Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Carlamange

Montera skiljerelä i en Ryds 23 DC

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Jag är nybliven ägare till en Ryds 23 DC. Jag undrar om det är någon som har koll på vart alla kablar går (på den bifogade bilden) som visar min huvudströmbrytare och kablarna till/från den. Den högra tjocka kabeln till går till batteri 1 som sedan går vidare till batteri 2. Mina batterier är alltså i dag parallellkopplade. Jag vill koppla in ett skiljerelä för att slippa vara rädd för att jag drar ur all ström ur båda batterierna.

Är det någon som har koll på vart alla kablarna går?
Vad är den röda lilla "lådan" på den röda kabeln som verkar "kortsluta" strömbrytaren (men naturligtvis inte gör det)?

Så här säger instruktionen:
Montera skiljereläet mellan startbatteriets pluspol och det första förbrukningsbatteriets pluspol. 
Anslut det ena flatstiftet på reläet till generatorn D+ alternativt till tändningslåsets stift som endast har spänning med motorn igång.
Det andra flatstiftet på reläet kopplas till startbatteriets minuspol.

Finns alla kablar nåbara i "batteriskåpet" (dvs de som syns på bilden)? Eller måste jag dra nya kablar till något?

Går den mörkgrå-svarta tjocka kabeln som är kopplad till vänster på strömbrytaren direkt till generatorn? Är det den som jag ska koppla till reläet? 

Vart går alla kablar?

post-107429-0-93130600-1436040901_thumb.jpg

Mycket tacksam för hjälp :) 
Carlamange

Redigerad av Carlamange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog mäta eller följa kablarna för att ta reda på var de går. Den röda grejen är en säkringshållare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ta inte illa upp om jag föreslår att du ska ta hjälp av någon att koppla in kabel nr 4 i min lilla instruktion:

( du förbereder men kopplar inte om något innan hjälpredan finns på plats )

Kabel 1

Du placerar ditt spänningsmätande relä fysiskt på lämplig plats mellan startbatteri och förbrukarbatteri.

Kabel 1 är den som idag kopplar ihop plus mellan batterierna, den flyttas från förbrukarbatteriets pluspol till reläet. Kolla att det är samma anslutningsdiameter, annars får hjälpredan fixa till det...

Kabel 2

Detta är en ny kabel från andra grova anslutningen på relät till förbrukarbatteriets pluspol. Mät längd och diameter på anslutning så kan du köpa en färdig kabel i båttillbehörsaffär ( kanske även köpa en ny kabel nr 1 i en affär, enklast?)

Kabel 3

Detta är en smal och kort kabel som går enligt din instruktion från relä till plus på startbatteri. Kolla diameter osv

Kabel 4

Detta en smal ( smal lika med tunn, som typ en eller enochenhalv kvadrat, mer behövs inte) som går från relät och kopplas in enligt instruktion. Här behöver du hjälp för att se vart den ska, till startnyckel eller möjligen direkt in i en kabel? Knepigt att instruera i ett forum, man måste se detta på plats!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Eld- och Funkis :), min tanke var att det kanske finns någon som har en likadan båt som kanske vet vart kablarna går och om alla kablar som ska anslutas finns i batteriskåpet, eller om jag måste dra nya kablar. Finns det inga kopplingsschema till båtar? Det skulle ju underlätta en del. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland finns det kopplingsscheman till nyare båtar men de brukar fort bli inaktuella eftersom båtägare är ett klåfingrigt släkte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...