MrDrum 0 Postad 4 Juli , 2015 Hej, Jag har en nyinköpta Nomad III med monterad Navman 7100 VHF-radio, Echo Pilot Bronze Trio logg/ekolod samt en Silva GPS-puck. GPS-pucken är kopplad till Echo Piloten med NMEA-kabel (gul GPS in+ / grön GPS in-). Nu vill jag koppla in VHF-radion till samma GPS-puck och undrar om det är möjligt? Kan man ostraffat koppla in VHFen till samma trådar? Tack alla engagerade! //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Juli , 2015 Ja, troligen. Men inte helt säkert... För 5-10 år sedan gjorde tillverkarna lite egna varianter ( jag gissar att du använder standard NMEA 0183) men idag verkar många olika fabrikat ändå kunna prata med varandra? Förhoppningvis står i resp manual hur man ska koppla. Leverantören av sist köpt grej bör väl kunna hjälpa till? Jag själv fick mina grejer att funka ihop efter två åtgärder; Dels ska hastigheten vara samma, oftast 4800 baud, inställt på alla enheter Dels så skrev en tillverkare att jag skulle "jorda" till minus på 12V batteriet. En skrev att jag skulle jorda och den tredje skrev att jag inte fick jorda till något som hade kontakt med minus 12V. Jag löste det genom att göra en gemensam SIGNALJORD som var allt hopkopplat men inte vidarekopplat till någonting. Då först funkade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrDrum 0 Postad 5 Juli , 2015 Tackar, jag ska prova och låter rinligt med signaljord och signallina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Juli , 2015 Egentligen ska NMEA0183 vara "balanserad" dvs Signal+ och Signal- utan förbindelse med batteriminus. Men så gör inte alla. Prova att koppla enbart signal, fungerar inte det så koppla in signaljorden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 2 Maj , 2016 Återupplivning av gammalt ämne. Jag fick aldrig min Navman 7100 VHF att kommunicera med en gammal Garmin-navigator, trots NMEA 0183 inställningar i båda apparaterna, och signalplus motsignal plus liksom signalminus. Så efter flera försök under regniga dagar att koppla och konfigurera och efter några mail till både Garmin och Navmans supporter gav jag upp, dom svarade ju naturligtvis vänligt och berättade hur det skulle kopplas, men inte funkade det för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser