UffeB 2 Postad 5 Juli , 2015 Någon som kör Aquador 22 C 150 hk och har bränsleförbrukningssiffror? Eller med annan motor och vad den drar. Vår drar 1,77 per distans och det känns som den drar lika mycket i 7 knop som 25? En kompis som har en 22 C med den största motorn 250 Verado säger att den drar 2,5 blandad körning. Skulle vara kul att veta om någon annan har liknande siffror eller avvikande? Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Juli , 2015 (redigerade) Många motorer kan dra mer i 7-10 knop än i planing 21-25 knop. Beror på skrovform mm... Ska du glida fram en stund så är 3-5 knop en smartare fart. Då drar du upp mindre svall också! Redigerad 5 Juli , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 5 Juli , 2015 (redigerade) 1.77 lät lite högt. Stod inför nyköp för några år sen. Fick höra att veradon drog mer bränsle än optimax motorn. Har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra. För att hålla mer förbrukningen så brukar jag ligga på 22-23 knop, 4300 varv på min maskin, samt planera rutter, för att undvika "start och stopp" Går inte riktigt jämföra min båt och motor, men min optimax på 135 hk drog 1.4 vid tur&retur till Grinda, uppmätt med fulltakning. Blev tyvärr allt för många stopp och start, skulle nog fått ner den lite mer. Flödesmätaren i smartcraften, tycker jag inte går att lita på. Redigerad 5 Juli , 2015 av Niklas-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 5 Juli , 2015 Ah, flödesmätaren är inte tillförlitlig säger du? Då kanske man måste vänta och se vid tankning och sedan jämföra med körda distans? Jag ska snart tanka upp då får jag kolla den faktiska åtgången mot hur mycket jag får i. Niklas kär du också Aquador 22 C? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 5 Juli , 2015 Jag har en liknande båt, Mv-Marin 6600. Den drar 1,2-1,4 beroende på packning/last. Har en 135 verado med 200hk mjukvara. Vad har du för toppfart och propeller? Jag kör med en 17" evo 4 gör dryga 38knop vid ca 6200rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 6 Juli , 2015 Jag tycker smartcraft mätaren stämmer rätt bra, om man kikar på liter per timme och förbrukat bränsle. Distans/liter blir för oexakt då den har för få decimaler. Min båt väger säkert mindre än aquador 22 c, men den borde ju inte dra så mycket mer om du har liknande toppfart. Min drar minst i 23knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 11 Juli , 2015 Jag har kommit fram till att den drar 1,65 blandad körning efter att ha tankat fullt och jämfört med körda distans! Jag har en Mercury Enertia Stålpropp 14P vid 5500 varv vilket är topp, med motorn uttrimmad och optimerad så kan jag komma upp i 31 med två vuxna något rundlagda:-) full tank 220 liter och full vatten tank, den planar ut rätt Ok, men kanske en annan pitch skulle bättra på förbrukningen, jag behöver inte åka i 30 knop det slår så och är inte skönt om det inte är spegelblankt och de dagarna är ju få i Stjlms skärgård:-) Å andra sidan vore det ju kul om man kunde få upp den i 35 och förbrukning på 0,8 om man bara bytte propp:-) Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 11 Juli , 2015 Låter mer troligt att du har större stigning om den gör 31knop vid 5500rpm. Eller så visar varvräknaren fel. Rek varvtal är 5800-6400 på full gas. så visar den rätt så borde du byta så att du får upp maxvarven inom spannet vid normal last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 11 Juli , 2015 (redigerade) http://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2015/04/aquador_22_c_test_flipper_marin_stockholm.pdf Den skall göra 35knop med en 150hk enligt länken ovan. Jag hade problem med bränsletrycket, var stopp i slangen/anslutningen som mäter trycket i insuget. Så den fick för lite soppa på full gas. Då kändes motorn slö och varvade inte ut. Redigerad 11 Juli , 2015 av lp75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 11 Juli , 2015 35 gör den nog med en smal person och nästa tom tank inga andra laster, så 31 är OK, det