JohnsonHasse 0 Postad 5 Juli , 2015 Hej! Jag har en Johnson 30hk (1995?) som jag blev lite fundersam över. Den gör ca 17knop med endast mig i samt en del tillbehör som t.ex elmotor m batteri samt en 2hk utombordare. För ett tag sedan lyckades jag hitta ett reklamblad för just denna båt med samma motor (ryds 480) där det stod att den skulle toppa 25 knop. Det är ju självklart att den tappat like kraft genom åren men borde den inte gå snabbare? När vi är två i båten går den ca 15 knop och när jag är ensam gör den 17. Är det möjligtvis någon som vet vad varvtalet ska ligga på vid fullt gaspådrag eller om det går att mixtra med stigningen på propellern? Motorn går mycket bra i övrig, tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
invader 1 Postad 5 Juli , 2015 En granne har en precis likadan båt och motor tror jag. Den får han upp i 19-20 knop ensam utan skrot och pryttlar ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 5 Juli , 2015 varvet har ja för mig skall ligga inom 5200-5800 rpm,kolla med varvräknare och byt proppen om varvet är för lågt,en tum mindre stigning ca 200-300 varv på motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evinrudeHans 0 Postad 5 Juli , 2015 Tack för svar! Har du någon rekommendation på en enkel varvmätare till den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Juli , 2015 Vi har haft två sådana i familjen, en 480 S med Johnson 25 och en 480 RSI med Mercury 30. S-modellen har halvinnerliner medan RSI-modellen har hel innerliner, något högre skarndäck o är därför lite tyngre. Båda gjorde knappt 25 knop med en person ombord så nåt är knas med din båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Juli , 2015 Varvet mäter du enklast med en multimeter som kan mäta frekvens. Varvtalssignalen tas från generatorn o denna finns på grå sladd i din motor. Frekvensen på grå sladd är 5 pulser per motorvarv, kommer av generatorns poltal som är 10. När vi pratar motorvarv rör det sej om varv per minut medan en multimeter mäter i hertz som är pulser per sekund. 5200 rpm ger alltså 433 Hz på grå sladd medan 5800 rpm ger 483 Hz. Om det jag skrivit låter som grekiska så prata med nån bekant som kan el så kommer det va klart som korvspad för denne.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evinrudeHans 0 Postad 5 Juli , 2015 Tack så mycket för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evinrudeHans 0 Postad 5 Juli , 2015 Tack så mycket för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chbj 0 Postad 23 Maj , 2016 Hur gick det för dig ? Jag har samma problem!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser