Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Gäst Ronnie

Köp av b20

Rekommendera Poster

Gäst Ronnie

Har tänkt att köpa ny motor har en b18 idag o ett 100-drev har kikat lite på skroten men vet inte om det är att föredra men om jag tar de marina delarna från b18-en och slänger i en vanlig bil b20 borde väl det funka eller? har hittat en b20 -76 från en 240 på skroten. Får väl byta till rostfria fryspluggar o så tips någon ?? // Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns väl inga B 20 i Volvo från 1976. Fram till 1974 satt det B 20. Efter det var ju B 21 och B 23 motorer i 240.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1975 var sista år det fans b20 i 240 men det fanns en l version av 240 i början av -76 med b20 i sen försvan motorn men från -75 finns det b21 //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ronnie

ja problemet var inte vilken årsmodell utan kan jag sätta den i båten utan större problem ?? // Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror dom senare årsmodellerna har en annan vevaxel / infestning mot svänghjulet. Tror det är gjuten vev på dom nyare.. Vet dock ej helt hundra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det finns några saker som du bör tänka på innan du byter motor. Utan att vara långrandig, kan jag säga att du kan ta ett bilmotor och hjälpligt klara dig några år med detta. Du skall bara vara medveten om att i marinutförandet sitter oftast rostfria ventiler och en pentakam. Du har direkt ett litet problem när du tittar på biltoppen och jämför denna med marintoppen. Marintoppen ha pluggade uttag till vattenpumpen. Vilken i marinutförandet sitter med en specialinfattning på kamkåpan. Men allt går att lösa. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jag höll på att glömma de viktigaste. Du får titta på din vevaxel ifall denna är sex- eller åttabultad./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej pentaracer! Utan att veta så tror jag att du inte har en orginalkam i din motor. För penta tog fram en kam som kallas för p-kam det är emellertid inte så stor skillnad på denna och en c-kam. Ifall du vill fråga om kamtider så har jag inte p-kamens tider medan c har 9,9 i lyft, nockvinkeln är 111 grader och durationen 264. På riktiga marintoppar sitter det rostfria ventiler, några har till och med hårdmetallsäten. Det kan ibland vara problem med för höga avgastemperaturer på marinmotorer och därför ställs det större krav på ventiler och säten.Du kanske känner till problemet med att man måste ställa och ställa ventilspelel på gamla järnspisar. Detta indikerar oftast på att säterna ger sig pga höga avgastemp. Nej, nu får jag göra något annat. Ha det/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj nitro-mannen Jag trodde åxå att det skulle vara P-kam innnan jag tog reda på fakta. Jag köpte verkstadshandboken från Penta och tittade, och där stod det C-kam för just min motor, dvs AQ130 C. Sen finns det andra orginalpenta som bygger på B20 med P-kam. Jag har precis totalrenoverat min motor från topp till tå, så då köpte jag en ny C-kam i den vevan. Se bild nr 41 på följande länk http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,130,165,170/0041.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej bla pentaracer! Det är bra att du läst igenom handboken. Då kande du också vet skillnaden mellan en pentakam och en c-kam./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåjj Nitro-mannen Näe, jag har ingen aning om vad det är för skillnad på c eller p kam, jag bara antog att det skulle vara det som stod i boken. Har jag köpt fel kam ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pentaracer! Det går inte att säga att du köpt fel kam. Det är beroende på din båt, dess vikt och hur lättdriven denna är. Du kommer att märka ifall du är rätt ute när du har lite folk ombord och skall ha upp båten i plan. Är vi inte överens om annat. Kan vi väl i alla fall vara överens om att båtmotorn hela tiden kör i uppförsbacke. Och då behöver man en motor/kam som är ämnad för detta. Medan en bilmotor har både ned-, uppförsbacke och plant underlag. För detta tog Volvo Penta fram en så kallad pentakam. Jag hoppas allt går din väg./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Nitro verkar ha kläm på motordetaljer. själv håller jag med om att ventilsätena är en känslig punkt på de gamla spisarna. Var känsligt även i bil utan trimning och då förstår man att det frestar etter värre i en båt. Det är som att ligga i vänsterfilen på autobahn med en BMW i ryggen i nån timme. Kolla toppen och vid behov slipa in ventilerna när du dragit ur det yttersta ur motorn några vändor så får du få en vink om hur hårt du kan köra motorn. Det blir ju inte så långa pass med bensinens nuvarande pris och du kommer förhoppningsvis en bra sträcka på full rulle. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälp ! Nu blir jag jätteorolig alltså. Jag vill ha orginalsaker i min motor, därför köpte jag Volvo Pentas servicehandbok. I den boken står inte ordet Pentakam nånstans, inte heller P-kam. Hur tusan ska jag då veta vad som gäller ? Det verkar som om ordet marinkam är ett påhitt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry pentaracer! Ordet marinkam är inte något påhitt. Eller rättare sagt kam med profil P, avsett för marint bruk. Eftersom du verkat bli orolig på grund av mina inlägg, vill jag säga att det är många om använder c-kam och detta går jättebra. Men penta tog fram denna så kallade p-kamen för att få till stånd vridmomentet som i vissa fall behövdes för att motorerna skulle orka varva ut. Du kan nog gå in på www.kgtrimning.com och få lite info om kammar, så blir det jag skrivit inte bara mina subjektiva erfarenheter/synpunkter./må väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåjj Nitro-mannen En sista fråga, Eftersom det står C kam i pentaboken, är P-kam något man kom på efter att man levererat alla AQ130C motorer ? Annars får jag inte ihop det. /Pentaracermannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet just nu inte när den så kallade pentakammen kom. Det enda jag vet och har erfarenhet av är att pentas kam är bra på tunga båtar. Är båten lätt så är det ok med c.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas Plan

Skulle det vara ok med en B20 med C-Kam på en Okelbo T16i eller bör man köra med en P-Kam? Mvh Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

efter manga men, det finns b20 76 men dom var till yankie bilar till vissa marknader fd volvojobbare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...