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle valt blyköl.

Du slipper rostproblem då.

För mig är det värt mer än att rorkulten sitter lite avigt.

Ok låter vettigt. Den jag kollar på var modell 150 nånting. Läste nånstans att dom började med järnköl vid 200?

Stämmer detta eller kan man få säkrare info nånstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är den säkraste infon du kan få - det brukar vara lite si och så med såpass gamla uppgifter. Enklast måste ju vara att kolla med en annonsör om du ser en båt du är intresserad av, då vet du ju hur det förhåller sig med den saken på just den aktuella båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det är någon som undrar så blev det en tidig tillverkad Misil 2.a med blyköl. Känns som en mycket bra båt för mig som är nybörjare inom segling. Seglade hem båten igår och det kändes väldigt bra. Gick galant på kryssen och fick känslan av att båten seglar tryggt när det blåser på ordentligt. Lätthanterlig och gediget byggd. Mycket nöjd med mitt val hittils. Kanske inte den snyggaste båten på marknaden men den har sin charm. :)

Redigerad av extaz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till valet! Du kommer säkert att bli nöjd. Ja, båten tuffar på snällt i både lättare och hårdare vindar - men det är som sagt ingen raket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis! Det är en fantastisk båt. Tycker nog ändå den är ganska vacker om man inte har något mot färgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...