står 14P ingraverat i proppen så det är nog korrekt, frågan är om man ändrar stigning vad man får för resultat och vad som är rekommenderat? Nu köpte jag båten ny från Flipper Marin så jag gissar att de levererat korrekta grejjer, det känns inte som motorn är strypt eller slö, men den varvar inte mer än 5450. Det får väl bli en lek nästa säsong, det är ju antingen full storm, ösregn eller bägge hittils i år, så man leker ju inte båtliv direkt, men det kanske kommer en sommar någon dag....:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 12 Juli , 2015 (redigerade) Och du har inte inställt på mph istället för knop? Ser du farten på smartcraft? Den har ju inte gps inbyggt, måste vara anslutet från extern plotter via nmea. Kör du 31 knop vid 5450 så har du en effektiv propeller http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Redigerad 12 Juli , 2015 av lp75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Juli , 2015 En slät botten är viktigare och gör mer än man tror. Hur är din? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UffeB 2 Postad 12 Juli , 2015 (redigerade) Båten är ny, botten omålad, jag har precis spolat av den, använder skrovskyddsduk från Cleanboatprotector, så botten är fin och slät! Då kanske jag ska vara nöjd med den proppen? Och förbrukningen? U Redigerad 12 Juli , 2015 av UffeB 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Juli , 2015 Ip75: Trodde MVn skulle göra mer med 200hk, gör väl runt 35 knop med 150? Suktat på MV6600 flera år nu. Är du fortfarande nöjd med din? Känns som att det omöjligt kan bli mer båt på 6,6m:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 12 Juli , 2015 Det trodde jag med, går säkert hitta nån knop till om man polerar botten och tömmer den på prylar och kör trebladigt. Den gör dock 35knop med 4vuxna och fyra barn med full packning och fylld vattentank mm. Inga problem komma upp i plan. Mycket nöjd med båten, passar oss bra. Uffe B: om du räknar ut vilket slip du har med din 14p så hamnar du på ca0%, vilket är omöjligt. Räknar då på växelhus med 2.08:1 utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 13 Juli , 2015 Hej Uffe, är utomlands, så njuter av sol och spanar på fina båtar. Kör en MV Marin 6600 aquador köpte konkursboet från MV och valde förbättra 6600 modellen. Det resulterade bland annat i högre vikt 1200 (om jag minns rätt) mot 1800. Troligen är det en kraftigare akterspegel, vilket gör att kraftigare motorer godkänns, men även att de blir dyrare att köra. Min båt båt har jag toppat i 34 knop, på gps. Då var det själv, med halvtank (130 l är full) ny målad botten. Har orginalproppeller, men min lokala mek har monterat någon bättre propp på dessa båtmodell, med samma motor, men att lägga 8-10' på en propp för lite bättre acc och någon/några knop i toppfart, känns svårt att motivera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 13 Juli , 2015 En propeller slirar(slip) i vattnet, man kan räkna ut toppfart/slip. Se länken http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/(här är det mph som gäller) En 14p skall teoretiskt skruva sig 14" framåt på ett varv vid 0%. slip. Gissar att din båt ligger på 8-10% i slip, det hade jag med min 16p enertia. Den följde med min båt, men jag ville få ner march varven så jag bytte till fyrbladig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 13 Juli , 2015 Behöver inte kosta 8-10, sen går det ju sälja den man har. Jag köpte från http://www.propshop.dk/ Håller dock med om att det inte löns om båten fungerar hyfsat bra med den man har. Men nu verkar han ju inte komma upp i rekommenderat varvtal vilket kan påverka motorn negativt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 13 Juli , 2015 Sen tror jag en 14p skulle passa bra om man vill nå maxvarv på din något tyngre båt, flera mv-marin levererades med 16p vilket är lite för stor stigning om man kör med 135hk. Så det är därför jag inte får ihop ekvationen, något som inte stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser